Mnohé vysoké školy komunikaci nezvládají ****************************************************************************************** * Mnohé vysoké školy komunikaci nezvládají ****************************************************************************************** 13.4.2010, rubrika: Akademie, strana: 26, autor: MARTIN RYCHLÍK Stovky e-mailů, jež soukromé i veřejné vysoké školy rozesílají českým novinářům, by často spadnout do přihrádky SPAM. Bez slitování. Umění napsat zajímavost do prvního odstavce, na nebo zlidštit profesora mechatroniky je totiž dovedností krajně ojedinělou. Místo toho jso zprávy často zapleveleny tím, čím už proslula firemní PR oddělení a komunikační agentury - balastem a frázemi v newspeaku o precizaci, maximalizaci nebo „sukcesech“. Ale abychom nek v Česku se najdou výjimky, které to umí skvěle. Dokážou zaujmout i pomoci. Kdo to je? Z Brna informace chodí - a dobré Mluvčím roku 2010 byl vyhlášen Jiří Wolf z Magistrátu hla Prahy. Pakliže by chtěl specializovaný žurnalista hlasovat pro nejlepší mluvčí vysokých šk nejspíše zabrousit do Brna. Vysoko by se jistě umístila Jitka Vanýsková z tamního Vysokého učení technického. Zasílané hlavu a patu, jsou věcné, dáma z rektorátu ochotně nabízí témata - o škole má přehled. Dok vysvětlit i nepříjemnost, jaká potkala VUT loni, kdy si přímo na Fakultě informačních tech žíly učitel... Svou práci výtečně zvládá i její kolegyně Tereza Fojtová z Masarykovy univerzity. Rektorov klidně v neděli večer, a to i tehdy, když univerzitní šéf pobývá v cizině. Vypadá to sice věřte: ne všude takto pochodíte. Někdejší redaktorka ČTK to s médii „umí“. Lze jistě obecně říci, že zkušenosti z novin bývají pro tiskové mluvčí výhodou. Dokážou se protistrany; vědí co, a hlavně jak říkat. Některé školy, když už opravdu teče do rektorny, neváhají najmout „krizové komunikátory“, jako to loni učinila Vysoká škola finanční a sprá Hospodářských novinách psalo o jejích studijních úlevách pro pražské radní... Je nepochopitelné, proč některé -i renomované - školy posílají e-maily, jež dokonce nemají Namísto titulku „Čestný doktorát převezme držitel Nobelovy ceny X. Y.“ pošlou vzkaz s práz políčku „Re:“. Je to drsná pravda, ale k těm, kteří špatně komunikují, patří i nejrespekto škola u nás - Univerzita Karlova. Typickou zprávou tiskového oddělení je nedávné ohlášení, 662. výročí založení. No a co? Jak chcete s tímhle sdělením proniknout do médií 21. stolet Bobříka mlčení drží i jejích sedmnáct fakult. Jaký to rozdíl oproti soukromým školám typu University nebo University of Pittsburgh, jejichž mluvčí nebo prorektor vám sám zavolá na mít zajímavou přednášku, přijede profesor Z. Z.! Nechcete se přijít podívat?“ Kreativita Č výtečné univerzity ale mluví hlavně vědecká činnost. Ty technické si už ovšem uvědomují, ž musí lákat novými způsoby. České vysoké učení technické (ČVUT) to již pár let zkouší po svém. A podle výsledků eviden dvěma roky zahájilo kampaň Sedm statečných, v níž legrační postavičky vystupovaly jako mas architektka má v „háru“ zapíchnutou tužku i věžák, biomedik je pocákaný krví a dopravák má namísto ruky. Projekt zamířil na střední školy, čehož výsledkem bylo nejen čtvrtinové navýšení přihlášek cena Louskáček. Řadě vědců se kampaň nelíbila. „Ano, měli bychom působit na generaci kolem ale kampaň je zaměřena na teenagery, které spíše nacházíme na diskotéce než nad knihou. V vážné chyby. Vezmeme-li si jadernou fakultu, dáváme snad postavičkou se třema nohama najev pěstovat mutanty? A nevím, jestli chceme školu propagovat prostřednictvím jaderných výbuch kampaň Ladislav Musílek, prorektor pro vědu z ČVUT. Ano, je to složité. Ale tak to s PR a vnější komunikací univerzit bude vždy. Co asi má řík Kateřina Brettschneiderová, jejíž zprávy, že Mendelova lesnická a zemědělská univerzita v název, si tisk ani nevšiml. Škola bude v hledáčku médií zase až tehdy, kdy jedna z vědkyň vaření a pojídání hmyzu.