Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Jakub Fischer- Ranní interview

Jakub Fischer- Ranní interview

16.02.2010


Moderátor ():

Za 9 min., bude 8 hod., posloucháte Ranní Radiožurnál. Na pedagogické fakulty by co nejdříve měla dorazit reforma. Plánuje to ministerstvo školství a důvod je jasný. O učitelství není zájem, na školy se hlásí málo uchazečů a zhruba 1/2 absolventů ve školství nepůsobí. Co tedy pedagogické fakulty a hlavně studenti mají čekat za změny? To nám poví vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství Jakub Fischer.


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Dobrý den.


Moderátor ():

Prošly pedagogické fakulty za posledních 20 let vůbec nějakou změnou, nějakou reformou?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Tak výraznou reformou, která by byla vedená nějak shora určitě ne. A domnívám se, že pedagogické fakulty nedostatečně reagovaly na ty změny, které jsou třeba ve společnosti, a které jsou potřeba v primárním a sekundárním vzdělávání, tzn. na ZŠ a SŠ.


Moderátor ():

Tedy žádné řízené změny neprošly, příp. jenom nějaké reakce, které měly samy fakulty samy ze svého titulu dělat?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Ano.


Moderátor ():

Co byste Vy chtěl změnit v té reformě? Nebo co by se mělo změnit? Přijímací řízení? Praxe nebo délka studia, příp. obsah či forma?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Tak přijímací řízení je to poslední. Vy sám jste říkal, že o pedagogické fakulty je malý zájem, takže pedagogické fakulty v současné době stejně přijímají s ohledem na současný stav a s ohledem na financování tak přijímají prakticky každého, kdo přijde, protože jsou pod ekonomickým tlakem a nic jiného jim nezbývá. Takže odtud bych nezačínal. Je potřeba to studium více zatraktivnit právě tak, aby se otevřely ty příležitosti pro další studenty a aby měli zájem o to studium. Určitě je tam potřeba akceptovat prvek internacionalizace, tzn. přinést nějaký zahraniční pohled do těch škol.


Moderátor ():

Tzn. zahraniční lektor?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Přesně tak.


Moderátor ():

Domníváte se, že k nám budou kvalitní lektoři ze zemí EU mířit, když přece jenom ty podmínky u nás nejsou úplně ideální asi i pro ně, asi ne úplně srovnatelné s těmi vyspělejšími zeměmi. Nepřijdou k nám, řekněme, ti béčkoví či céčkoví lektoři?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Musíme společně s VŠ a s pedagogickými fakultami, ona ta reforma není jen úloha pro ministerstvo školství, ona je to úloha i pro ty pedagogické fakulty samotné. To musí být nějaké společné dílo, tak musíme vytvořit takové podmínky, abychom ty zahraniční lektory přitáhli.


Moderátor ():

Pojďme teď k jiné otázce. Je nějaký způsob, jak více motivovat absolventy pedagogických fakult, aby potom směřovali do výuky do škol a nikoli do privátního sektoru?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Tak toto bude určitě potřeba zařadit do celé reformy terciárního vzdělávání, kterou v rámci expertního týmu připravujeme. Kde si umíme představit nějaké pobídky pro školy, pobídky pro studenty, ať už jde např. o nižší splátky odloženého školného, příp. o vůbec nižší odložené školné nebo odpuštěné odložené školné v případě, že ten student nějakou dobu setrvá v pedagogickém procesu.


Moderátor ():

A teď další zvláštnost našeho pedagogického systému. Spousta lidí ani nejde studovat fakultu a přesto učí. Jak by se to tohleto dalo změnit?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Jedna možnost je formou nějakých nařízení, tzn., že omezíte tuto možnost a druhá možnost je podívat se, proč to tak je. Tzn., že prostě pro některé lidi, kteří chtějí učit na ZŠ a SŠ, tzn., to povolání je baví, tak není dostatečně atraktivní studium na té pedagogické fakultě, takže tady je potřeba se podívat, proč to tak je. A jak to studium na pedagogické fakultě zatraktivnit tak, aby ti potenciální učitelé měli zájem na tu pedagogickou fakultu jít studovat.


Moderátor ():

Řekněte mi, je ta reforma vůbec reálná?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Tak my, kdybychom se domnívali, že ne, tak bychom se do ní nepouštěli. Já si myslím, že je nezbytná., Otázka je, co z toho se podaří prosadit. Já bych se na to nedíval tak, jestli reforma ano, reforma ne. Ale kdyby se podařilo alespoň nějaké reformní kroky posunout dopředu, tak by to byl určitě úspěch.


Moderátor ():

Mám tu ještě jednu otázku. Je vůbec nutná jakákoliv reforma pedagogických fakult? Nestačilo by zvýšit zájem studentů tím, že by se učitelům zlepšily podmínky, zejména zvedly platy?


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Já si myslím, že nějaká změna platových podmínek učitelů je určitě naprosto nezbytná. Je to podmínka nutná, ale rozhodně to není podmínka postačující. To nestačí.


Moderátor ():

Vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství Jakub Fischer byl hostem Ranního interview Radiožurnálu. Děkujeme za návštěvu a na slyšenou.


Host (Jakub Fischer, vedoucí projektu reformy VŠ na ministerstvu školství):

Na slyšenou.






Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

28.06 2014 22:07

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 30.07 2024 21:08 , © Univerzita Karlova v Praze