Vysokoškoláci by si brzo mohli výhodně půjčovat a spořit na studium ****************************************************************************************** * Vysokoškoláci by si brzo mohli výhodně půjčovat a spořit na studium ****************************************************************************************** 27.5.2010, 12:00, pořad: Ozvěny dne Jan BUMBA, moderátor -------------------- Na vysokoškolské studium by si brzy mohli studenti výhodně půjčovat a také spořit. Počítá ministerstva školství, o kterém se chystá jednat vláda. Studentské půjčky pro vysokoškolák co nejvýhodnější a pro studenty také co nejméně rizikové, garantované státem a s nízkým úr z návrhů je například půjčka 54 tisíc korun ročně, kterou by vysokoškolák čerpal po dobu 5 Dluh by začal splácet po jeho dokončení ze svého budoucího příjmu. Jak by to v praxi vypad Radiožurnálu Petr Matějů, který na ministerstvu školství finanční pomoc připravoval. Petr MATĚJŮ, ministerstvo školství -------------------- Tak předně student, který se zapíše na vysokou školu, bude fakticky automaticky zaregistro finanční pomoci studentům, takže odpadne složité pobíhání po úřadech a tak dál. To prostě provede ten systém. A z tohoto systému, pokud bude řádně studovat, bude pravidelně dostáva základní studijní grant, tu přímou sociální podporu, která mu bude náležet právě z titulu Jan BUMBA, moderátor -------------------- Podle Petra Matějů by pak student, který bude pocházet z rodiny s nízkými příjmy, dostával doplňkový studijní grant. V tomto režimu by měli být podporováni i handicapovaní studenti. Petr MATĚJŮ, ministerstvo školství -------------------- To samozřejmě stále ještě nebude stačit na to, aby student mohl studovat, řekněme, komfort tomu dnes, to znamená počítáme s tím, že zavedeme systém spoření na vzdělání, který umožní který vstoupí do systému terciálního vzdělávání, bude mít už naspořeno díky rodičům, kteří určitou motivací v podobě podpory státu naspořili, začne čerpat úspory, které na to studiu To ho opět postaví do, řekněme, mnohem výhodnější pozice než dnes, protože bude-li mít nas nucen si brát půjčku. Jan BUMBA, moderátor -------------------- Dodává Petr Matějů z ministerstva školství. Přesto, že se asi většina rektorů shodne na to je důležitý, myslí si, že by se o něm mělo dále diskutovat a vláda by ho ještě neměla proj připomínky vznesla Karlova univerzita. Jejím prorektorem pro rozvoj je Stanislav Štech. Do Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy -------------------- Dobrý den. Jan BUMBA, moderátor -------------------- Je podle vás onen návrh finanční pomoci studentům dobře připravený? Nebo co by se na něm m Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy -------------------- No, já se především domnívám, že ten materiál technicky v některých partiích možná je přip ale jako celek je zcela nepřijatelný. Já jenom na okraj na začátku řeknu, že pro nás je zc procedurální stránka, postup, to jest to, že základní reprezentace vysokých škol opět neby aktéři součástí, jaksi spolutvůrci toho materiálu, ale dostalo se jim velmi krátké doby k něčeho, co je neuvěřitelně rozsáhlé a co kvalifikaně nelze za 10 dní prostě připomínkovat. procedurální... Jan BUMBA, moderátor -------------------- Pokud víme, tak, promiňte, že vám do toho skáču, ale pokud víme, tak z ministerstva školst takové hlasy, že Karlova univerzita se ozývá příliš pozdě. Vy tedy ale říkáte, že jste nem Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy -------------------- Nikoliv, neozývá se pozdě, to je možná poznámka, týkající se interpretace doby, která byla připomínkování. My prostě nerespektujeme skutečnost, že by tím výchozím datem mělo být dat napsáno datum na ministerském dopisu. Pro nás je rozhodující datum převzetí v podatelně ja Karlovy, čili z tohoto pohledu jsme odevzdali ty připomínky, ty základní připomínky včas. dostali spíše k té, nechali stranou ty procedurální záležitosti, ty věcné a obsahové námit se, ten materiál sám o sobě vychází z celé řady buď nereálných východisek nebo východisek znamená, že my v současné době tvrdíme, cílem toho materiálu je, aby se dostalo větší poče řekněme, nebo ze sociálně znevýhodněného prostředí na vysoké školy, do terciálního vzděláv vidíme, že ale ty sociálně slabší vlastně ty se do toho terciálního vzdělávání dostávají, počet lidí z populačního ročníku, kteří se dnes dostává na vysoké školy je tak vysoký, že existují-li bariéry, tak ty bariéry jsou úplně někde jinde než v tom dostat ty studenty z rodin, abych tak řekl, do nějaké další, řekněme, půjčkového systému, odstranit materiální. Jan BUMBA, moderátor -------------------- Takže ten systém půjček je úplně zbytečný? Stanislav ŠTECH, prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy -------------------- Ten systém půjček v zásadě by nebyl zbytečný tehdy, tak, jak je nastaven, se domníváme v s že není rozhodně rozumně postaven, protože on předpokládá totiž školné. Předpokládá to, že zákona o terciálním vzdělávání existuje, je přijat a bude fungovat podle představ Bílé kni ani druhé, ani třetí není pravda. Neexistuje školné, všechny hlavní strany politické, kter voleb, nepočítají se školným, s výjimkou jedné jediné strany. Nemáme zákon o terciálním vz kniha nebyla nikdy schválena, ale pouze vzata na vědomí na zasedání vlády v lednu minulého tady jsou, prosím vás, východiska jaksi právní, která nedrží. Na druhé straně ta věcná zál samozřejmě spojena jednak i s tím, co už jsem řekl, že ty bariéry vstupu slabších na vysok jinde, než jsou ty materiální, ale za druhé ještě my dneska vidíme velké obavy expertů OEC skutečnost třeba ve Velké Británii nebo v Americe a hovořící přímo o hrozbě, pokud jde o t připravované, tak hovoří o hrozbě nové bubliny, která by se podobala dokonce hypoteční bub jenom, jako je potřeba ty věci vzít trošku od fundamentu. Jan BUMBA, moderátor -------------------- Děkujeme za rozhovor, Stanislav Štech, prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy.