Spoluúčast studentů je nevyhnutelná ****************************************************************************************** * Spoluúčast studentů je nevyhnutelná ****************************************************************************************** 02.08.2010, MARTIN RYCHLÍK Školné by nemělo skončit v nějakém dalším byrokratickém orgánu, ale mělo by jít přímo vyso by je měly využít na zkvalitnění výuky. Vrátilo by se tak vlastně studentům, odpovídá Petr Masarykovy univerzity a současný předseda České konference rektorů (ČKR), na otázku, do ja školné rozpočtům vysokých škol. "Výše školného se bude nepochybně lišit podle jednotlivých určovat ale nyní konkrétní částku by bylo předčasné," dodává Fiala. EURO: Jaké úkoly v českém vysokém školství by měl nový ministr předně řešit? FIALA: Zaprvé by měl ministr zajistit financování studentů, kteří již na vysokých školách i nominálně v poslední době klesají prostředky na studenty, prohlubuje se deficit ve finan dříve či později bude mít vliv na kvalitu. Za druhé je nutné provést po diskusi s akademic systému terciárního vzdělávání, která bude obsahovat i systémové změny, například diferenc škol. A konečně za třetí: zajistit podmínky pro čerpání strukturálních fondů, rychle dokon projektů a schvalování velkých projektů v Evropské komisi. A také odstranit byrokratické p budování výzkumných a výukových infrastruktur na VŠ. EURO: Podporujete zavedení "odloženého" školného od roku 2013 v modelu, který zatím strany představily? FIALA: Finanční spoluúčast studentů je nevyhnutelná. Je dobře, že ji chce vláda řešit. Nav slibuje cestu školného k vysokým školám, možnost uhrazení školného přímým způsobem a souča doprovázen systémem finanční pomoci studentům, což jsou kroky správným směrem. Bude ale zá konkrétním provedení. EURO: Očekáváte od vlády zlepšení v podpoře výzkumu? Co je k tomu zapotřebí? FIALA: Podpora vědy a výzkumu musí být jednou z vládních priorit. Jiná cesta pro zemi, jak není. Potřebujeme dokončit reformu výzkumu započatou, ale nerealizovanou v minulém období; kvalitativní hodnocení výzkumných institucí a jeho výsledky propojit se systémem financová organizaci výzkumu. Neměli bychom se bránit ani úvahám o zřízení centrální autority či ministerstva, pod něž b