Reforma školství - titul za práci ****************************************************************************************** * Reforma školství - titul za práci ****************************************************************************************** 25.07.2010, Otázky Václava Moravce Moderátor První zásadní krok už má ministr školství, Josef Dobeš, za sebou. Nová koaliční vláda schv týdne opětovné jmenování Vladimíry Dvořákové předsedkyní akreditační komise. Toto rozhodnu školství, Josefa Dobeše, zabrání spekulacím o zpolitizování otázky obsazení funkce. Před a komisí je několik zásadních úkolů. Například prověrky vysokých soukromých škol a různých r vysokoškolských poboček. Vladimíra Dvořáková, politoložka, předsedkyně Akreditační komise, 2.7.2010: Právě ta zamítavá stanoviska jsou pod velmi výraznou kontrolou a různými mechanismy, je to že akreditační komise si najednou řekne, tyhlety zrušíme a podobně, všechno to musí být do vyargumentováno, někdy se i chytne i právních drobností, i tohleto je pak složitý, složitý jednání. Ale pro tu školu by v této situaci, pokud je to škola, která chce opravdu něco ud zodpovědnost za ty studenty, tak na místě té školy bych asi pravděpodobně začala okamžitě a začala tu školu budovat pro to, aby se podařilo zachránit. Moderátor Říká Vladimíra Dvořáková. Rada pro reformu vysokého školství vedená profesorem cambridgské Rudolfem Haňkou před časem upozorňovala na pokles úrovně vysokoškolského vzdělávání v Česk lety fungovalo v ČR 24 veřejných a 17 soukromých vysokých škol. V tomto školním roce si pa vybírat z nabídky 26 veřejných a 45 soukromých vysokých škol. Zatímco ve Velké Británii je milionů obyvatel nějakých 130 vysokých škol, na desetimilionové Česko, jak jste viděli sam přes 70. Už teď se na vysokou nebo vyšší odbornou školu dostanou 3/4 všech přihlášených. K populačním ročníkům se navíc bude v následujících letech hlásit na vysoké školy čím dál mé plánů Ministerstva školství by se proto měly vysoké školy rozvrstvit na prestižní vědecké instituce zaměření především na vzdělávání a na prakticky zaměřené školy nabízející maximá titul. Když jsme mluvili o úsporách, už v těch následujících měsících, není možné, pane mi ořezat rozpočty vysokých škol, protože tam jde nějakých 22 miliard korun, pokud se nemýlím by bylo možné uspořit právě i u vysokých škol? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Já se nebráním hledat úspory i zde, na druhou stranu toto, takovéto pojetí nezlepší kvalit jsem hrozně rád, že jsme potvrdili paní předsedkyni akreditační komise a doplnili akredita první věc, co je potřeba udělat k vysokému školství, mít nástroj kontrolní. Druhá věc je, je potřeba diversifikovat ty školy, a třetí věc je postupně měnit způsob financování těch měnění musí držet nějakou dobu tu stabilitu. Už moje předchůdkyně, paní doktorka Kopicová, vysoké školy a já v ní budu pokračovat. A ta reforma financování je taková, že se postupně té kvantity, to znamená ten normativ, na část placení kvality, to znamená, hodnotí se, jes je věda a výzkum, hodnotí se kvalita profesorů a docentů, hodnotí se mobilita studentů. To faktory, které začínají fungovat v té, v tom kvalitativním hodnocení a zhruba pět, teď nev procent prostředků jde za kvalitou. Stále držíme devadesát procent kvantity. A toto chceme a měnit. Myslím si, že to výrazně přispěje ke zkvalitnění vysokých škol, k té diversifikac nějaké racionalizaci a slučování zejména těch regionálních vysokých škol. Moderátor A to tedy dovolte, abych navázal na vaše slova, protože v koaliční smlouvě, jak jsem se do stojí, cituji: "Vytvoříme podmínky pro diversifikaci a racionalizaci skladby vysokých škol bude odpovídat velikosti naší země a předpokládanému dlouhodobému vývoji počtu studentů vy současně přispěje k efektivnější alokaci výdajů na terciální vzdělávání." Máte už, protože i vládní část programového prohlášení věnovaného resortu školství, máte už jasnější předst pravidla budou na světě? