Josef Dobeš ****************************************************************************************** * Josef Dobeš ****************************************************************************************** 5.9.2011, Profit, strana 24, Rozhovor, autor: Zina Plchová, Dalibor Dostál Nechybělo mnoho a žáci a studenti by na začátku září brali ve svých školách za kliku marně platů chtěli stávkovat nepedagogičtí pracovníci. Nakonec se ministerstvu podařilo peníze v Podle ministra Josefa Dobeše to ale znamená, že příští rok nebudou peníze na investice. O několik stovek úředníků. * Hledání úspor jste nazval krvavými škrty. Musel jste najít zhruba čtyři miliardy na navý učitelů. Kde jste krátil rozpočet? Škrt, který šel nejvíc do hloubky, se týká byrokracie. Od revoluce se tu myslím nikdy nepr procent úředníků, což nastane na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) př se to bude úředníků ministerstva a organizací přímo řízených rezortem. Získáme tak půl mil nejsou velké peníze, ale jde o velký objem propouštění. Škrtali jsme i v oblasti investic, k havarijním stavům. Na dětské domovy jsem měl v rozpočtu 300 milionů, nyní nechávám 100 m miliardy korun přijdou vysoké školy. * Nebude propouštění tolika úředníků nakonec dražší? Vždyť jim budete muset vyplatit odstu udělá jejich práci? Myslím, že pokud odstraníme část byrokracie, bude možné práci zvládnout i v menším počtu. odstupného by se nemělo do rozpočtu roku 2012 promítnout. Pokud rozdám výpovědi nyní, tak odstupné vyplatit ještě do konce roku. Do té doby mám na tyto úředníky v rozpočtu peníze. * Největší emoce v posledních dnech vzbudila právě hrozba stávky nepedagogů. Na platy učit vzít právě z tohoto balíku. Jak to, že peníze nejprve nebyly, a nyní už jsou? Zatím to celé definitivně zažehnáno není. Rozdal jsem úkoly a věřím, že se peníze podaří n fakt, že jsem si trochu uvolnil ruce po dohodě s panem ministrem financí Kalouskem. Úspory roku využiji a předplatím si půl miliardu dluhu, který máme platit ještě příští rok za pro technické knihovny. Ta se splácí až do roku 2013. To mi příští rok výrazně pomůže, a budou nepedagogy. * Teď od září měla platit novela školského zákona, zatím je ale ve Sněmovně. Co bude pro č znamenat? A proč nebyla schválena v termínu? Novela by měla platit od ledna 2012. Zatím prochází legislativním procesem. Už se jí zabýv školský výbor Sněmovny. Schvalování není jednoduché, i proto, že navrhuje řadu zásadních z například se zavedením šestiletého funkčního období ředitelů i jejich snazší odvolatelnost mít školské rady a odbourává řadu byrokratických opatření. Třeba v případě přijímacího říz výsledky nechtěli posílat v obálce s pruhem. Stačit by mohlo oznámení na úřední desce nebo Zvláštní kapitolou jsou pak firemní školky. Ač zatím neplatí daňová uznatelnost, my nabízí normativu a to už lze chápat jako pobídku pro firmy. * Novela měla přispět i ke zlepšení kvality výuky, například zavedením doporučených osnov. zpoždění problémem? Jestli to bude o tři měsíce dříve nebo později, není podstatné. Podstatné je nepokřivit si nějakým lobbingem různých skupin. Toho já se obávám nejvíc. Co se týká doporučených osnov ty by měly doplnit současný systém Rámcových vzdělávacích programů, které si školy pro výu vypracovávají. Výhodou tohoto přístupu je, že si učitelé sami mohou zvolit, co se žáci učí je, že nevědí, kolik toho jejich žáci umí ve srovnání s ostatními. Když vzniknou doporučen se lépe orientovat. Stejně tak jim pomůže testování v pátých a devátých