Kvalita vzdělání, nikoliv jeho kvantita povede k prosperitě ****************************************************************************************** * Kvalita vzdělání, nikoliv jeho kvantita povede k prosperitě ****************************************************************************************** 26.05.2010, Olga ŠEDIVÁ Ministryně školství Miroslava Kopicová bilancovala Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství, téměř na den po roce své působnosti v rezortu ško svou práci. Jak sama řekla, mnohé mohla ovlivnit, ne však všechno. Při nástupu do funkce patřily, podle jejích slov, mezi její priority především tyto oblast přípravě reformy terciárního vzdělávání, zrealizovat státní maturity, pokračovat v odstraň přístupu ke vzdělání, zpracovat analýzu současného financování školství, zrealizovat zjedn peněz z evropských strukturálních fondů pro základní a střední školy a zlepšit komunikaci a odbornými partnery. Státní maturita Podle Miroslavy Kopicové i přes mnohá vyjadřování současných politiků státní maturita bude době je k maturitní generálce přihlášeno již 1100 škol z celkových 1290. Předpokládáme, že bude 1200, což je potěšující. Rozběhla se i komunikace s vysokými školami," uvedla ministr podle jejích slov, maturitní generálka povede, je předpoklad, že se státní maturita může s na vysokou školu. "Mnohé školy ji doplní ještě dalšími kritérii, ekonomické školy požadují matematiky, pak pro ně bude jasnou vstupenkou," doplnila M. Kopicová. Protože shoda nad povinnou zkouškou z matematiky zatím není, radí M. Kopicová středním ško studenty při přijetí rovnou upozornily, že maturita z matematiky pro ně znamená vstup na v Změnu je podle ní ale nutné udělat již ve výuce matematiky v základních školách. Právě tam počátky zhoršující se matematické gramotnosti našich žáků. Financování školství "Financování rezortu je velmi složité. Na rok 2010 se sice podařilo rozpočet nesnížit, byť prostředky (Janotův balíček) propadnou. Otázkou je, zda nedojde k dalšímu vázání. To si al představit. Rozhodně jednání budou složitá," uvedla M. Kopicová. Přesto ale, podle svých s už první krok ke změně financování. Nechala zpracovat analýzu financování školství, na jej by mělo dojít ke změně. "Je nutné nejen změnit financování školství prostřednictvím normat nastavit jasná pravidla pravomocí mezi centrem a kraji. Není nadále možné, aby se rozdíly škol pohybovaly až okolo 50 procent." Peníze z ESF "Mám velkou radost, že se podařilo čerpání peněz z Evropské unie nejen dohnat, ale předevš zjednodušit. Dnešním dnem (18. květen) jsme zpřístupnili na webu šablony, na jejichž zákla základní školy vyjma pražských vyčerpat 4, 5 miliardy korun. A pokud se tento naprosto výj systém - založený na důvěře - osvědčí, jsme připraveni ho rozšířit i na střední školy a pe fakulty." V podstatě by to znamenalo, že každá střední škola by mohla stejně jednoduchým z prostřednictvím šablon - čerpat zhruba tak milion korun obdobně jako základní škola. Terciární vzdělávání "Od počátku jsem věděla, že na realizaci reformy terciárního vzdělávání nemám legislativní mi podařilo tento rezort stabilizovat a vytvořit takový tým, který je nejen ochoten na ref ale který je složen z tak uznávaných osobností, že ani další politická reprezentace ho neb zpochybňovat," řekla M. Kopicová. Co školství čeká "Musíme vědět, kam má školství směřovat," uvedla ministryně školství a dodala, že všechny uděláme, mají množství variant, ale cílem by mělo být připravit mladou generaci obstát v k práce. Toho lze dosáhnout jen důrazem na kvalitu vzdělávání, nikoliv kvantitu. (Olga ŠEDIVÁ) --- Základem konkurenceschopnosti je znalostní trojúhelník: vzdělání, výzkum, inovace. Všechny trojúhelníku vyžadují dokončení reforem. Poté je nezbytné do znalostního trojúhelníku výra investice. Miroslava KOPICOVÁ