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Do vládního prohlášení nic hlouběji v tuto chvíli, co se týče terciálního školství, nerozp nicméně náměstek Kryštof Hajn dostal zadání pracovat na tomto úkolu. Je k tomuhle potřeba Ministr školství nemá nějaký vliv na to, aby omezoval a nějak racionalizoval tu síť těch v tento prostředek, který jsem před chvíli zmínil, že chci posilovat v těch penězích, co pos školám, tu kvalitu. Je potřeba říct, že s panem profesorem Haňkou jsem se potkal a také o bavili. A ještě jednu poznámku, já se potkávám s děkany, s rektory a oni mi říkají, že je terciální školství, je to třeba, ale musíte začít už od primárního a sekundárního školství základní a střední školy a ta kvalita a ta změna kvality a vzdělanosti těch studentů k nám já chci říct, že terciální školství souvisí s regionálním školstvím a to je moje zásadní p resortu. Moderátor Budou, když se teď bavíme o sepisování programového prohlášení vlády, do čtvrtého srpna má závěrečnou část vašeho textu, máte tam jasnou představu, jak budete zásadně reformovat prá střední školství? A jaké nové věci budou v programovém prohlášení vlády nad rámec již uzav koaliční smlouvy? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Budou ty body a ty reformní body vycházet z koaliční smlouvy, budou tam obsažené srovnávac protože to je klíčové, co je potřeba zavést. Bude tam zakomponována definice standardu, bu zakomponováno to, že na těch základních školách budeme měřit jednak nějaký objektivní stan stranu budeme měřit přidanou hodnotu té školy, to znamená začleňování handicapovaných dětí procesu, a to by mělo být v hodnocení té školy. Chystám novelu školského zákona o tom, aby profesi pedagogů, profesní růst pedagogů i další celoživotní vzdělávání pedagogů. To jsou tam musí být a které zvýší kvalitu vzdělávání. Moderátor Když bude v programovém prohlášení vlády rozpracován prvek, který vy hodně lidově řečeno t jste příznivcem, to znamená ony srovnávací testy na středních školách, jedním takovým srov jsou státní maturity. Já vím, že to je pro vás ožehavé téma, sešel jste se s řediteli gymn týdnu, ale jednoduchá věc. Myslíte si, že najdete tu odvahu, protože se zatím z vašich veř přikláníte k tomu, že by státní maturity být měly, protože to je také jednotný srovnávací srovnávací zkouška v rámci vzdělávacího systému, tak najdete tu odvahu se postavit se koal kteří před volbami, a tuším, že to byli i někteří z Věcí veřejných, tedy prvovoličům, stud škol, říkali, ano, maturity jsou špatně připravené, jsme pro zrušení státních maturit? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Jednoznačně najdu odvahu prezentovat a obhájit před vládou i před veřejností to řešení, kt považovat za správné. Moderátor Tedy i zachování státní maturity? Když jsme mluvili o úsporách, víte že zatím projekt stát miliardu korun. Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Ano toto vím, toto číslo jsem i já několikrát prezentoval. Je potřeba říct, že v tom jsou ta generálka ve výši 140 milionů je asi 100 miliony dotovaná evropskými penězi. Moderátor Ano, je jasné, že ty by se vracely v případě, že byste se rozhodli jako Nečasova vláda odp řečeno státní maturity. Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Pokud by to řešení, pokud by byly tři řešení a jedno z řešení by bylo, že státní maturity tohle je důsledek toho. Nicméně státní maturita neprobíhá... my tady máme státní maturitu, o nějakém způsobu jiném ve státní maturitě. Je, když vám trošičku jenom řeknu, co se mi ho tam neskutečná nabobtnalost, ekonomická náročnost toho modelu, to je skutečně velmi náročn Moderátor Chápu to tedy správně, tak spíš upravit model ale nerušit státní maturity, tak jak jsou? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Vy po mně chcete, abych vám tady řekl nějaké řešení, je to, jsou to tři varianty. Je to va maturity nebudou, že je odložíme státní maturitu v tomhle modelu, a je varianta jít do toh postupně ořezávat a upravovat tu podobu tak, aby byla přijatelnější. Moderátor Teď, aniž by to bylo závazné, ale dostal bych z vás odpověď, chápu to správně, že se přikl třetí? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Já se nikam nepřikláním. Pokud jste z nějakých mých projevů něco identifikoval, tak si u v psychologii. Moderátor To znamená, že jsem to identifikoval správně, že se přikláníte k variantě třetí? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Já svojí variantu řeknu nejdříve vládě a odprezentuji ji prvního srpna na vládě. Moderátor Zkusím to jinak. Z toho, co jsem řekl, že se přikláníte z těch variant k variantě třetí, d psychologický výcvik? Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Poté, po 11. srpnu se rozhodnu, jestli se potkáme na psychologickém výcviku. Moderátor Josef Dobeš, místopředseda Věcí veřejných, ministr školství ČR. Děkuji za rozhovor a někdy nashledanou. Josef Dobeš /VV/, ministr školství, místopředseda strany: Rádo se stalo a nashledanou.