třídách, které v p chystáme už na tento podzim. * Kolika škol se letos bude testování týkat a proč je nutné? Žáci budou testy vyplňovat elektronicky, vybrali jsme proto ty školy, které jsou dobře vyb Celkově půjde o 100 škol. Například test z matematiky bude trvat zhruba hodinu. Žákovi při na počítač, on ho vyplní, odešle a za 10 minut mu přijde výsledek. Půjde tak o dobrou zpět nejen pro něj, ale i pro učitele, kteří budou vědět, jak jsou na tom jejich žáci ve srovná školami. Tímto testováním chceme vlastně nastavit standardy toho, co má umět každé dítě v deváté třídě z češtiny, matematiky a cizího jazyka. Toto garantujme minimálním standardem, testování. Podobnou zpětnou vazbu nyní dostali ředitelé a učitelé škol po maturitách. * Na jejich realizaci jste vypsal tendr za zhruba 150 milionů pro soukromou firmu. Proč to některá z organizací ministerstva, například Cermat, který připravuje státní maturity? Cermat je plně zaměstnán přípravou státní maturity. Kdybych jim zadal ještě tyto zkoušky, ani jedno, ani druhé. Svěřil jsem tento tendr České školní inspekci, což je pro mě institu chtěl provést zásadní reformu. Oněch zhruba 150 milionů si porovnejte s miliardou, kterou státní maturity. Zatímco maturita nás ročně stojí dalších 240 milionů, testování žáků v pá třídách, kde bude zhruba šestkrát více dětí než u maturit, bude stát šest milionů. Podle m efektivní projekt. * V září by měl být opravnými zkouškami dokončen první ročník státní maturity. Jak ho s od hodnotíte? Přežili jsme ho. Po 15 letech jsme do toho šli a sám jsem tipoval jedna ku jedné, že to zv Museli jsme udělat opatření v Cermatu a změnit mentalitu zainteresovaných lidí. První reak maturit mě totiž překvapila. Ministerští úředníci i Cermat řekli, že udělali všechno správ způsobili učitelé na školách. To mě vyděsilo. Upozornil jsem je, že pokud by s takovým náz na veřejnost, u ostré verze maturity učitelé udělají jen to, co musejí, a nechají nás v to se podařilo ten přístup změnit a to bylo klíčové. * Můžou státní maturity časem změnit pohled na české školství? Bude se třeba víc žáků hlás obory, kde zkoušku nebudou muset absolvovat? Tím, že jsme zavedli státní maturitu, jsme nastavili laťku, přičemž spousta lidí neuspěla. to jeden z důvodů, proč se poprvé v historii hlásí víc dětí na učňovské obory bez maturity 4,5 procenta více zájemců. * Pro příští rok plánujete zjednodušení maturit. V čem bude spočívat? Otočí se harmonogram zkoušky. Nejprve budou studenti psát písemky, jejichž výsledky jim bu přijímací řízení na vysoké školy. Zkracujeme taky lhůty, dokdy výsledky studenti dostanou. budou dostávat například do tří pracovních dnů. Nadto se změní přístup k hodnotitelům. Sml bude uzavírat Cermat a ne ředitelé škol, což je zdržovalo. Práce studentů nebudou hodnotit stejné školy, ale z jiných škol. I to posílí objektivitu zkoušky. Díky novele, která před Sněmovnou, budou navíc příští rok maturity dané jen ve dvou předmětech. Nárůst na tři před znamenal neúnosnou byrokratickou zátěž. Povinná maturita z cizího jazyka by pravděpodobně zhruba 90 procent odborných a technických škol, což nechceme. * Maturita by měla mít nově formu didaktických testů. Nebyly stamiliony na přípravu její s vyhozenými penězi? Sám jsem chtěl už první ročník maturit udělat formou didaktických testů. S tím ale nesouhl škol, kteří se roky připravovali na současnou podobu maturity. Takže jsme udělali původní Ale výhledově by stačila forma didaktických testů. Za tři roky, až vyprší smlouvy, bychom překlopit i v tomto