Rozdělení studia psychologie na bakalářské a navazující magisterské ****************************************************************************************** * Rozdělení studia psychologie na bakalářské a navazující magisterské ****************************************************************************************** 5.2.2010, 07:50, pořad: Ranní interview moderátor -------------------- 8 minut před osmou hodinou, posloucháte Ranní Radiožurnál a čeká nás Ranní interview. Psyc nového akademického roku studovat pouze 3 roky oproti 5 letům. Souvisí to s takzvaným Bolo který se postupně zavádí i na ostatních školách v zemích Evropské unie. Cílem je více vyst bakalářů. Zda se to bude týkat všech oborů na vysokých školách, tak to se zeptám vedoucího vysokých škol Jakuba Fischera, dobrý den. Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Dobrý den. moderátor -------------------- Proč chcete rozdělit studium psychologie? Jaký to má smysl? Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Tak, obecně je to naplnění Boloňského procesu, který by měl být standardem, neboť standard vysokoškolským vzděláním by mělo být právě bakalářské vzdělání s tím, že magisterské studi spíše v náročnějších profesích, ale jako určitá nadstavba pro působení v oblasti vědy, výz podobně. moderátor -------------------- A psychologie není podle tedy podle toho až tak náročná? Nepovede to ke snížení úrovně těc vystudují? K tomu aby člověk byl psychologem teoreticky tedy bude stačit, když bude psycho jen ty poslední dva roky a předtím absolvuje bakalářské studium na jiné škole. Je to tak? Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Záleží samozřejmě na typu profese, na typu uplatnění, kde bude chtít ten absolvent pokračo že pro některé profese bude stačit to bakalářské studium, no a ten kdo bude potřebovat hlu které dohromady trvá 5 let, tak si vystuduje ještě toho navazujícího magistra. moderátor -------------------- Budete tedy ve smyslu, ve smyslu Boloňského procesu uvažovat a usilovat o stejný model, te bakalářského studia třeba i u dalších oborů? Například třeba i u medicíny a veteriny? Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Tam určitě ne. Jsou na evropské úrovni uznávané výjimky, kde se došlo k názoru, že to stru vhodné není. Těmito výjimkami je právě medicína, zubní lékařství nebo veterinární lékařstv moderátor -------------------- Vedoucí katedry psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Václav Mertin nám ře nápad nepovažuje úplně za šťastný. Co říkáte například na námitku, že psychologie je blízk proto by měla mít stejný model studia. Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Ale to právě záleží na té pozici, kde ten člověk bude pracovat, protože například pro hodn psychopatologie v klinických studiích, čili pro zkoušení léků nebo pořádném výcviku i pro případně v personalistice se může dobře uplatnit ten psycholog po třech letech a ten kdo b na psychodiagnostice, tak samozřejmě potřebuje to pětileté, těch pět let studia a vystuduj magisterské studium. moderátor -------------------- Rozumíme tomu tedy správně tak, že cílem je mít více lidí s bakalářským vzděláním, k čemu oborech takové vzdělání bude? Třeba bakalář práv stejně nebude moci být právníkem, tak pro zavádět? Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Tak, bakalář práv nebude právníkem v tom smyslu, jak ho známe dnes, nicméně určitě se může široce ve veřejné správě, může se uplatnit jako soudní úředník, může se uplatnit jako vyšš a podobně. moderátor -------------------- Konzultujete vlastně tento princip třeba i se zaměstnavateli? Je na trhu práce vůbec zájem Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Se zaměstnavateli jsme v průběžném kontaktu a kromě toho na letošní rok v rámci projektu r terciálního vzdělávání, tak chystáme i poměrně rozsáhlý výzkum vnějších aktérů, do kterého právě zaměstnavatelé nebo zejména zaměstnavatelé a kterých se budeme ptát, koho poptávají vysokých škol. moderátor -------------------- Vraťme se na závěr tedy ještě ke studiu psychologie. Je toto rozhodnutí už definitivní, že rozděleno nebo se o tom ještě bude jednat? Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Tak, je to samozřejmě i záležitost jednání s akreditační komisí. moderátor -------------------- Děkujeme za rozhovor. Vedoucí projektu reformy vysokých škol Jakub Fischer byl hostem Rann slyšenou. Jakub FISCHER, vedoucí projektu reformy vysokých škol -------------------- Děkuji a hezký den.