Josef Dobeš: Cílem reforem je lepší uplatnit elnost absolventů ****************************************************************************************** * Josef Dobeš: Cílem reforem je lepší uplatnit elnost absolventů ****************************************************************************************** 26.08.2010, E15,  Alena Adámková Školská reforma je již delší dobu předmětem diskuze a neustálých odsunů. Podle nového mini mládeže a tělovýchovy Josefa Dobeše reforma sektoru terciárního vzdělávání, tedy vysokých odborných škol, musí být uskutečněna. "Ostatně je to i v programovém prohlášení vlády," up E15: Jaké budou základní kameny reformy školství? Bude shodná s tou, kterou připravil Petr ministryně Miroslava Kopicová? Pokud ne, v čem se bude lišit? Cílem této reformy je diverzifikace systému terciárního vzdělávání a zvýšení jeho kvality. přispět i k lepší uplatnitel nosti absolventů na trhu práce. Zcela jistě budeme vycházet z návrhů a tezí připravených d také pokračoval ve spolupráci s profesorem Haňkou a jeho Radou pro reformu terciárního vzd ministerstvu běží již několik projektů, jejichž výstupy budou nosnými kameny reformy terciárního vzdělá výstupy projektů by měly být dva zákony, a to zákon o terciárním vzdělávání a zákon o fina studentům. Ten souvisí se zavedením finanční spoluúčasti studentů na hrazení jejich studia předcházet zavedení účinného systému finanční pomoci studentům. E15: Chystá se snížení počtu univerzit a jejich rozdělení na tři typy? Ministerstvo nemá možnost přímo redukovat počet vysokých škol, jsou autonomní. Budeme ale postupnou diverzifikaci univerzit na výzkumné, vzdělávací a praktické. Dá se předpokládat, integraci vysokých škol zřejmě vyvolají spíše nároky na kvalitu uskutečňovaných činností, demogra- fickým útlumem může vyvolat i změnu v jejich počtu. MŠMT bude pokračovat v nastou zásad rozdělování rozpočtu. Ta spočívá v oceňování kvality vysokých škol oproti kvantitě. Ze současného poměru 95:5 procentům chceme dojít k poměru 85:15 procentům oceňují výzkum na VŠ, kvalitu profesorů a docentů a mobilitu studentů. E15: Jak zajistíte, aby už se nedaly získávat vysokoškolské tituly způsobem, který se prak plzeňských právech a dalších školách? Bude v tom smyslu přijata novela vysokoškolského zák Kauza na plzeňských právech je výjimečná a nelze ji zevšeobecňovat. Jde o selhání jedné in respektive některých zaměstnanců jedné instituce a jejích kontrolních mechanismů. Jednozna signál, že je třeba tvrdě vystoupit proti excesům, kterých jsme stále ještě svědky na plze Proto i plně podporuji práci Akreditační komise v čele s profesorkou Dvořákovou, jíž je tř kvalitní podmínky pro práci. E15: Zajistí zavedení školného dostatek peněz pro vysoké školy, nebo chystáte například i průmyslu a podobně? Primárním cílem zavedení školného není zvýšení rozpočtu vysokých škol, ale zvýšení kvality školství, odpovědnosti škol za kvalitu absolventů i odpovědnosti studentů za volbu studijn průběh studia. Správným trendem je vícezdrojové financování, nejen veřejné zdroje a školné E15: Co bude dále s vyššími odbornými školami a s odborným školstvím? Vyšší odborné školy by se měly stát součástí terciárního sektoru vzdělávání. Jejich postav zakotveno v zákoně o terciárním vzdělávání, jehož příprava je součástí projektu reformy. E15: Co by měly přinést srovnávací zkoušky na základních školách? Zavedení tohoto nástroje bude předcházet stanovení jasného standardu, tedy úrovně, ke kter konci prvního i druhého stupně dospět. Samozřejmě nepůjde jen o dosažení absolutního výsle tak i přidané hodnoty konkrétní školy, která vzdělává žáky s různými předpoklady a různými bych, abychom zjišťovali také klima na školách. Předpokládám, že toto se podaří zahájit bě Alena Adámková