případě do didaktických testů. * Takže ty stamiliony budou vyhozené až za tři roky? Já tuto nehospodárnost nezavedl. Naopak se ji snažím omezit. Teď dáváme za každý rok matur korun, přitom za testování žáků v pátých a devátých třídách chceme dávat ročně šest milion mluvíme o vyhozených penězích, vyhodil je někdo jiný. Sám jsem na celý projekt státních ma audit a výsledky předal Finančnímu úřadu a Antimonopolnímu úřadu. Skutečně tam byla řada p Jestliže moji předchůdci podepsali takové smlouvy, nemohu s tím dělat nic víc než říct, že nastavoval jinak. Za dobu ve funkci jsem srazil dodatky smluv o 10 procent. Není mi blízká přípravy, rozvozy testů auty a byrokracie. I byznys na papíře je v tomto obratu neskutečný * Za maturity ručil hlavou šéf Cermatu Pavel Zelený. I když řada lidí tipovala, že bude od jste ho ve funkci. Podle vás maturity zvládl? Říkal jsem, že jestli dojde k systémovým chybám, napřed odvolám Pavla Zeleného a pak podám takové chyby nenastaly. * Pochybnosti o nejednoznačnosti správných odpovědí, úniky testů, to vám nepřijde jako chy Testy unikaly až po maturitě. Některý student si něco opsal, něco vyfotil. To se stává, os studenty sami vyprovokovali k tomu, aby zkusili systém zabezpečení prolomit, a nepovedlo s ovšem unikly testy dopředu a narušily objektivitu, byl by to problém. * Sedm studentů teď podává správní žalobu na to, že výsledky testů byly zveřejněny pozdě, nejednoznačnost odpovědí. Co byste jim vzkázal? Jednak že na to mají právo, a pokud jsou to studenti, kteří mají ještě dělat opravné zkouš měli raději učit. Je ale třeba říct, že vzhledem k tomu, že zkoušku dělalo 100 tisíc stude není špatný výsledek. * Pavel Zelený a jeho Cermat tedy zůstává, ovšem řadu jiných organizací přímo řízených min rušíte. Kolik jich je? Ze 17 organizací přímo řízených ministerstvem jich zbyde dvanáct. * Co se stane s opravenými budovami, kde tyto organizace sídlily a které jsou často na luk adresách v centru Prahy? Jde asi o 12 budov, které opouštíme. V řadě budov jsme byli v náj smlouvy ukončíme, a tak ušetříme. Budeme opouštět i některé vlastní budovy. Ty nabídneme s mohla nastat další úspora. Společně s Ministerstvem financí uvažujeme i o odprodeji někter že úspora přejde do státního rozpočtu. * Právě správa budov byla jednou z oblastí, pro které jste na ministerstvo vzal Ladislava šéfem personálního odboru, kde nyní končí. Po sporu s TOP 09 ale není jisté, zda v úřadu d Nechci říkat, jestli povýšil. My jsme s panem Schwarzenbergem uzavřeli gentlemanskou dohod strana nebude stoprocentně vyhrávat ani prohrávat. Pro mě je Bátora člověk, který práci na má a je pro ně důležitý. Od roku 2012 má platit zákon o veřejných zakázkách a centrálním n někoho, kdo naučí nejen úředníky, ale také dětské domovy nakupovat dohromady a efektivně t šetřili. Bude mít na starosti i převedení kompetencí z Ústavu pro informatiku ve vzděláván zrušil, pod MŠMT. * Pan Bátora má nějakou specializaci na oblast statistiky ve vzdělávání, na informatiku či posouzení majetku? Pan Bátora má čtyři vysoké školy. Jeho hlavní záběr je ekonomika, proto jsem si ho bral ja poradce. V jeho poměrně pestrém životopise jsou i položky, kdy dělal personálního ředitele ho měl pan ministr financí Kalousek jako předsedu představenstva velkého státního podniku. kdo je pan Bátora, i když nyní říká, že nevěděl. Pan Bátora mu byl doporučen. Jako úředník práci. * Natolik, že stojí za vládní krizi? Má podivně zaťatá sveřepost, jak o tom mluvil pan Kalousek, je v tom, že jsem nenašel