Jaká byla metodologie čili co říkají tabulky ****************************************************************************************** * Jaká byla metodologie čili co říkají tabulky ****************************************************************************************** 16.2.2010 JAN KOUCKÝ, ALEŠ BARTUŠEK VYSOKOŠKOLSKÉ TABULKY: NÁVOD K POUŽITÍ Typologie Střediska vzdělávací politiky (SVP) Pedagogické fakulty UK vznikla na základě an desítek ukazatelů z různých zdrojů a hodnotí a srovnává všech 26 českých veřejných vysokýc jejich fakult. Co se myslí slovem funkce SVP vymezilo šest základních funkcí českých veřejných vysokých š mezinárodní, výzkumnou, podnikatelskou, regionální a celoživotní. U studijní funkce počet hvězdiček neznamená kvalitu, ale orientaci na bakalářské nebo dlou studium. Mezinárodní funkce vypovídá o zapojení do mezinárodních aktivit, do mobility studentů nebo finančních prostředků ze zahraničí; zohledňuje rovněž počet studujících cizinců. Výzkumná funkce charakterizuje rozsah a úroveň vědecké a výzkumné činnosti, podíl doktoran úroveň akademických pracovníků. Podnikatelská funkce vyjadřuje míru spolupráce školy s vnějšími partnery a výši prostředků neveřejných zdrojů. Regionální funkce vypovídá o spolupráci s kraji a městy, ale také o rozptýlenosti jejich s hlediska místa bydliště. Celoživotní funkce charakterizuje zaměření na distanční a kombinované studium, na další vz vzdělávání dospělých. Obdobně jako celé VŠ jsou hodnoceny i fakulty, avšak s výjimkou funkce podnikatelské, nebo fakulty nejsou k dispozici jejich finanční ukazatele. Jak si stojí fakulty Fakulty českých veřejných vysokých škol jsou srovnávány a hodnoceny v skupinách: - ekonomické fakulty - pedagogické fakulty a FTVS - umělecké školy a fakulty - teologické a sociální fakulty - lékařské fakulty - právnické fakulty (následující fakulty Akademii, která vyjde za týden, 23. února) - technické fakulty - chemicko-technologické fa - přírodovědecké fakulty - zemědělské a veterinární fakulty Kromě charakteristiky funkcí připravilo SVP devět ukazatelů, které popisují průběh studia pracovní trh. 1) zapsaní 2009 - počet přijatých, kteří se zapsali ke studiu (k 31. 10. 2009) 2) šance na přijetí - kolik procent uchazečů bylo přijato (2009) 3) preference při zápisu - podíl přijatých, kteří se zapsali ke studiu, ke všem přijatým ( 4) neúspěšné ukončení studia - podíl studentů, kteří do konce roku 2009 ukončili studium n se studentů bakalářského studia zapsaných v roce 2005 a studentů "dlouhého" magisterského v roce 2003; 5) přestup na jinou fakultu nebo školu - podíl z těchto zapsaných studentů, kteří do konce přestoupili na jinou fakultu či školu; 6) stále studující - podíl z těchto zapsaných studentů, kteří byli na konci roku 2009 stál stejného programu; 7) úspěšné absolvování studia - podíl z těchto zapsaných studentů, kteří do konce roku 200 absolvovali; 8) pravděpodobnost pokračování ve studiu - podíl absolventů z let 2008-2009, kteří zahájil byli v něm do konce roku 2009 stále ještě zapsáni; 9) míra nezaměstnanosti absolventů - podíl absolventů z let 2008-2009, kteří jsou nezaměst až jeden rok po ukončení studia. V případech, kdy ukazatel nebyl dostupný nebo nedával smysl (např. škola působí příliš krá aby mohla podobné výsledky vykázat), je jeho hodnota v tabulce nahrazena znaménkem minus. SVP pro obě analýzy využilo hlavně následující čtyři zdroje údajů: sdružené informace matr SIMS; databáze SVP o zaměstnatelnosti absolventů vysokých škol; databáze Ústavu pro inform (ÚIV); výroční zprávy jednotlivých veřejných vysokých škol.