Co nejvíce vadí mladým lékařům? ****************************************************************************************** * Co nejvíce vadí mladým lékařům? ****************************************************************************************** Medical Tribune, 29.03.2010, diskusní fórum, autorka: Šárka Cihelková Sdružení Mladí lékaři v posledních dnech a týdnech úspěšně zviditelnilo situaci absolventů fakult jako veřejné téma. Problémů, na které poukazuje, je celá řada: zaměstnávání jen na přitom reálná pracovní doba odpovídá (v lepším případě) úvazku celému; požadavky nemocnic, absolvent upsal na určitý počet let; ne vždy vstřícný přístup akreditovaných pracovišť, kt organizovat stáže; nelogická úprava společného kmene některých oborů. Ministerstvo zdravot že tuto problematiku je nutné řešit komplexně. Někde se však začít musí. Ptáme se proto lé specializačním vzdělávání, tedy těch, jichž se to týká především: 1. Co vám osobně vadí nejvíce, co byste změnil v první řadě? 2. Jaké ohodnocení vaší práce byste již považoval za odpovídající? Nadaný lékař nerovná se vykořisťovaný lékař 1. Jednak časté změny systému přinášející nesmyslné požadavky - příkladem budiž budoucí oč - a nekompatibilita nového systému se starým. Dále skutečnost, že prakticky povinnou přípr lékař ze svého podprůměrného platu nebo závazky v různých formách. Sem patří zkrácené úvaz dohody a bohužel i prezenční forma Ph.D. studia a rezidenční místa tak, jak reálně probíhají. Zajištění kompatibility a nápravu zkr a dohod považuji za prioritní. Nadaný lékař se přeci nepozná podle toho, kolik hodin práce odvede. 2. Finanční výměr je daný tabulkami, takže licitování čisly o navýšení je při tabulkovém s neaktuální. Avšak měl by být rozdíl v tom, trávíte-li službu v bílém plášti nebo oranžové týká neatestovaných kolegů se zkrácenými úvazky. MUDr. Štěpán Sulek, ve specializační přípravě pediatrie Zákoník práce platí také pro lékaře Domnívám se, že urgentní problémy k řešení jsou momentálně dva. Zaprvé by lékaři jako prof neměli být vyňati z působnosti zákoníku práce. Bohužel značné množství lékařů pracuje v ne podmínkách a tato praxe je široce tolerována. Nejedná se pouze o otrockou práci ve fakultn ale obrovské množství špatně placené přesčasové práce obecně. Druhým závažným problémem je vzdělávání, která prakticky znemožňuje specializační vzdělávání v některých oborech. MUDr. Zuzana Lattová, Členka představenstva o. s. Mladí lékaři, ve specializační přípravě psychiatrie Nastavme nepodkročitelná pravidla 1. Považuji za nutné nejdříve zahájit jednání mezi zástupci lékařských fakult, fakultních mladých lékařů o jasných pravidlech pro zaměstnávání studentů doktorského studia. Současné vzdělávací programy oborů specializačního vzdělávání považuji za naprosto neodpov možnostem zdravotnických zařízení; jsou nesplnitelné a nutí zařízení do podvodů s uznávání stáží. Pokud má tento systém fungovat, je nutné mj. dobře nastavit program rezidenčních mí musejí jít tzv. za rezidentem - rezident musí mít v průběhu vzdělávání možnost pokračovat ve stejném oboru v jiném akreditovaném zdravotnickém zařízení, pokud je nespokojen s kvali nebo pracovními podmínkami na svém původním pracovišti - jinak se opět stává ze strany zam snadno vydíratelným. Zajištění a rozšíření financování tohoto programu v následujících let prioritou všech budoucích ministrů zdravotnictví. Po volbách považuji za nutné vyvolat jed jednotlivými kraji jako zřizovateli nemocnic, eventuálně i s Ministerstvem zdravotnictví Č nepodkročitelných pravidel pro uzavírání předatestačních kvalifikačních dohod - vedení kra lékaře do krajských nemocnic zlákat mediálně vděčnými náborovými příspěvky a na druhou str lékařů při nástupu do těchto nemocnic vyžadováno podepsání kvalifikačních dohod, kde se lé případě odchodu zaplatit náklady, které jsou mnohonásobně vyšší než tento náborový příspěv být motivován k setrvání na pracovišti jinými způsoby než hrozbou drastických pokut v příp takováto motivace je velmi patologická a nebezpečná. 