Dotazy posluchačů na probíraná témata ****************************************************************************************** * Dotazy posluchačů na probíraná témata ****************************************************************************************** 13.6.2010, 17:06, pořad: Radiofórum Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Zprávy četla Eva Odstrčilová. Hosty dnešního Radiofóra jsou sociolog Martin Potůček a výko Lidových novin Dalibor Balšínek. Druhá polovina našeho pořadu už patří vašim esemeskám a v tedy dotazům na probíraná témata. Připomeňme si je. Vyjednavači ODS, TOP 09 a Věcí veřejný zavedení školného na veřejných vysokých školách. Experti takzvané Bezděkovy komise předsta důchodové reformy. A česká veřejnost se rozloučila s režisérem, scénáristou a hercem Ladis Na telefonu máme prvního volajícího nebo první volající, dobrý večer, jaká je vaše otázka? posluchač -------------------- Michal, dobrý večer. Zda to školné, podobně jako to zdravotnictví, nám nezpůsobí blahodárn třeba si najednou vlastně uvědomí, že některé věci opravdu něco stojí a že to není jenom, nebo něco okrajovýho, ale že i podstatný věci, protože jsme v generaci, kdy už každej má t a spoustu příbuznejch, bohatejch a takhle. Čili ten, ten výchovnej moment toho mám na mysl Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Děkujeme za otázku a pokusíme se na ni reagovat. Pane Balšínku? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Já s tím jednohlasně souhlasím, to je právě to, na co já vzpomínám z dob svých studií, kdy přiznat, že jsme si toho vůbec nevážili. Asi kdybych za to platil, tak bych třeba studoval chtěl i po svých vyučujících, aby se mi třeba líp, víc věnovali. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- A měl byste na to čas, jak jste říkal, že teď vyučujete, tak kdyby vás takhle hodnotili a studenti? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Určitě. Mě to hrozně baví, mě to hrozně baví a ti studenti by měli na ty přednášky chodit. nedělám pro peníze už jako. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane Potůčku, vy také vyučujete. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Ano. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Vítal byste tedy takovýto aktivnější přístup studentů, kdyby ho třeba způsobilo to školné? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Samozřejmě. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pojďme na esemesky teď, budeme to střídat. SMS dotaz od pána či paní, které, který se nám důvodem oddělení školného od půjčky na studium? Proč ta půjčka není vázána účelově ke škol přijetí ke studiu? Já nevím, jestli někdo z vás bude umět odpovědět. Pane Potůčku? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- No, tak samozřejmě že ty náklady na vzdělání by neobsahovaly, pokud by k tomu došlo, jenom školné jako takové, ale i další náklady na studium, které se dnes odhadují na 10 tisíc kor by bylo na rozhodnutí toho studenta, zda a jakým způsobem a jaké náklady by z té půjčky hr Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Na telefonu máme pana Dohnala, přeji dobrý podvečer, prosím vaše otázka? posluchač -------------------- Dobrý večer. Já bych se chtěl zeptat, slyšel jsem ve sdělovacích prostředcích v televize, to bylo, a také z novin, že vyvedení státního důchodového fondu by mělo činit 8 procent a o 5 procent. Čili že, jestliže je teďka nejnižší daň DPH 11 procent, takže 8 procent na tě nejvyšší DPH, tak by to dělalo 8 procent. Takže bych se chtěl zeptat, jak to vlastně je te Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Děkujeme za otázku, pane Dohnale, a pan Potůček už se hlásil o odpověď, protože to chce vy Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Tak jednak ten návrh má 2 varianty. V jedné variantě by se z toho povinného pojištění pro sráželo 5 procent, zatímco v tom druhém návrhu, v té druhé variantě 8 procent. Čili v jedn kleslo na 23, ve druhém případě až na 20 procent. A druhou stranou mince je zvýšení té niž přidané hodnoty, které by činilo také 8 procent, ale samozřejmě s kladným znaménkem. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Teď tady mám otázku poslanou po SMS panem Valou na pana Balšínka, teda ono to není určeno ale dám mu slovo s gustem, proč na všechny ty vychvalované reformy doplatí ti nejchudší a tom zase jenom vydělají? Tohle to je vítězství pravdy a lásky v praxi? Ptá se pana Vala. