Vysoké školy jsou jen třešnička na dortu ****************************************************************************************** * Vysoké školy jsou jen třešnička na dortu ****************************************************************************************** 16.07.2010, Petr Honzejk Josef Dobeš, ministr školství za Věci veřejné. Základem reformy nebudou univerzity, změnit musíme hlavně základní a střední školy, říká p ministr školství Josef Dobeš. V rozhovoru vysvětluje plán na zavedení srovnávacích zkoušek školách, na státní maturity ale zatím jednoznačný názor nemá. Jasnou zprávu studentům chce týdnů. HN: Jak se cítíte v roli ministra? Ještě před rokem bylo nejvyšší ambicí vaší strany dosáh magistrát. Je to změna. Poprvé jsem si to uvědomil, když jsem byl u pana prezidenta a tam na mě doleh nervozita. Říkal jsem si, že něco jiného je připravovat program pro školství, bojovat za n vyjednávání a něco jiného je se vší důstojností za něj nést zodpovědnost a garantovat ho. s kolegy, kteří tady pracují a najednou cítím velkou chuť a odvahu dotáhnout reformu škols naprosto nutná. HN: Už jste stihl na ministerstvu provést první personální změny. Třeba na post náměstka p jste přivedl Kryštofa Hajna, bývalého zaměstnance bezpečnostní agentury ABL, kterou vlastn které jste také působil. Proč? Když jsem nastoupil, tak jsem měl představu, že tým lidí je třeba namíchat. Sedí na to pří hokejového týmu z Nagana, kdy Ivan Hlinka smíchal velmi dobře zámořské hokejisty s evropsk Já jsem si říkal, že by bylo hezké zachovat tady nějakou kontinuitu. Odváděla se zde velmi jsou tady lidé, kteří by měli dál pracovat na reformách. Zároveň jsme chtěl přivést z venk kteří nežijí v zaběhnutých kolejích a s nimi se pokusit trošku zrychlit tempo. V tuhle chv přivedl tři klíčové lidi a mezi nimi i pana Hajna. Znám ho jako člověka, který se angažova akademických senátech. To mě připadalo velmi dobré, že generace studentů dorůstá do toho, stát manažery v těchto oblastech. HN: Proč přivádíte do takto exponovaných funkcí další lidi spjaté s firmou ABL? Veřejnost toto propojení poměrně alergická. Mně by se dalo spíš vytýkat, že přivádím lidi z Jihomoravského kraje. Pan inženýr Kryštof osoba, o které se bavíme, je člověk, se kterým jsem se v téhle společnosti, o které mluvít jsme se potkávali mimo společnost a znám ho jako člověka, který má co říct k vysokým školá HN: Spekuluje se i o tom, že by se na ministerstvo měl vrátit Jaromír Soukup, majitel agen To je jen spekulace. O tomhle Josef Dobeš jako ministr neuvažuje, neuvažoval a to se nesta Reforma VŠ musí začít už v mateřince HN: Jak bude vypadat reforma vysokých škol? První věc, kterou bych chtěl vyvrátit je, že gros reforem půjde přes vysoké školy. Akcent dala exministryně Kopicová a reformy rozjela. Když jsem se ale potkával s děkany a rektory škol, tak pro mě bylo fascinující, co jsem podvědomě cítil a co dva nebo tři vyslovili nah reformujete vysoké školy, pokud ale nezačnete od základních škol, nebo dokonce od předškol vysoké školy nezměníte. Kvalita a důraz na reformu musí jít od primárního školství. Vysoké třešnička na dortu. Proto dávám akcent na regionální školství, je tam spousta věcí, které HN: Co třeba? První věc je, že teď musíme dát jednoznačné stanovisko ke státním maturitám. Musíme uklidn studenty i odbornou veřejnost, aby věděli jasně co bude. Na to se navážou další věci. Třeb zkoušky v pátých a devátých třídách. HN: Budou v nastávajícím školním roce státní maturity, nebo ne? Postupně si zvu všechny skupiny, které k tomu mají co říci. A to od radikálních pedagogů a Cermatu. Chci od nich slyšet dvě věci - pro a proti. I od těch nejradikálnějších odpůrců c je pozitivní na státní maturitě. Dělám si přehled, co která skupina říká, od ekonomů si ne odhady ekonomických dopadů, důsledky toho a onoho řešení. Bavíme se o dvou variantách. Jít případně to zjednodušovat za pochodu, anebo to odložit. HN. Tohle je tak zásadní věc, že v ní přece musíte mít jasno. Já říkám, že je potřeba naučit naše žáky porovnávat se od základních škol. Moje idea jsou zkoušky a na to jednoznačně navazují státní maturity. Pokud bychom zrušili státní maturity uvažovat o srovnávacích zkouškách. To je moje filozofie. HN: Co ale státní maturity v příštím roce? Ponechám si lhůtu čtyř týdnů, než definitivně rozhodnu. Kdybych vám teď něco řekl, bylo by protože jsem se ještě nepotkal se všemi