Mistrné začátky ****************************************************************************************** * Mistrné začátky ****************************************************************************************** 20.01.2010, Martin Hekrdla Komodifikace vysokých škol - postupná proměna vrcholků naší vzdělávací soustavy v lukrativ - je řízena geniálním privatizačním komandem. Akademici sice analogický tým pokládají spíš české vědy, ale ani oni příliš nezpochybňují vychytralost podobných uskupení. Vždyť je to taktiky, skutečný zážitek! V pondělí oprášila ministryně školství Miroslava Kopicová klasika George Orwella dalším fa zavedení školného: oznámila brzké předložení plánu finanční pomoci studentům. A že prý ref v potaz i připomínky z vysokých škol. V orwellovském světě to znamená, že školné bude, pro studentů ho odmítají. "Finanční pomoc" je samozřejmě inzerována jako záchranný pás zvláštních půjček, spoření či podpory studentům. Ve skutečnosti jde o finanční pomoc bankovnímu sektoru, který se těší n "sekuritizované" zisky z podílu na příjmech absolventů. To je však bublina ve stylu americ subprime. Neexistuje žádná záruka, že vysokoškolákům, kteří dnes nemohou sehnat ani práci, porostou. V USA posledních dvacet let stagnovaly. A "džusování" mezd a platů obyvatelstva kapitálem má své meze. Privatizátoři vzdělanosti ovšem oslňují zvolenou taktikou i vanem velkého světa. Resort mi hřeje za ňadry loňský souhlas klubu vyspělých zemí (OECD) s naší Bílou knihou, "reformou t vzdělávání" (Ondřej Liška s ní u akademiků pohořel tak, až z toho málem opravdu zezelenal) zřízené expertní rady pro reformu VŠ byl získán profesor Rudolf Haňka z Cambridge. Hned pr žádné školné nenavrhne (leda pro cizince). Což se dostalo do titulků, aby nepřítel podřimo školné má přijít vzápětí. Jádro činnosti "cambridgeské rady" je ovšem v roztřídění, redukci a segregaci vysokého ško mluví o školách "výzkumných" a "praktických" (ach, jak je výzkum nepraktický, a zvláště te OECD psala o nutnosti rozvrstvení VŠ na výzkumné, vzdělávací a profesně orientované. To dá vzdělání ve výzkumu i profesi jen otravuje! Z velkého světa - USA, Británie, Nového Zélandu, Austrálie, Chile - ale už máme sumu infor že každé "technické" rozčleňování, zpoplatňování a privatizace VŠ (správní rady za účasti k segregaci územní, sociální, ba i rasové. V Rakousku už vědí, že školné - navzdory "finan studentům" - odřízlo od vzdělání o 15 procent studentů z chudších rodin více. A že o růstu nemůže být ani řeči. Pozor na mistrnou rétoriku! I reformní pionýři diktátora Pinocheta nazvali svůj útok na vy 1975 "vzdělávací politikou chilské vlády". A horovali pro přechod od "pedagogického státu" ke "svobodě výuky" (libertad de ensenanza). Diktatura peněz u toho byla hned na začátku, zdatně přežila vládu generálů a škodí dodnes.