Školné na veřejných vysokých školách ****************************************************************************************** * Školné na veřejných vysokých školách ****************************************************************************************** 13.6.2010, 17:06, pořad: Radiofórum Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Expertní týmy ODS, TOP 09 a Věcí veřejných se na jednání shodly na zavedení školného na ve školách. Ačkoli TOP 09 dosud neopustila úmysl zavést přímé školné, tedy platbu za studium průběhu, pravděpodobnější je v téhle chvíli odložené školné. To by student platil až po do respektive poté, co by díky vzdělání dosáhl nadprůměrného příjmu. Strop na výši školného b tisíc korun za rok. Za TOP 09 o školném vyjednával Jan Vitula. Jan VITULA, vyjednavač za T0P 09 -------------------- My jsme se domluvili, že se podíváme na různé varianty a řekneme si, jaké dopady to bude m fakticky odložené školné má některé administrativní náklady. My se domníváme, že to přímé náklady odstraňuje a chceme to jakoby spočítat a říci, co je lepší varianta. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Tolik vyjednavač za TOP 09. Pánové, pojďme si nejprve vykolíkovat pole. Pane Balšínku, jst školného? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Jednoznačně, a to nejen ze zkušenosti, které jsem měl jako student, ale také ze zkušenosti přednáším externě na filosofické fakultě a školné vidím, výhody školného vidím ve dvou věc tom, že v momentě, kdy studenti se budou za to školné platit nebo budou si za vzdělání pla vyžadovat od svých vyučujících patřičnou účast a patřičnou erudovanost, to je jedna, jeden moment je ten, že bohužel se děje, že právě na veřejných školách mají vyučující několik úv samotná mzda, kterou na té vysoké školy mají nebo na tom, na té vzdělávací instituci, tak tomu, aby pokryli své příjmy nebo své potřeby, a proto se nevěnují svým studentům tak, jak Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane Potůčku? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- No, mě trošku překvapuje, že vyjednávací tým z celé té široké a komplexní problematiky vzd zemi si vybral jeden jediný dílčí aspekt a na tom se shodl. Myslím si, že ta problematika odvíjet především o nějaké shodě, o cílech, kterými by měla být kvalita a dostupnost vzděl by se pak měly odvíjet další kroky. Jinak samozřejmě financování škol a zejména tedy vysok obrovský bolavý problém této země. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Říkal jste kvalit a dostupnost, alespoň tu kvalitu by to školné mohlo řešit. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- No, to si právě vůbec nejsem jist, poněvadž to by podle mého soudu mohl být případně jeden řízení a kontroly kvality vzdělávání, ale to víme, když se podíváme do různých zemí světa, složitější. Prostě pokud by měla být kvalita zajištěna jenom takto, tak jsem si téměř jist nedosáhneme. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane Balšínku, dvě třetiny současných studentů jsou proti školnému na vysokých školách, od se měly jaksi refundovat nebo nějak neutralizovat ty sociální dopady, které to na studenty Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Tak myslím, že to se uvažuje taky, také o tom, že na různých školách platila různá výše šk že to je pro studenty nepříjemné, věřím tomu, že náklady na studium je mnohem vyšší, než b jsou vyšší náklady na učebnice, na stravné, že jo, na ubytování. Nicméně ve svých důsledcí samozřejmě těm studentům pomohlo, protože úroveň veřejných škol není nijak valná, není nij samozřejmě, pokud ti studenti si budou za to platit, jsou v tuhle chvíli sami proti sobě, není, není nijak zázračná a oni dostávají, dostávají sice vzdělání, dostávají sice nějaký je, zda to jejich vzdělání, zda stojí skutečně za to. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Tak objevila se řada pochybností, měli jsme ten velký skandál na těch plzeňských právech, ten student prostě nemá peníze? Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- No, já myslím, že ten systém je připravený tak, aby... a nelze to také jinak než systémem tak, aby si člověk mohl samozřejmě na to studium půjčit. Samozřejmě aby to nezabránilo tom student talentovaný, tak aby se mohl dostat k půjčce, aby se mohl dostat k penězům. Zárove že školy budou zavádět prospěchová stipendia, což je pro ty talentované, a to třeba na sou kvalitních soukromých školách, nevím, zda jsou kvalitní taky soukromé vysoké školy, ale ně jsou velmi kvalitní a ty poskytují stipendia, prospěchová stipendia. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Přináší motivace vlastně pro to, aby student byl. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- A v momentu, kdy ta škola bude mít peníze právě, aby dobře zaplatili pedagogy a aby třeba nebo usnadnit studium talentovaným studentům, tak právě to může pomoc školné. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Pane Potůčku, to je celkem logický argument, že máme tady takzvané ty létající profesory, několik úvazků najednou, aby vůbec byli schopni se uživit, mohou mít podobné rodinné závaz děti a podobně, tak jako každý jiný, a prostě ten plat jim na to nestačí. To školné by to Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- No, my jsme tady zatím vůbec nemluvili o veřejných výdajích na školství a dostal se mi do zajímavý podklad, který srovnává, jaká je výše podílu hrubého domácího produktu investovan a ze všech nebo z 30 členů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj jsme na 4. míst konce. A navíc pokud jde o vysokoškolské vzdělávání, tak tady ty náklady na jednoho studen letech dokonce klesají. To je prostě velká ostuda této země, že zatímco ve všech ostatních trochu rostou ty veřejné náklady na vzdělání, tak u nás dokonce klesají. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Co s tím, máte, máte vy jako, jako sociolog tedy nějaké řešení, které by se netýkalo tedy Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Ano, podívejte se, to souvisí s celým systémem řízení školství. U nás ministři školství př apoštoly v orloji. Poněvadž průměrná životnost jednoho ministra nebo ministryně po roce 89 To znamená, schází tam koncepce, bohužel je tam obrovský rozpor mezi politickými deklarace které vlastně, když nastupují, tak vzdělávání, vzdělávání je jejich priorita, ale pak když v tom boji o rozpočtové prostředky, to vzdělávání bohužel na konci toho boje dostává na fr třebas bych nebyl proti tomu, aby vysokoškolští studenti za každý semestr studia platili u nenazýval bych ho školným, ostatně Karlova Univerzita už takovýhle návrh také zformulovala sláva, žijeme v té tržní společnosti a má to takový ten informativní symbolický význam, kd by ten student zaplatil, řekněme, 2 tisíce. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Počkejte, a co by to bylo, když ne školné teda, jak by se tomu říkalo? Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Poplatek za zápis do dalšího semestru, to jsou běžné poplatky. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- To je hra se slovíčkami. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Já myslím, že... já myslím, že ne, už teď se platí ledacos na vysoké škole, například když se hlásíte k nějakým přijímacím pohovorům nebo když si prodloužíte dobu studia, tak už i v školy přijímají poplatky. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Prodloužení studia, to je důsledek toho, že se dělo to, že ti studenti, což třeba by byl i roky studovali 5, že jo. Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Ano, ano, ano. Dalibor BALŠÍNEK, výkonný ředitel Lidových novin -------------------- Třeba to magisterské studium, tak aby v tom nebyl nepořádek, tak se udělalo, že maximálně studovat 3 a za zbytek zaplatil. Což mi přijde jako, jako absolutně logické, jo. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Je fakt, že tohle to by je mohlo taky motivovat tedy k tomu, aby to studium netrvalo tak d Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Přesně tak. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Ale co ti studenti, takoví ty géniové, kteří studují už dnes 2 nebo 3 školy najednou, jsou vystudovat? Ty by pak byli vlastně znevýhodněni za to, že jsou chytří, protože by museli p Martin POTŮČEK, sociolog z Centra pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních v Univerzity -------------------- Víte co, to zase souvisí s tou kvalitou studia. Kvalita studia nebo vzdělávání obecně je k dosáhnout jí lze jenom systematickým úsilím s dobrým systémem řízení, s nastavenou kontrol všechno chce kompetenci, čas a také peníze. Prostě pokud neuděláme něco i v té veřejné sfé nepřejdeme k činům o podpoře vzdělávání v této zemi, tak ani to školné nám nepomůže. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Vážení posluchači, jak už jsem předeslal, nedělní Radiofórum je pořadem, kterého se můžete Pokud nám své dotazy pošlete esemeskou na číslo 9077704 ve tvaru RF_mezera_a váš text. Jed by vás neměla vyjít na víc než na 4 koruny, pokud se moc nerozepíšete. Otázky pro naše hos Radiofóra i zatelefonovat. redaktorka -------------------- Radiofórum. redaktor -------------------- Volejte 221552155. redaktorka -------------------- 221552255. Václav SOCHOR, moderátor -------------------- Vaše dotazy budeme zodpovídat ve druhé části Radiofóra, ale dobře uděláte, pokud nám zavol se i na tu vaši otázku dostalo. My si poznamenáme vaše číslo a půl šesté vám zavoláme zpát můžete klást výkonnému řediteli Lidových novin Daliboru Balšínkovi a sociologovi Martinu P pojďme na druhé téma.