skupinami, které k tomu mají co říci. Rychlostudium znovu prověříme HN: Co uděláte, aby se neopakovaly skandály s rychlostudiem na českých vysokých školách? Do konce srpna musíme doplnit akreditační komisi a jmenovat předsedu či předsedkyni. Musím na jaře vnímal práci komise pozitivně, byl jsem rád, že se tady začíná něco otevírat. Nově by měla mít odvahu na to navázat. HN: V případě Vysoké školy finanční a správní, kde si pořídili rychlotituly politici pražs vyšetřování skončilo. Komise se spokojila s tvrzením, že byli prostě nadanější než jiní. Budu jednoznačně podporovat, aby se případy znovu prošetřily a pochybnosti se buď potvrdil vyvrátily. HN: Bude předsedkyní akreditační komise opět Vladimíra Dvořáková? Z mého pohledu pracovala vcelku s odvahou, a proto by komisi mohla řídit dál. HN: Koalice se dohodla na zavedení školného na vysokých školách. Už je jasné, jak budou vy studium? Školné začnou platit až studenti, kteří nastoupí v akademickém roce 2013 - 2014. Už rok př hotov propracovaný systém půjček. Je to odložené školné. Na jednu stranu školy dostanou pe bude garantovat nějaký výhodný úvěr pro studenta. Na druhou stranu absolvent bude splácet vyššího než průměrného platu. HN: Jak budou úvěry vypadat? Budete spolupracovat s nějakou konkrétní bankou? Zatím jsme se nerozhodli, jestli bude výběrové řízení. Ale je jasné, že stát musí garantov úrok, který bude výhodnější než sazby na trhu. O kolik, to bude otázka jednání. HN: Je politicky prozíravé zavádět školné těsně před volbami? Já bych to nerad natahoval, a zároveň to nechci uspěchat. Prostě jsme zvážili, dokdy jsme připravit. A bez ohledu na to, že nás čekají volby, se do toho pustíme. HN: V Česku je příliš mnoho vysokých škol. Redukoval byste jejich počet? Je tady 28 veřejných a 45 soukromých škol. Je pravda, že třeba v porovnání s Velkou Britán obyvatel někde úplně jinde. Jednou z cest, jak to vyřešit, je sloučení regionálních vysoký HN: Jak to chcete udělat? Už minulá vláda přišla se změnou financování, která by k tomu mohla přispět. Z pětadevades bude dál podporovat kvantita - peníze půjdou do škol podle počtu studentů. A z pěti procen peníze, které dostane škola na základě úrovně vědy a výzkumu, zahraničních stáží studentů a profesorů. HN: A to má vést ke sloučení škol v regionech? Ministerstvo slučování nemůže nařídit. Ale může začít vytvářet podmínky, aby managementy š je lepší koncentrovat kapacity v regionech, než je mít roztříštěné. Můžeme to udělat třeba takzvané létající profesory a docenty. Tedy: Nepovolíme desetinové úvazky na mnoha vysokýc tento princip povede k tomu, že se vysoké školství zkvalitní a bude se více koncentrovat. HN: Bude akreditační komise přísnější než dosud? Nepochybně. Také budu podporovat diverzifikaci škol na vzdělávací a výzkumné. I proto hodl nového náměstka pro vědu a výzkum. Chceme také dosáhnout toho, aby se zlepšila prestiž bak vzdělávání. Budeme hlídat jeho standardy na jednotlivých školách. HN: Máte snížit náklady na ministerstvu o 10 procent. Jak to uděláte? Musíme šetřit na byrokracii, investicích a provozu. Už jsem rozjel personálně procesní aud ministerstva, ale všech řízených organizací. Zadání splním. Šetření se ale nedotkne učitel HN: Budete propouštět nepedagogické pracovníky? Snižovat jim platy? To ukáže audit. Hlavně chci odbourat byrokracii. Slyším nářky ředitelů, že musí vyplňovat formulářů, které jsou naprosto k ničemu. Chci ten proces maximálně zjednodušit. HN: Jak chcete zabránit konfliktům mezi nastupujícími učiteli, kterým budete garantovat vy zkušenými pedagogy? Hlavně musím přitáhnout do škol mladé učitele. Vnímám znepokojivě demografii v učitelském Nejsilnější skupina je předdůchodového věku a jen poměrně malá je skupina nastupujících uč tarifů do dvaceti tisíc hrubého se dotkne pětatřiceti tisíc učitelů. Důležité je, že ředitelům zůstanou peníze na nad tarifní složku, se kterou mohou naložit p uvážení. Další peníze navíc přijdou do škol v roce 2012. V Česku je na počet obyvatel příliš mnoho vysokých škol. Některé regionální vysoké školy b sloučit. Josef Dobeš Vystudoval filozofickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obor psychologie. Jako psych pracoval s vězni ve Vazební věznici Praha-Pankrác. Věnoval se práci s rodinami a dětmi s v školními problémy. Dále působil jako šéf recruitmentu bezpečnostní agentury ABL. Spoluzakl v roce 2002. Ženatý, má dva syny.