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Já zatím nechápu, v čem by na tom měli, jak by to na měli doplácet ti chudí, jo. Jediný mo je pravda, je to zvýšení DPH a je nepochybné, že teda jako na tom vydělají především lidé příjmy, kteří nebudou mít problém. Ti mají ale taky zas na druhou stranu větší útratu, jo. musí... mají víc peněz, víc utrácejí, z logiky věci. Tak nevidím jako problém v tom, že by nespravedlivého. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Volá nám student, student pan Jan, prosím, dobrý den. posluchač -------------------- Dobrý podvečer. Já jsem chtěl souhlasit s tím, že to studium opravdu stojí 10 tisíc za měs opravdu jen ubytování, stravování a doprava do té školy. Nepočítám žádná skripta, protože nekoupil. Já co můžu, tak si raději půjčím v knihovně. Nemám na to, abych si běžně koupil skriptum, které využiju jeden rok a pak není, není možnost to prodat, protože jde všechno je jedna věc. Tak se školným rozhodně nesouhlasím. Dalších 20 tisíc ročně už, už prostě to rozpočet, musel bych přestat studovat. A další věc je ta, že nedávno jsem četl, ve Velké B miliony obyvatel mají zhruba 25 vysokých škol a v České republice s 10 miliony jich máme z Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- 80, 80 jako soukromých mimochodem. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- A v Británii je 56, myslím, milionů obyvatel. Ale jinak to zhruba, jinak to zhruba sedí. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Podporuju, co říkáte samozřejmě. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- My už jsme vám téměř, téměř sebrali, sebrali hlas, ale dopovězte a položte dotaz. posluchač -------------------- Ano, a tam, tam mě teda zajímá, proč bysme neměli z veřejných rozpočtů financovat nějaké o školy, které podporují vědu a výzkum, jako je Karlova Univerzita, jako je Technická univer VUT v Brně, ČVUT v Praze, Univerzita Pardubice, báňská v Ostravě. Proč, proč z veřejných r nefinancují jenom opravdu vysoké školy, kterých je zhruba si 25, 30, které opravdu mají vě ty, které chrlí pouze bakaláře a jsou to, podle mě jsou to pseudovysoké školy, jako je nap institut. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- V Praze, v Brně, tak, tak. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Díky moc za otázky. Kdo by se toho chtěl ujmout. Tak pan, pan Balšínek, potom pan Potůček. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Pan profesor to tady řekl správně, to nemůže být jako školné vyvedeno jenom jeden aspekt v celého problému. Ten student, který tady mluvil, mluvil o vědě a výzkumu, tady se vede, ve poměrně intenzivně o tom, kde má ten výzkum probíhat, jestli má probíhat třeba na Akademii doposud, nebo jenom na vysokých školách, jo. Ty demonstrace jsou známý a určitě to máte v ten problém je mnohem složitější, neřeší ho samozřejmě jen školné. Ta věda a výzkum, věda jsem třeba příznivcem toho, že věda by se především měla dělat na vysokých školách, ať se netříští nebo ve většině případů. A pokud, pokud by to školné bylo těch 20 tisíc, tak je t to měsíčně, je to asi měsíčně o tisíc korun víc, že jo. Takže tak výrazně by se ty náklady Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane Potůčku, ten pan student Jan říkal, že si nemůže dovolit další prostě peníze, dalších ale on by si měl mít možnost dovolit půjčku. Umožní to ten systém okamžitě po zavedení? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Samozřejmě o tom se ještě vedou diskuse i na půdorysu té vznikající koalice, těch řešení j Bohužel nemohu souhlasit s tím, co řekl jeden z těch dřívěji se přihlásivších posluchačů, barák. Každý nemá barák a rozhodně ho nemají právě ti mladí, kteří mají také mimo jiné kro zakládat rodiny, přivádět děti na svět a tím snížit tlak na penzijní systém. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Třeba později. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Takže, takže... Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pan, pan Balšínek porodil, respektive jeho žena včera večer. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Tak to gratuluju, ale on asi ten barák má, já nevím přesně. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Ne, ne. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Ale chtěl bych se vrátit k tomu naprosto přesnému a cílenému konstatování studenta Jana, ž nepoměr mezi velikostí země a mezi počtem univerzit. To je nádherný příklad vlastně selhán školství, když tady máme těch 80 nebo kolik univerzit. A právě bez kvalitnějšího řízení ce komplexu a zahrnul bych do toho i výzkum, vývoj a inovace. Prostě všechny tyto jednotlivé něčemu prospět, něčemu pravděpodobně uškodit, poněvadž z Německa máme příklad, že po zaved klesl nástup mladých lidí na vysoké školy a to už je pak potenciál, který je nevratný. Tak hodně diskutovat, pojďme hodně přemýšlet a neukvapujme se v těch rozhodnutí. