Nové hodnocení vysokých škol ****************************************************************************************** * Nové hodnocení vysokých škol ****************************************************************************************** 16.2.2010 | rubrika: Akademie | strana: 25 | autor: RADKA KVAČKOVÁ [ URL "search.asp?waz=% %c1%22"] Hlásíte se na VŠ? Přinášíme pro vás typologii, která mapuje silné a slabší stránky veřejný jejich jednotlivých fakult V tomto a příštím vydání Akademie přinášíme hodnocení českých vysokých škol a fakult. O ně se ve spojení s odborníky pokoušeli i v minulých letech, ukázalo se ale, že vzniklé žebříč nebezpečí přílišného zjednodušení, a tím i zkreslení. Dnešní vysoké školství už úplně neodpovídá tradičním představám. Skutečnost, že na nich st polovina populace příslušného věku, vede k větší různorodosti. Školy začaly plnit řadu nov a zároveň přesahovat hranice států. V této mnohosti a rozmanitosti nemohou ovšem všechny d nadprůměrných výsledků v celé šíři svých činností, proto se různě profilují. Některé mají předpoklady stát se mezinárodně uznávanými vědeckovýzkumnými univerzitami („c excelence“) v širokém spektru oborů, jiné se zaměřují pouze na omezený počet oblastí výzku vytvářejí podmínky pro úzkou specializaci. Některé vysoké školy své uplatnění spatřují zej jiné směrují hlavní úsilí do rozvoje svého regionu, což může zahrnovat i různé vzdělávací dospělé, ale také přenos znalostí nebo výsledků aplikovaného výzkumu mezi malé a střední p K porovnávání přitom často chybí všeobecně přístupné a srozumitelné, nebo dokonce srovnate o těchto zaměřeních a funkcích. Hodnoticí žebříčky, které se v posledních letech ve světě většinou zaměřují pouze na nejsnáze měřitelné ukazatele, jako je například výkonnost škol či podíl doktorandů na počtu všech studentů. Tím ovšem rozmanitost funkcí škol nepřípustně Vlastně je tlačí do činností, které pro ně nemusí být vůbec efektivní. Z uvedených důvodů vznikla v posledních letech řada nových celoevropských i národních proj mají srovnávat vysoké školy podle jejich různých funkcí. Výsledkem podobných srovnání ovše být žebříčky, jak je známe dosud, ale spíše informace o tom, v čem spočívají silné stránky školy, jaké jsou její hlavní charakteristiky, kam míří. Tímto směrem se letos vydaly i Lidové noviny. Jan Koucký a Aleš Bartušek ze Střediska vzdě Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (SVP), které s podporou ministerstva školst typologii českých vysokých škol, zpracovali pro přílohu Akademie sérii tabulek a ukazatelů vysoké školy jako takové, tak i fakulty v celkem deseti oborových skupinách. K jejich čten jediné: čím víc hvězdiček, tím lepší hodnocení. Dnes přinášíme první část, 23. února pokračujeme fakultami: technickými, přírodovědeckými, technologickými, zemědělskými a veterinárními.