2. Myslím, že bychom se všeobecně jako mladí lékaři spokojili s ohodnocením práce takovým, aktuální platové tabulky pro příspěvkové organizace a hlavně zákoník práce, a to včetně od proplácení přesčasových hodin. MUDr. Jiří Šedo, Klinika komplexní onkologické péče, Masarykův onkologický ústav, Brno Neatestovaný ať bere mzdový průměr, atestovaný lékař dvojnásobek 1. Domnívám se, že v první řadě je třeba změnit systém atestačního vzdělávání do takové po lékařům při jejich cestě za atestací pomáhal, nikoli jim házel klacky pod nohy, jak to boh systém stávající. Dále je určitě třeba odstranit "otrokářský" systém, kdy mladí lékaři pra částečný úvazek, ale fakticky v práci tráví celou pracovní dobu, přičemž jsou placeni jen úvazkem. Téma efektivního využití financí (nikoli navýšení těchto financí) v rámci atestač pak dalším tématem ke změně. 2. Dle mého osobního názoru odpovídající ohodnocení neatestovaného lékaře je ve výši průmě zemi, atestovaného pak dvojnásobek průměrné mzdy. Ovšem nikoli se stovkami hodin přesčasů, služeb a pohotovostí, mám na mysli základní výši MUDr. Tomáš Kocourek, Mladí lékaři, o. s. Výzkum i lékařská péče jsou spojité nádoby Problémy ve zdravotnictví vidím v ohrožení jak kvality lékařské péče, tak i kvality potřeb výzkumu, což jsou spojité nádoby. V jedné jsou odborné akreditované kliniky přeplněné nepl postgraduálními studenty a v druhé mladí lékaři v malých nemocnicích, kteří mají problém s kvalitní odborné praxe. Možná řešení by mohla spočívat v těchto opatřeních: 1. Zastavit zneužívání stipendií pro postgraduální studium, kdy nemocnice mladým lékařům v studiu dávají zlomkový úvazek (až 0,1) při nucené práci na úvazek celý. To snižuje kvalitu klinické činnosti a tuto praxi, není-li prozatím nezákonná, je vhodné mimo zákon postavit. studentů je na klinikách často z důvodů zájmu jen o klinickou přípravu. Těm, kdo mají skut kvalitní vědeckou přípravu, to však bývá při dané situaci znemožněno a studia dokončí asi nich. 2. Zpřístupnit lékařům stáže na akreditovaných klinikách. Ty jsou často nereálné pro přepl a pro poplatky, které v nejhorším případě činí až 1 000 Kč na den. Kvalita stáže je často jediným ziskem je záznam o předatestační přípravě. Poplatky je vhodné zrušit. Stáže mladýc tak přínosné i pro samotné kliniky, zvláště když tam budou jen postgraduální studenti při práci s úvazkem 0,5 a výše. 3. Co se týče návratnosti investice do rezidenčních míst v dalších pěti letech práce v ČR, je, aby lékař mohl práci naplnit např. v dalších 10 letech a mezitím třeba působit v zahra zkušenosti budou přínosné pro něj i pro české zdravotnictví. Osobně vím, že moji kolegové chtějí vrátit, snad kromě v cizině provdaných lékařek. Podporuji názor ČLK, aby finanční p rezidenční místo byly vázány na lékaře a ne na zaměstnavatele. o autorce: MUDr. Šárka Cihelková, studentka 4. ročníku Ph.D. v oboru neurověd, 4. ročníku přípravy v oboru neurologie dospělých, autorka v současné době pracuje v Německu a na malý víkendech v Praze