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Tady se trochu ale zapomíná na to, že ty náklady na studium byly před rokem 89, že jo. Já to mohlo stát takových asi 1500 až 2 tisíce korun. Takže to není nijaký nóvum, že teďka by I před tím to ti rodiče dětem jako na to přispívali nebo kontribuovali. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pojďme dát, pánové, prostor dalším otázkám. Přečtěme si esemesku, tahle ta je také bohužel Bude stát garantem toho, že o peníze, které si na důchod ušetřím, nepřijdu? Že fond nikdo případně nebudou použity ty peníze na jiné účely? To je asi otázka pro pana Potůčka. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Tak podle toho návrhu Bezděkovy komise by tam ta jistota měla být, poněvadž se předpokládá vybrané prostředky půjdou na jedno sběrné místo, do České správy sociálního zabezpečení. A klient bude možnost si vybrat, jakou investiční strategii zvolí a tou konzervativní strate ty peníze přicházet neměl. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Na telefonu máme dalšího posluchače nebo další posluchačku. Dobrý podvečer. posluchač -------------------- Dobrý den, Prokeš. Já vím teď, pokud mám nějaké informace, tak to jsou informace z novin n v novinách jsem četl, že vysoké školy se to jejich financování nezlepší ani o ň, protože t školném, o to dostanou od státu míň. To jsem četl, je to... jsem to četl tenhle tejden, to A druhá, to bych ještě doplnil, vůbec jsem nezaznamenal, pokud hovoří se o důchodech, jak technologie třeba v tom roce 2030. Kolik bude kde pracovat lidí? Jestli bude ve fabrice 10 nebo jako dneska a tak? Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Děkujeme, pokusíme se odpovědět vaše otázky. Tolik pan Prokeš. Pane Potůčku, hlásil jste s jde o to, jestli stát vlastně sebere školám ty peníze, které oni vyberou na školné, respek dostanou o to méně od státu. Je to, je to zodpověditelné? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Samozřejmě všichni ministři financí budou vždycky mít to pokušení v okamžiku, když budou m náklady pokryje někdo jiný, tak je prostě vzít z těch rozpočtů. Ostatně teď už se to děje evropskými programy. Evropské strukturální fondy teď jsou velmi štědré a v mnoha případech trhu práce se to děje tak, že se jako kdyby šetří ten český rozpočet, pač se říká: no, tak a dostane evropský peníz, a nikdo už se neptá, co, co potom, co až ty peníze evropské vysc jde o ty technologie, tak nikdo je dnes nedokáže odhadnout, jaké budou za 20 let. Před 20 nevěděli o tom, že je něco jako internet nebo laptopy začínaly už před těmi 20 lety. Takže Václav SOCHOR, moderátor -------------------- No, ale jaký vliv to bude mít na důchodovou reformu, nebo respektive na výši školného, to Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Já mám pocit, že ta otázka směřovala spíše k obsahu vzdělávání a já bych na to zareagoval přesně říci, jaké budou ty nároky trhu práce za 20 let, a proto je třeba připravovat mladé řešení úloh, nikoliv na akumulaci nějakých poznatků, které stejně zastarávají každou dekád Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane Balšínku? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- V případě toho školného si myslím, že jde především v tuhle chvíli o nějakou politickou de Jako to je dost zásadní krok, že se za vzdělání bude platit. Nepochybně budou se řešit ty předpokládám, že podobně jako v případě poplatků zdravotnických, které se zavedly před rok dvěma lety, tak o tom nebyla, nebyl zkrácen rozpočet ministerstva zdravotnictví. Ty peníze v systému a tady je hrozně důležité, aby, aby ty peníze, které přijdou, zůstaly v systému ministerstvo školství nebo vysoké školy kráceny někdy jinde. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Máme tady otázku po esemesce, ale spíš takovou rétorickou, otázka, která vlastně podporuje to stanovisko, že školné by mělo být. Ptá se posluchač, který se také nepodepsal, nemyslít semestr by si mohl dovolit každý zdravý student? Já si myslím, že o tomhle tom už jsme hov čerpali, tak dejme prostor dalšímu tázajícímu se po telefonu. Dobrý večer. posluchač -------------------- Dobrý večer. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Ano. posluchač -------------------- Já jenom jsem chtěl se zeptat pana Balšínka, jestli si opravdu myslí, že placené školství zlepšuje? Dneska zde máme soukromá gymnázia, za která se platí a z vlastní zkušenosti vím, který z toho vycházejí, mají výsledky spíš horší než, než lepší. Takže jako jestli si mysl vysokejch školách mají ten samej princip nebo... děkuju. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Jasně, děkujeme také. Pane Balšínku, tam je ten moment toho, že jestliže platím škole, tak svým způsobem zaměstnavatelem těch, těch profesorů a ta škola nemá moc zájem na tom, abych respektive mohla by mít zájem na tom, abych musel několikrát opakovat a platit jí víc, ale divné, že jo? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- No, ne, já budu jako student, který si budu platit, budu jako vyžadovat, abych za ty peníz že jo. To je základní logika. Já netvrdím, že školné musí zlepšit kvalitu, kvality výuky n školách. Dovedu si představit, že může být soukromé gymnázium, které má horší úroveň než, gymnázium, a takové případy jsou. Ale zároveň existujou i gymnázia, které jsou soukromé, k vyšší úroveň než veřejné školy. A ten problém s tím počtem vysokých škol v České republice závažný problém, jenom z logiky věci prostě není možné, aby na těch 80 soukromých školách veřejných vysokých školách byl dostatek kompetentních erudovaných jako učitelů. To prostě musí ten systém projít jistým, jistou tržní očistou. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Dějme teď prostor patrně poslednímu dotazu. Na telefonu máme posluchačku tentokrát, dobrý posluchačka -------------------- Dobrý večer, Jana. Já bych se ráda zeptala, máme v rodině více studentů, proto jsem zvědav 10 tisíc, tak se většinou mluví v médiích, anebo váš kolega tam říkal, že bude stát semest ta cena jak, 10, nebo 2 semestr? Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pokud já vím, pokud já vím, tak se tak těch 10 tisíc je strop, ale určitě to budou moji ho odpovědět lépe, oba dva kývají. Pane Potůčku? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Ano, to je strop podle toho aktuálního návrhu koaličního. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- A dovedete si představit, že by některá škola nevyužila toho stropu? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Určitě ano, poněvadž jsou školy, které naopak vlastně by uvítaly, kdyby měly těch studentů jako jim jde... takhle, tam, kde je ten zájem nižší, zejména u toho technického a přírodov tam si dokonce umím představit opačný, opačnou situaci. Tam by mohly buď podniky, anebo st že budou talentované studenty, studenty se zájmem o tento typ studia, že jim budou nabízet že jim odpustí to školné a nabídnou jim navíc stipendium. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Já nevím, co paní Jana plánuje, na telefonu už ji asi nemáme. Ale jestliže ona si vezme te respektive její studenti, její děti jestli si všechny vezmou půjčku, tak bude to tak, že b vyžadovat třeba i za nezletilé studenty nějakou garanci těch rodičů? Nemůže to potom doleh rodinu? Pane Balšínku? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- No, garanci určitě. Když budete chtít půjčku, tak vždycky musíte za ni nějakým způsobem ru jistý riziko samozřejmě. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Ale třebas v té Austrálii, kde mají to odložené splácení školného, tam vlastně v konečné i ručit i stát. To záleží na konkrétním rozhodnutí. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- A tady se furt, pořád zapomíná, že vzdělání má být hodnotou, jo. Já pořád, já mám pocit, ž kteří dokončili vysokou školu, aby měli pocit, že skutečně něco dostali, je strašlivě málo mluvit třeba o lékařských fakultách, u řady přírodovědných oborů to tak je, ale minimum st schopno říct, já vás nechápu, pane profesore, jsou schopné říct, že jim to skutečně stálo nesrozumitelné/. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane profesore, musíte, musíte to zvládnout v jedné větě, už končíme. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Jedna věta, souhlasím, že vzdělání je hodnotou, nikoli však a nutně tržní hodnota. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pánové, já vám děkuji. Nedělní Radiofórum končí. Nejdůležitější domácí události uplynulého rozebírali s výkonným ředitelem Lidových novin Daliborem Balšínkem, na slyšenou. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Na shledanou. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- A se sociologem z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních věd Karlov Martinem Potůčkem, na slyšenou. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Dobrý večer. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Děkuji i vám, vážení posluchači, za vaše názory i za přízeň, kterou tomuto pořadu věnujete se na vás těším u dalšího Radiofóra zase příští neděli ve stejnou dobu. Na slyšenou.