Školné vysoké školství nevyřeší ****************************************************************************************** * Školné vysoké školství nevyřeší ****************************************************************************************** Ekonom, 24.6.2010, rubrika: Názory & komentáře, strana: 41 Školné je jedním z klasických nástrojů, jak dosáhnout určitého cíle. Dejme ovšem důraz na nástrojů, který musí být součástí komplexního systému. Sám o sobě toho totiž moc nesvede. českých vysokých školách změnit po zavedení školného? Kvalitu vysoké školy dělají dobří učitelé a dobří studenti. Vyučující se zavedením školnéh Studenti jako skupina ano, protože odpadne část těch, kteří si uměle prodlužují prázdniny. nebude ale dle mého soudu příliš početná. Pokud navíc školné bude odložené a s podmínkou m bude to studenty tížit ještě méně. Kladu si proto zároveň otázku, k čemu tedy školné, když pouze další daň na výplatní pásce čerstvého absolventa. Především bakalářští studenti jsou často pro vysoké školy chodící měšce peněz již dnes a b zavedení školného. Budou to měšce pouze o něco těžší. Nic víc. Studoval jsem ve Švédsku, kde žáci automaticky od státu dostávají peníze, aby si pokryli n studia. Pokračoval jsem v Nizozemsku,kde je školné přibližně 20 tisíc korun za semestr. A speciálním programu na univerzitě ve Spojených státech, kde mě dva měsíce stály čtvrt mili jednom případě si nemyslím, že školné ovlivňovalo kvalitu či dostupnost vzdělání. Z pohled akceptovaný fakt tak, jako jsou motoristé smířeni s roční dálniční známkou. Stejně tak si nemyslím, že by se měly změnit poměry mezi veřejnými a soukromými vysokými š školným nebo bez něj budou chtít ti nejlepší uchazeči o studium mezinárodního obchodu jít ekonomickou, zájemci o medicínu a práva na Univerzitu Karlovu, o techniku na ČVUT. Lidé st práci, studenti, kteří by výše jmenované nezvládli, a ti, kterým jde pouze o zkratku před soukromé vysoké školy, kde jsou obecně nižší nároky. Mám obavy, že diskuse o školném vede směrem, který jsem viděl už několikrát v případě zákl středního školství. Existující problém se snažíme rozlousknout tím, že jej zasypeme hromad není řešení. Debata o vysokých školách by měla být širší než o zavedení školného. Měla by být o tom, pr vysoké školství s mnohasetletou tradicí v mezinárodním srovnání na zadních příčkách. A co aby začalo stoupat a aby čeští absolventi byli žádanými zaměstnanci. Školné samotné nepomů těchto cílů. O autorovi: Petr Hýl, zakladatel vzdělávací společnosti HYL