Vzdělání jen za peníze ve společnosti, jež si vzdělání necení ****************************************************************************************** * Vzdělání jen za peníze ve společnosti, jež si vzdělání necení ****************************************************************************************** 03.08.2010, Jan Baltus Situace, do níž vmanévrovali politici a akademická obec této země vysoké školství, je dle řešitelná zavedením školného. Důsledky tohoto kroku, který je v kontextu celkové situace v až neuvěřitelně zjednodušující a zavádějící, budou dramatické. Určitě neubude vysokých ško prodají titul politikům a mafii. To je mimochodem faktor znevažující český vzdělávací syst kalibru, že nás odsouvá až někam za rozvojové země. Posledních 20 let nám umožnilo volně c i nacházet možnosti spolupráce s kolegy v zahraničí, ale politika netolerance a věčné opon vytvořila ve společnosti dojem, že jsme se otevřeli světu, ale nepotřebujeme jej. To ale n Jen ti vysokoškolští a vědečtí odborníci, kteří se skutečně podílejí na práci a programech proslulými vysokými školami, vědí jak hrozný je to omyl. A omyly, jak známo, se kupí. Může zavedením bakalářského studia, které ve svém důsledku neprodukuje ani inženýry ani středoš se znalostí praxe. Dalším prohřeškem proti vysokému školství byl předpoklad, že převezme aplikovaný výzkum a oborových výzkumných ústavech, jež byly zrušeny jako součásti starých struktur řízení, ani pokusil využít jejich potenciálu k práci. Laciná vidina úplné nezávislosti nových majitelů podniků na společných programech se dnes Vysoké školství nebylo ani personálně ani vybavením připraveno na tak nezvyklou úlohu a le nepomohla. Spíše naopak. Vytvářet dnes něco na způsob Fraunhoferových institutů v ČR je iluze a konstatování faktu, výzkumu a vývoje se nacházíme v roce 2010 v bodě 0, a bodem 0 můžeme skončit. Nechali jsme holičkách. Zahraniční investoři (představa, že se bez nich obejdeme je už úplně směšná) ne v ČR ani vhodné prostředí k vývoji, ani vzdělané absolventy. Výjimky samozřejmě existují, počítačovém prostředí. Není žádným tajemstvím, že v naší zemi se ujala praxe ožebračování mladých absolventů vyso především lékařských fakult. Něco takového bychom jistě odsoudili v komunistické Číně, zde chladným. Ale ta praxe se vrátí, stejně jako se vrací do technických oborů slabá propojeno praxí. Mladí lidé a jejich rodiče budou vyžadovat za své peníze kvalitní vzdělání a možnos splácení půjček. Budou jistě nyní velmi pečlivě zvažovat, komu se upíší pro budoucnost. A prací na 0,2 úvazku? Vedlejší efekty, jako korupce, nechme stranou. U vědomí těchto souvislostí je prostě nutné konstatovat, že zavedení školného jako prvního poměrů na vysokých školách je spíše aktem bezradnosti, než zralosti. A vůči budoucí genera toho nejvyššího kalibru. Jeden z dalších, které nás dovedly až k obrovskému zadlužení. (Jan Baltus)