Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Rozdělení studia psychologie na bakalářské a navazující magisterské

Rozdělení studia psychologie na bakalářské a navazující magisterské

5.2.2010, 07:50, pořad: Ranní interview


moderátor

--------------------

8 minut před osmou hodinou, posloucháte Ranní Radiožurnál a čeká nás Ranní interview. Psychologové budou od nového akademického roku studovat pouze 3 roky oproti 5 letům. Souvisí to s takzvaným Boloňským procesem, který se postupně zavádí i na ostatních školách v zemích Evropské unie. Cílem je více vystudovaných bakalářů. Zda se to bude týkat všech oborů na vysokých školách, tak to se zeptám vedoucího projektu reformy vysokých škol Jakuba Fischera, dobrý den.


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Dobrý den.


moderátor

--------------------

Proč chcete rozdělit studium psychologie? Jaký to má smysl?


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Tak, obecně je to naplnění Boloňského procesu, který by měl být standardem, neboť standardním vysokoškolským vzděláním by mělo být právě bakalářské vzdělání s tím, že magisterské studium by mělo být spíše v náročnějších profesích, ale jako určitá nadstavba pro působení v oblasti vědy, výzkumu, inovací a podobně.


moderátor

--------------------

A psychologie není podle tedy podle toho až tak náročná? Nepovede to ke snížení úrovně těch, kteří vystudují? K tomu aby člověk byl psychologem teoreticky tedy bude stačit, když bude psychologii studovat jen ty poslední dva roky a předtím absolvuje bakalářské studium na jiné škole. Je to tak?


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Záleží samozřejmě na typu profese, na typu uplatnění, kde bude chtít ten absolvent pokračovat. Je zřejmé, že pro některé profese bude stačit to bakalářské studium, no a ten kdo bude potřebovat hluboké studium, které dohromady trvá 5 let, tak si vystuduje ještě toho navazujícího magistra.


moderátor

--------------------

Budete tedy ve smyslu, ve smyslu Boloňského procesu uvažovat a usilovat o stejný model, tedy o zavedení bakalářského studia třeba i u dalších oborů? Například třeba i u medicíny a veteriny?


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Tam určitě ne. Jsou na evropské úrovni uznávané výjimky, kde se došlo k názoru, že to strukturované studium vhodné není. Těmito výjimkami je právě medicína, zubní lékařství nebo veterinární lékařství.


moderátor

--------------------

Vedoucí katedry psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Václav Mertin nám řekl, že tento nápad nepovažuje úplně za šťastný. Co říkáte například na námitku, že psychologie je blízká medicíně a proto by měla mít stejný model studia.


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Ale to právě záleží na té pozici, kde ten člověk bude pracovat, protože například pro hodnocení změn psychopatologie v klinických studiích, čili pro zkoušení léků nebo pořádném výcviku i pro psychoterapii, případně v personalistice se může dobře uplatnit ten psycholog po třech letech a ten kdo bude pracovat na psychodiagnostice, tak samozřejmě potřebuje to pětileté, těch pět let studia a vystuduje navazující magisterské studium.


moderátor

--------------------

Rozumíme tomu tedy správně tak, že cílem je mít více lidí s bakalářským vzděláním, k čemu ale v některých oborech takové vzdělání bude? Třeba bakalář práv stejně nebude moci být právníkem, tak proč to vůbec zavádět?


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Tak, bakalář práv nebude právníkem v tom smyslu, jak ho známe dnes, nicméně určitě se může uplatnit velmi široce ve veřejné správě, může se uplatnit jako soudní úředník, může se uplatnit jako vyšší soudní asistent a podobně.


moderátor

--------------------

Konzultujete vlastně tento princip třeba i se zaměstnavateli? Je na trhu práce vůbec zájem o víc bakalářů?


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Se zaměstnavateli jsme v průběžném kontaktu a kromě toho na letošní rok v rámci projektu reformy terciálního vzdělávání, tak chystáme i poměrně rozsáhlý výzkum vnějších aktérů, do kterého budou zahrnuti právě zaměstnavatelé nebo zejména zaměstnavatelé a kterých se budeme ptát, koho poptávají jako absolventy vysokých škol.


moderátor

--------------------

Vraťme se na závěr tedy ještě ke studiu psychologie. Je toto rozhodnutí už definitivní, že studium bude rozděleno nebo se o tom ještě bude jednat?


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Tak, je to samozřejmě i záležitost jednání s akreditační komisí.


moderátor

--------------------

Děkujeme za rozhovor. Vedoucí projektu reformy vysokých škol Jakub Fischer byl hostem Ranního interview. Na slyšenou.


Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol

--------------------

Děkuji a hezký den.




Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

28.06 2014 22:03

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 30.07 2024 21:08 , © Univerzita Karlova v Praze