hmat těch obvinění, která se v poslední době na pana Bátoru nalepila. Ona zaťatost je pak ve sv vnímám, že je tu kritika, možná až hon na konkrétního člověka, dal bych mu doživotní cejch propustil nebo se od něj distancoval. Já bych ale byl ten poslední, kdo by mu to vypálil n * Konzultoval jste situaci kolem Bátory s Hradem nebo s jeho vicekancléřem? Pan prezident je z 10 procent důvodem, proč je pan Bátora stále na ministerstvu. Pokud by důvodem, pak by to nestálo za takovou kritiku a ztrátu vlastních bodů, které to pro mě zna procent byl důvodem pocit, že ho nemůžu pustit, protože to se nedělá. * Zanedlouho začíná také akademický školní rok. Stále přitom chybí nový zákon o vysokých š pomoci studentům, který je klíčový pro zavedení školného. Proč? O novém vysokoškolském zákoně se mluví už 11 let. Vznikaly jeho koncepty, často protichůdn nikdy na jeho podobě nedomluvil. My už jsme dál. Do 31. října chceme do vlády předložit vě zákona. S tím paralelně běží příprava návrhu zákona o finanční pomoci studentům. Spoluprac ministerstvy práce a financí. * Jak se vypořádáte s přímým školným, které požaduje TOP 09? Už ve vyjednávací skupině při vzniku vlády jsme se s ODS shodli na sociálně citlivém odlož kterém se píše i v koaliční smlouvě. Takže já postupuji podle této smlouvy. Přímé školné n koaliční smlouvy. Pokud vše půjde podle plánu, budeme nastavovat síť finanční pomoci od le podzim tohoto roku pak začne fungovat odložené školné. * Kdy se dočkáme realizace reformních kroků, které rozdělí VŠ na praktické, výzkumné a vzd změní poměr financování VŠ tak, aby vyzníval ve prospěch jejich kvality? Rozdělení škol bude stanovovat nový vysokoškolský zákon, ale podstatné se změní už s promě Peníze už nebudou dostávat školy automaticky na studenta. Už letos dostávají peníze v pomě 80 procent dostanou jako částku na studenta, zbylých 20 procent dostat mohou nebo nemusí p kvality. Těmi jsou například uplatnitelnost absolventů v praxi, kvalita profesorů a podobn že část škol tuto změnu nepřežije, ostatní se budou pravděpodobně zaměřovat na konkrétní ú dělá VŠ v Jihlavě, která spolupracuje s tamními podniky. * NERV v souvislosti s vysokým školstvím kritizuje vznikající velká vědecká centra. Staví ale podle něj budou jen stěží finančně soběstačná. Nebylo by lepší vybudovat v ČR jen jedn pracoviště z Akademie věd? Je zajímavé, že to NERV říká za polovinou čerpacího období, kdy jsou všechny projekty v bě každý projekt má dostat peníze. Na druhou stranu nevím, jak může takto NERV posuzovat exce ELI, což má být superlaser u Kolína, nebo projekt ICRC v Brně, kam přijíždí americké kapac že u nás budou pracovat. Netroufal bych si dělat takové soudy. Myslím, že pokud nechceme b mít tu vědecké kapacity, právě tato centra jsou nadějí, že takový trend nabereme. *** Povinná maturita z cizího jazyka by pravděpodobně zlikvidovala zhruba 90 procent odborných škol, což nechceme. Jestliže vnímám, že je tu kritika, možná až hon na konkrétního člověka, dal bych mu doživo bych ho propustil nebo se od něj distancoval. Josef Dobeš (47) Vystudoval SPŠ strojní a obor psychologie na Filozofické fakultě MU v Brně. Pracoval jako Vazební věznici Praha-Pankrác, věnoval se práci s rodinami a dětmi s výchovnými či studijn roce 2002 spoluzakládal stranu Věci veřejné, v níž zastával funkci místopředsedy. V roce 2 Zastupitelstva MČ Praha 1. V letech 2008OE2009 působil jako člen představenstva firmy ABL. zvolen poslancem za Jihomoravský kraj a jmenován ministrem školství. Je ženatý a má tři sy