Čeští studenti se budí z letargie ****************************************************************************************** * Čeští studenti se budí z letargie ****************************************************************************************** Literární noviny, 15.03.2010 Ve víru celoevropských studentských protestů se poprvé po dlouhé době ocitli i čeští stude s iniciativou Vzdělání není zboží se otevřeně postavili proti privatizaci veřejného prosto vysokoškolského studia zvláště. V předvečer páteční demonstrace na pražském Albertově se v fakulty UK uskutečnila bouřlivá diskuze pod heslem "Nesouhlasíme, ale co dál?" Hemžení úča diskuse v aule pražské pedagogické fakulty, bloudících labyrintem chodeb a hledajících v k pochmurné budově ty správné dveře do prostoru veřejné debaty, jako by metaforicky vyjadřov níž se čeští studenti v současné době nacházejí. V přetrvávající letargii mlčící většiny se začínají bolestně probouzet první skupinky těch hrůzou uvědomují, že pokud budou i nadále nečinně přihlížet plíživému tunelování akademick celého vzdělávacího procesu, přestanou univerzitní vzdělání, věda a nekomerční kultura exi výhodně zprivatizovány vlivnými skupinami podnikatelů a lobbistů, kteří si na to už veřejn nadšením brousí zuby. To byl také důvod, proč studentská iniciativa Vzdělání není zboží, i pedagogů Univerzity Karlovy Už se na to nemůžeme dívat a občanské sdružení mladých vědců F sezvaly studenty a pedagogy, jimž není další osud univerzit a občanské společnosti v této na veřejnou debatu o hlavních problémech a nebezpečích, jimž české školství, vědecká a aka čelí. Silně závislá Bílá kniha "Nelíbí se nám podfinancování vysokých škol, zdůrazňování jediné možnosti reformy v zavede sbližování firem s univerzitami, což ohrozí jejich autonomii. Vzdělání nemůže být chápáno jiné obchodovatelné zboží, dostupné jen těm, kteří na něj mají, nebo jsou ochotni se kvůli zahájil debatu Jan Bartko ze studentské iniciativy Vzdělání není zboží. "Inspirovali jsme protesty rakouských studentů, které jsou namířené proti oslavám desetiletého výročí Boloňs dodal. Odpor proti okleštěně ekonomickému přístupu Boloňského procesu se přitom v českých poměrec zástupně na Bílou knihu terciálního vzdělání. Ta ovšem, jak vyplynulo z příspěvku Karla Ší pro studium vysokého školství, paradoxně nemá s Boloňským procesem - kromě obecného důrazu univerzit s ekonomikou - mnoho společného, ale vznikla v reakci na hodnocení OECD. "Expert která vypracovala Bílou knihu, nebyla nezávislá, ale naopak silně závislá na jedné politic Karel Šíma. Ten také poukázal na další české paradoxy, jako prudký růst vlivu studentů v a po tzv. studentské revoluci v roce 1989 a stejně prudké zakrnění tohoto vlivu, který se ji stal čistě formálním. Zásadní rozhodnutí v oblasti vzdělání tak podle něj byla činěna v úz nejvyššími úředníky, rektory a úzkými skupinami expertů, skrytě, bez veřejné diskuse. "Bílá kniha úrovní zpracování nesplňuje nárok ani na bakalářskou práci, není podložena věd odkazový aparát je ubohý," řekl další z řečníků, Petr Pavlík z iniciativy Už se na to nemo ve vědě a školství podle něj zásadně ovlivňuje úzká, leč vlivná skupina kolem Petra Matějů názor, že věda i vzdělání jsou zbožím. "To, co se jim podařilo udělat s vědou, chystají i Explicitním cílem jejich Bílé knihy je omezit akademické svobody, minimalizovat vliv akade pedagogů a studentů a předat jejich pravomoce lidem z politiky a byznysu." Hlavní problém českého školství, kterým je dramatická podfinancovanost ("bylo by třeba zvý dvojnásobek, abychom se vynořili z hlubokého evropského podprůměru a vyrovnali se vyspělým zametá pod koberec. "Tým, který stojí za Bílou knihou, je arogantní, nezohledňuje názory a Jejich heslem je "Rozděl a panuj". Jsou napojeni přímo na byznys a snaží se odstranit jedn alternativ tržního způsobu myšlení," zdůraznil za mohutného potlesku přítomných Petr Pavlí Částečnou odpověď na často kladenou otázku z pléna "jak je možné, že to došlo tak daleko?" svých příspěvcích Kateřina Ptáčková z nevládní organizace Zelený kruh a Martin Krummholz z Akademici a vědci se soustředili pouze na své bádání v naivní víře, že politici jako správ se o vědu a školství postarají. To umožnilo úzkému kruhu úředníků a politiků nerušeně pros chtěli. Neschopnost akademického světa komunikovat na jedné straně s politiky, na druhé s zle vymstila, konstatovali shodně. Ukradený prostor "Některé osobnosti se navíc v tomto komunikačním vakuu vydávají za zástupce české vědy, ja hyperaktivní Petr Matějů, který sedí hned v několika orgánech, které řídí samy sebe navzáj Krummholz, což vyvolalo mezi studenty salvu smíchu. Ostře kritizoval i praxi fungování Kon v jejímž čele se nejednou ocitli "rektoři univerzit, které třeba potřebují peníze na nový to jsou ochotni kývnout na požadavky vážně poškozující celou akademickou obec". "Vyklidili a nechali politiky a lobbisty, aby si jej přivlastnili. Pokud budeme i nadále vycouvávat z nezasloužíme si nic jiného než to, co se chystá," řekl Krummholz. Po jeho příspěvku se rozpoutala živá, místy značně emotivní diskuze. Někteří ze studentů p že jsou z toho, co slyšeli, v šoku a nemohou pochopit, jak se to mohlo 20 let po listopadu Zazněly opakované výzvy, že se studenti musejí ozvat. Po vzoru evropských kolegů by chtěli protestovat daleko rázněji, protože je na čase "změnit paradigma chování a vzepřít se arog diktatuře peněz". Zatímco iniciativa Vzdělání není zboží odmítá jakékoli politizování protestů, protože "ztr důvěru k současným politikům napříč spektrem", v debatě opakovaně zaznívaly námitky, že pr nelze oddělovat od politiky a boj za uchování veřejného prostoru a akademických svobod je politický. Zazněly názory, že je třeba se jasně vymezit proti pravicovým stranám, které ne propagandu otevřeně šíří, i protinázory, že levicové strany sice mají podporu vzdělání a k předvolebních programech, ale ve skutečnosti podléhají lobbistickým vlivům neméně než jeji kolegové. Na závěr pozval Martin Krummholz přítomné k pokračování diskuze o budoucnosti českého škol divadla Archa, kde se 24. dubna pod hlavičkou Fóra Věda žije, uskuteční debata s experty p politických stran o jejich vizích a plánech před volbami a po nich. Ondřej MRÁZEK O paradoxech reforem českého školství, Bílé knize a snahách politiků a lobbistů o privatiz procesu se dočtete v rozhovoru se sociologem, profesorem Janem Kellerem na webových stránk www.uzsenatonemuzudivat.cz Foto - Smrtka v pátečním průvodu protestujících studentů v centru Prahy. FOTO PAVEL DVOŘÁK