Vysoké školy nevědí, co s obtěžováním ****************************************************************************************** * Vysoké školy nevědí, co s obtěžováním ****************************************************************************************** 14.01.2010, autor: PAVLA KUBÁLKOVÁ PRAHA Při přednášce bakalářského přírodovědného oboru se u studentky Terezy občas zastaví se jí dotkne. Jindy zase poznamená, že by potřebovala soukromé doučování a zda nemá čas tř Protože se o učiteli po škole říká, že si rád na studentky sáhne, dívce se na jeho hodiny jí absence. Víc to ale řešit nebude, učitel se tak chová k většině studentek a žádná si ne Tereza tak patří mezi 78 procent studujících na českých vysokých školách, již mají zkušeno které splňuje charakteristiku sexuálního obtěžování. 81 procent mladých lidí zná někoho, k osobně zažil. Těch, kdo si ho prožili na vlastní kůži, a hlavně si to také uvědomují, jsou Ukázal to alespoň průzkum výzkumného týmu Univerzity Karlovy, který se loni uskutečnil na vysokých školách. "V absolutních číslech by to znamenalo, že sexuálně obtěžováno mohlo být až jedenáct tisíc studentek," reagovala Irena Smetáčková z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, kt podílela. Jako reakce na průzkum nyní vznikla příručka s názvem Sexuální obtěžování na vysokých škol k dispozici. Příručka je určena výhradně pro vedení vysokých škol a vyučující. Někteří studenti LN potvrdili, že o případech sexuálního harašení na fakultách slyšeli. Je školy sice připouštějí, že sexuální obtěžování se děje, nicméně prý ne na jejich pracovišt Smetáčkové to potvrzuje, že vedení škol nevěnuje této problematice pozornost a neumí ji ře prokázal, že sexuální obtěžování na vysokých školách existuje, a nelze tedy říkat, že se n netýká," říká Smetáčková. "Povinností škol je zajistit, aby studující měli příznivé podmínky pro studium. Proto musí sexuální obtěžování, jak ho poznat a řešit," vysvětlila Smetáčková, která je jednou z auto Příručka například jasně definuje, co sexuální obtěžování je, a rozděluje ho na dva druhy: v nerovném vztahu a vytváření nepřátelského prostředí. Mezi sexuální nátlak patří, když vy možnost úspěšného složení zkoušky výměnou za vyslyšení sexuálních návrhů. Druhý typ obtěžování se projevuje tím, že vyučující přistupuje ke konkrétním studentům a s k sexuálním objektům. "Komentují jejich vzhled, prohlížejí si je, dotýkají se jich, zvou j schůzky, věnují jim nevyžádanou sexuální pozornost," vyjmenovala Irena Smetáčková. Do této uplatňování genderových stereotypů. Třeba řeči o tom, že ženy nemají schopnost ke studiu n Vedení škol v příručce najde i rady, jak si obtěžování všímat a jak se mu vyvarovat. Nevho pořádat semináře v restauracích či u vyučujících doma. Významný aspekt je i oslovování a v osobně laděných rozhovorů. To, že je sexuální obtěžování tématem na školách, potvrzují i studenti. "Osobně jsem se s ale slyšel jsem různé řeči o tom, že některý učitel dá na holky, jiný zase protežuje kluky šestadvacetiletý student Vysoké školy ekonomické. Příručku v nejbližší době dostanou všichni vedoucí vysokých škol, univerzit a fakult. Pod tlakem Sexuální obtěžování je nátlak a vydírání spojované se získáním výhod, či naopak s tresty. nepřátelského prostředí pro ženy/muže jako skupiny nebo pro osoby kvůli jejich příslušnost mužů. Dopady obtěžování: pocity úzkosti, bezmoci, bolest hlavy, ztráta důvěry a sebedůvěry, poru letargie, izolace, zhoršené školní výsledky, fobie.