Žádný trik, ani žádný bonus ****************************************************************************************** * Žádný trik, ani žádný bonus ****************************************************************************************** 04.01.2010, autor: Miroslav Fojta Polemika S údivem jsem si přečetl článek ministryně školství M. Kopicové (Akademie věd dostane víc 23. 12.). Způsob, jakým argumentuje, je zarážející. Rád bych věřil, že nešťastně použité analogie (účelové finance jako jakási "nadtarifní" sl spíše z její zaneprázdněnosti než z neinformovanosti, či záměru argumentovat účelově. Ministryně píše, že AV v situaci, kdy jsou jí kráceny institucionální prostředky, zároveň peněz prostřednictvím tzv. účelových prostředků, tedy grantů. Skutečnost, že je AV krácen označuje za účetní trik. Takováto argumentace je matoucí a budí dojem, že AV snad ony účelové prostředky "dostane" krácené prostředky institucionální. Získat účelové prostředky ale ve skutečnosti lze pouze v otevřené veřejné soutěži, které s jednotliví vědci a týmy z AV v konkurenci s vědci a týmy z jiných institucí, především z v vysokých škol a resortních ústavů. To, že AV v následujícím období "dosáhne" na větší objem účelových prostředků (neznám teď pouze věřím tvrzení ministryně), svědčí o jediném - o tom, že vědci a týmy AV v této konku Vyznění článku mě nutí upozornit, že institucionální prostředky přidělené Akademie věd v s nepokrývají nutné náklady na provoz ústavů a na platy kmenových zaměstnanců. Značná část r budov, energie, vodnéstočné apod.) je již nyní hrazena právě z grantových prostředků. Samo včetně platů velké části členů výzkumných týmů, je zajištěn výhradně z grantů. V oddělení, pokrývají mzdové prostředky z účelových zdrojů více než polovinu osobních nákladů. Nejde tedy o žádný "nadtarif", jak se snaží ministryně tvrdit, ale o jediné prostředky vyu vlastní vědecké bádání, přidělené na základě přísně posuzovaných projektů, jejichž výsledk patřičně odborně hodnoceny (a znovu zdůrazňuji, že v tomto mají vědci z Akademie věd napro podmínky jako vědci z vysokých škol a odjinud). Neustále mě proto překvapuje obecně rozšířený názor, že AV dostává miliardové částky jaksi za které snad ani nic smysluplného neodvádí, zatímco např. vysoké školy si musí "všechno v fungují mnohem efektivněji. Pravda je taková, že AV byla první institucí, která po listopadu 1989 zavedla grantový sys svůj provoz výrazně zefektivnila. Kvalita výzkumu v AV se neustále zlepšuje, stejně jako k VŠ, často v dobře fungující vzájemné spolupráci.