Česko může kvůli špatnému školství přijít o stamiliardy ****************************************************************************************** * Česko může kvůli špatnému školství přijít o stamiliardy ****************************************************************************************** Praha 16. září 2010 (ČTK) - Česká republika může kvůli špatnému stavu školství přijít v př stamiliardy korun. Neuspokojivá úroveň školství začne totiž výrazně oslabovat ekonomiku. U Hospodářské noviny (HN) s odvoláním na studii pražské pobočky konzultantské společnosti Mc Company. Problém údajně začíná už na základních školách. Českým žákům se stále zhoršují je čtenářské dovednosti, které jsou přitom klíčové mimo jiné i pro úspěšné zvládnutí vysoké š Vědomostní ústup může Česko ale přijít draho. Podle propočtů studie by se HDP mohlo do rok o 11 procent ročně, což je v dnešní době 400 miliard korun. Aby Češi tento propad vyrovnal odcházet do důchodu minimálně o pět let později než nyní. Na školskou studii McKinsey jako týdeník Euro. Podle studie českému školství chybí vize a republika nemá jasno ani v tom, jestli chce být "montovnou" Evropy. Své dlouhodobé vzdělávací strategie totiž necílí ani jedním z těchto s pak zmatení hlavně zahraniční investoři, kteří ve střední a východní Evropě hledají buď le vysoce kvalifikované pracovníky, uvedly HN s odkazem na studii. "Česká republika se může postupně dostat z pozice poskytování vzdělané pracovní síly za ko pozice poskytování průměrně až méně vzdělané pracovní síly za cenu relativně vysokou," kon Například počtářské dovednosti žáků základních a středních škol ještě v 90. letech patříva špičce. Nyní nabraly klesající trend, který Česko řadí do průměru. To platí i o tom, jak ž čtenému textu. Před 15 lety republika v tom patřila mezi šest až sedm nejlepších zemí, nyn patnáctiletých Čechů nedosahuje základní úrovně čtenářských dovedností. Podle studie nedok vytáhnout důležité informace a kriticky text zhodnotit. Na vině je prý i samotná příprava učitelů. Výuka na pedagogických fakultách je podle studi teoretická. Praktická část zabírá jen čtyři procenta studia, v nejvyspělejších zemích je t Studie McKinsey upozorňuje ale i na výrazné rozdíly v platech českých kantorů a jejich kol Evropské unii. Učitelé v ČR berou v průměru o čtvrtinu méně. Ministr školství Josef Dobeš (VV) se závěry studie souhlasí. "Je to pěkně hořká pilulka, a ji," uvedl Dobeš. Ten plánuje v příštím roce stanovit standard znalostí, které musí mít žá devátých tříd. Od roku 2012 pak budou tyto děti procházet celostátními testy. Podobný srov české školství podle ministra poskytnou i státní maturity. Konzultanti analyzovali české školství na základě mezinárodního srovnání například učitels výdajů na školství a výsledků žáků. Vycházeli přitom hlavně ze studií, které prováděla Org hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Provedli také přes 100 strukturovaných rozhovorů s učiteli a řediteli různých typů škol, s ministerstva, České školní inspekce a dalších organizací. Součástí studie je i anketa mezi tom, kolik času věnují jednotlivým částem své práce.