Školným jsme začít nechtěli ****************************************************************************************** * Školným jsme začít nechtěli ****************************************************************************************** 14.6.2010, rubrika: K věci, strana: 7, autor: Ondřej Kundra S Janem Vitulou o reformě vysokých škol, spokojenosti studentů a zabránění sociální selekc Jedno z prvních témat, na němž se shodli vyjednavači budoucí možné vlády, je zavedení škol školách. Jak přesně by mělo vypadat a co si od něj vznikající koalice slibuje, jsme se pta ministryně školství a vyjednavače TOP 09 Jana Vituly. * Co je hlavním cílem školného? Zaprvé chceme, aby tím školy získaly dodatečný přísun prostředků, protože jsou podfinancov se výrazně zvýšila motivace studentů k tomu, aby studovali pokud možno rychle a řádně, což děje. * Jaký model školného plánujete? Tady se střetávají dvě vize. My chceme, aby studenti platili po každém semestru, ODS a Věc prosazují systém odložené platby po dostudování školy. My vidíme v modelu odloženého školn zvýšeného zadlužení státu, protože někdo by školám už dnes nemusel platit. Ať se prosadí j představa, možná je i kombinace obou variant, počítáme vždy se systémem nenávratných stipe slabé studenty, která by pokryla celou výši školného. Zároveň plánujeme spustit i možnost by si mohl vzít každý student. Výši školného by si každá škola nastavila sama, horní hrani tisíc korun za semestr, ale ta částka by mohla být i nižší. Vybrané peníze by zůstaly univ * Kde a podle čeho chcete nastavit hranici, kdy by bylo možné získat sociální stipendium? O tom jsme se ještě nebavili. Osobně bych řekl, že do téhle záchranné sítě by nemělo spadn deset procent studentů, kteří na školu půjdou. * Kritici argumentují, že školné zavře dveře univerzit především studentům z chudších rodi této selekci včas zabránit? Toto téma je o tři úrovně níž, než co jsme zatím na pracovní skupině ve věci školného disk školného nicméně musí předcházet včasné spuštění stipendií a půjček, aby nikdo nemohl být budeme sledovat, jestli jsme skutečně hranici pro získání stipendia nastavili spravedlivě, nikoho nevylučoval. Když zjistíme, že k tomu dochází, dojde k úpravě. * Školným zavádíte pro studenty výraznou povinnost. Dáte jim ale zároveň možnost, aby mohl kvalitu studia? S tím nyní nepočítáme. Je tu riziko, že kdybychom například studentům umožnili rozhodovat bude či nebude učit, mohli by tento nástroj používat k odstřelení učitelů, kteří na ně maj * Proč by studenti měli chtít někoho odstřelit, když placením školného budou motivováni, a vyžadovali co nejlepší vzdělání? Primární zájem člověka je ukončit školu a získat nějaký stupeň vzdělání. Studenti většinou rizika a snaží se je eliminovat. Jestli se jim zdá nějaký profesor přísný, měli by tendenc Člověk dopředu podle mě nedokáže úplně posoudit, jestli to, co ten který profesor chce, je Že by měl zavedení školného doprovázet i tlak na zvýšení kvality výuky, je nicméně jasné. že celé školství trpí neustálým snižováním standardů a zhoršuje se kvalita výuky. Předevší že jsou školy dlouhodobě podfinancované, peníze dostávají za počet žáků a nikdo nekontrolu My navrhujeme pro vysoké školy zřízení oborových rad, které by posuzovaly kvalitu vzdělává posuzování by spadaly i otázky na spokojenost studentů. Ptal bych se jich ale až po absolv předmětu. * Na vysoké školy se dlouhodobě nedostávají Romové, které vzdělávací systém segreguje už n Co s tím chcete dělat? Těmto dětem je nutné už od první třídy věnovat zvláštní pozornost, například zvyšovat jeji a písemnou gramotnost. Není možné, aby se dostaly mimo hlavní proud výuky a pedagogové na protože třeba něco tak rychle nezvládají. Stát by měl na školách opakovaně testovat, jaký dělají, a podle toho by měly být financovány. Část peněz, které se nyní dávají za žáka na převedli do nového mechanismu, který by hodnotil kvalitu školy. Tím by vzrostla motivace š žákům, kteří hned nedosahují tak dobrých výsledků, což by jim otevřelo cestu do dalších st * Reformu vysokých škol začínáte neoblíbeným školným. Nebojíte se, že odpor veřejnosti můž prosazování dalších změn? Reagovali jsme na dotazy novinářů po našem jednání, sami jsme nechtěli začít právě se škol o to, abychom tento krok co nejlíp vysvětlili. Kdyby se nám to nepovedlo, mohl by to být p proto, že ve školství je skutečně potřeba udělat řadu velkých změn, vedle kterých je školn pro které potřebujeme podporu veřejnosti. Příští týden přineseme o školném podrobný článek.