Simona Weidnerová, Petr Matějů: Nové stránky k odstranění nerovností v přístupu k vysoko ****************************************************************************************** * Simona Weidnerová, Petr Matějů: Nové stránky k odstranění nerovností v přístupu k vysoko ****************************************************************************************** čtvrtek, 4. února 2010 Reforma finanční pomoci studentům se připravuje za výrazné podpory EU jako tzv. Individuál národní. Expertní tým, který obě reformy v projektu s názvem „Reforma terciárního vzdělává Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy připravuje, vznikl v průběhu široké spolupráce odborníků na danou problematiku v minulých letech. Tímto projektem byly spuštěny nové strá pomoci studentům, které vyjadřují názory expertního týmu. Ve snaze připravit co nejlepší návrh reformy, která pomůže všem studentům, přistupuje expe přípravě reformního návrhu odpovědně. Proto již v průběhu jeho přípravy vede tento tým veř Stránky věnované finanční pomoci studentům budou sloužit v prvé řadě k informování o průbě zveřejňování pracovních verzí návrhů jednotlivých prvků finanční pomoci. Diskuse a výměna facebooku, který je doplňkem stránek finanční pomoci studentům a je s nimi propojen. Slouž fórum návrhu finanční pomoci studentům Nejzajímavější podněty a dotazy, které se na facebo pravidelně na stránkách finanční pomoci studentům zveřejňovány. Stejně jako v ostatních vyspělých zemích, i v České republice je vysokoškolské vzdělání kl zaměstnáním zajišťujícím vyšší prestiž, vyšší výdělky, vyšší životní úroveň i celkově vyšš života. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu činila u nás v roce 2008 průměr mzda středoškolsky vzdělaného pracovníka 26 763 Kč, u pracovníka s vyšším odborným nebo vy vzděláním na bakalářské úrovni 30 263 Kč, vysokoškolsky vzdělaný pracovník s magisterským diplomem si v průměru vydělal 45 566 Kč. Tyto údaje odpovídají i mezinárodnímu srovnání OE at a Glance, 2009), ze kterého plyne, že Česká republika patří k zemím s největšími rozdíl mezi vysokoškolsky a středoškolsky vzdělanou populací. Podle tohoto zdroje v roce 2007 čin průměrné příjmy ze zaměstnání vysokoškolsky vzdělané osoby ve věku 25–64 let 1,9 násobek p středoškolským vzděláním. Vyšší hodnoty dosáhlo pouze Maďarsko (2,2), v USA to bylo 1,8, v ve Švédsku jen 1,3. Čím významnějším zdrojem sociálního vzestupu a životního úspěchu vzdělání v dané společnos větší důraz se klade na to, aby přístup ke vzdělání byl otevřený a spravedlivý. To nevyhnu otázku, komu se vyššího vzdělání dostane a komu naopak zůstane odepřeno. Nejde přitom jen část populace má šanci získat vyšší vzdělání, což vyvolává spíše otázky spojené s prosperi schopností obstát ve světové konkurenci, ale zejména o to, z jakých důvodů je určitým skup vzdělávací systém otevřený více než jiným. Ve chvíli, kdy rozdíly v dosaženém vzdělání mez vnímány jako důsledek nerovných šancí způsobených něčím jiným než zájmem, schopnostmi a vů (rasa, náboženství, pohlaví, zdravotní stav, sociálně-ekonomický původ), jde o problém dot samé podstaty sociální spravedlnosti a sociální soudržnosti společnosti. Ačkoli dosavadní ukazuje, že čím vyšší je celková vzdělanostní úroveň země, tím nižší je hladina vzdělanost není tomu vždy tak, že růst vzdělávacích příležitostí automaticky vede ke zmenšování nerov Rozdíly v dosaženém vzdělání mezi různými skupinami obyvatelstva i to, do jaké míry je lze nerovnostem ve vzdělanostních šancích, mají samozřejmě kulturní, historickou, politickou i dimenzi. Ve vyspělých zemích, kde dosažené vzdělání hraje klíčovou roli v sociální stratif již celá desetiletí a vzdělávací systém je tudíž v centru pozornosti vlád i obyvatelstva, zmenšit ty nekřiklavější nerovnosti v šancích na vzdělání, a to zejména mezi různě industr regiony, mezi městem a venkovem. Je to dáno mimo jiné i tím, že tyto rozdíly jsou zřetelně jejich zmenšení lze snadněji zacílit příslušná „plošně působící“ opatření vzdělávací polit složitější je právem považováno odstraňování nerovností, které mají mezi různými příčinami na vzdělání zcela zásadní význam, neboť jsou člověku „připsány“ zrozením. Mezi tyto příčin na vzdělání patří zejména pohlaví, příslušnost k etnické minoritě a sociálně-ekonomický pů Ústřední otázkou, na kterou dnes vlády vyspělých zemí hledají odpověď, tedy není, jak dosá rovnosti, ale spíše jak se co nejvíce přiblížit ideálu rovných šancí a spravedlnosti, jeho nemělo být v rozporu s efektivitou. Jinak řečeno, nemohou-li nejvyššího vzdělání dosáhnout je logické a pochopitelné, pak na první pohled rovnost šancí v přístupu ke vzdělání nemůže jiného, než že šance na studium mají být stejné pro všechny se stejnými schopnostmi a moti Skutečnost, že stále a všude – byť v různé míře – platí, že vyššího vzdělání dosahují čast patří k takzvané „většinové populaci“ a mají příznivější sociální původ, je jedním z hlavn v posledních letech nebývale roste význam studia zdrojů nerovností ve vzdělanostních šancí účinných nástrojů směřujících k jejich zmenšování. Vedle reforem základního a středního vz nerovnosti v přístupu k vysokoškolskému vzdělání vznikají především v důsledku snah rodičů sociálních vrstev posílat děti do škol zvyšujících šance na pokračování ve studiu na vyšší z nejvýznamnějších nástrojů zmenšování bariér přístupu k vysokoškolskému vzdělání patří sy pomoci studentům vysokých škol. Systémy finanční pomoci studentům vysokých škol se přitom stávají stále důležitějším nástr politik, jejichž cílem je zmenšit sociální bariéry v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. v prvé řadě proto, že ve vyspělých zemích čím dál tím větší podíl mladých lidí dosahuje st vzdělání, které umožňuje vstup na vysokou školu. To vede k růstu aspirací na dosažení vyso vzdělání zejména v sociálních skupinách, jejichž participace na vysokoškolském vzdělání by poměrně nízká. Jinými slovy, stále prostupnější systémy středního vzdělání přivádí k braná stále větší počet mladých lidí pocházejících z rodin s nižším sociálně-ekonomickým statuse příjmy, kteří jsou na studium na vysoké škole připraveni a jsou k němu motivováni. Zejména jsou v čím dál větší míře zacíleny různé programy finanční pomoci. Význam systémů finanční pomoci studentům vysokých škol roste i proto, že stále rostoucí po v terciárním vzdělávání vedou k růstu výdajů na vysokoškolské vzdělávání. Finanční pomoc s nástrojem působícím proti vzniku ekonomických bariér v přístupu k vysokoškolskému vzdělání systémy finanční pomoci studentům vysokých škol kompenzují i možné negativní sociální důsl rozšiřující spoluúčasti studentů pro ekonomickou dostupnost vysokoškolského vzdělání. Hlavními cíli moderních systémů finanční pomoci studentům vysokých škol je oslabovat vliv rozhodování o studiu na vysoké škole a zmenšovat ekonomickou závislost studentů vysokých š rodině, a to jak pokud jde o financování přímých studijních nákladů (školné na soukromých a další náklady spojené přímo se studiem) tak nepřímých nákladů (životní náklady během stu Příprava návrhu finanční pomoci studentům byla zahájena na základě programového prohlášení Topolánka z roku 2006, ve kterém stálo: „Budou vytvořeny podmínky pro větší zpřístupnění v vzdělávání a pro rozšíření nabídky studijních oborů. Vláda sníží sociální bariéru v přístu vysokoškolskému vzdělání a navýší prostředky z veřejných zdrojů pro vzdělávání, vědu a výz nezavede školné, ale otevře diskusi o větším zapojení soukromých zdrojů do financování vys a výzkumu”. Základní principy navrhovaného systému finanční pomoci studentům byly obsaženy terciárního vzdělávání (kapitola 7). Příprava účinného systému finanční pomoci studentům patří mezi priority současné vlády Jan Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová ve svém prohlášení „Cíle MŠM terciárního vzdělávacího sektoru a výzkumu, vývoje a inovací” mimo jiné uvedla: „Rozhodně v reformě vysokého školství a postupně uskutečňovat změny navržené v Bílé knize terciárníh zvlášť důležitý cíl považuji urychlení práce na přípravě moderního systému finanční pomoci Petr Matějů a Simona Weidnerová, členové expertního týmu projektu IPn „Reforma terciárního odpovědní za přípravu návrhu finanční pomoci studentům Více informací najdete ZDE [ URL "http://www.reformy-msmt.cz/financni-pomoc-studentum/"] .