Vysokoškolská kaše je navařená. Jak bude chutnat? ****************************************************************************************** * Vysokoškolská kaše je navařená. Jak bude chutnat? ****************************************************************************************** 04.10.2011 06:40, Autor: Martin Rychlík [ URL "http://www.ceskapozice.cz/u/martin-rychlik" www.ceskapozice.cz [ URL "http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vzdelavani/vysokoskolska-ka jak-bude-chutnat"] Vysoké školy se dočkají školného, celoškolních akreditací, a nově půjde odebírat i podvodn Malé doktoráty Čechům zůstanou. Česko už ví, jak má vypadat nový vysokoškolský zákon. Anebo přesněji: alespoň už to tak ně Do finálních diskusí odborné veřejnosti totiž vstupuje věcný záměr zákona o vysokých školá postupně zasahovali zástupci pracovních skupin, experti, ministr školství či jeho nejnověj Takže výsledek je lehce nesourodý, říkají někteří odborníci. O takřka hotové verzi věcného záměru, kterou má ČESKÁ POZICE k prostudování, se bude v pří expertních komisích diskutovat ještě tento pátek 7. října. V listopadu by jej ale už měla vláda. Jak bude zákon o vysokých školách vypadat? Zachová malé doktoráty v rámci rigorózních řízení (JUDr. či PhDr.), nutnost habilitací i p profesní místa profesorů, zřídí Národní akreditační agenturu, institucionální akreditace p a nikoliv jen pro obory, usnadní fúze soukromých i veřejných škol, zakáže politické aktivi školách, třetinu akademických senátů na univerzitách budou tvořit studenti. Počítá též se školného a má stanovit „výstupní úroveň znalostí absolventů“ jednotlivých stupňů vysokoško Záměr přichází také s tím, že neoprávněně nabyté tituly bude možné zrušit a odejmout. Práce na novém záměru trvaly přes rok. Jsou pod ním „podepsáni“ hned tři náměstci ministra vysoké školy: Kryštof Hajn, Jan Koucký a stávající náměstek Ivan Wilhelm, emeritní rektor Karlovy. Po svém nástupu označil nový VŠ zákon za svou prioritu. „Nemám problémy se žádnou věcí,“ řekl Lidovým novinám profesor Wilhelm v červnu, když připomínal, jak potřebný nový Wilhelmovi kritici ovšem tvrdí, že razantnějších návrhů zůstalo jen pomálu a byly jím „ume „Je zřejmá snaha, aby zákon tak nějak prošel. Všichni si přisadí. Je viditelná snaha konze Wilhelma ulámat všechny pichlavější hroty; na vývoji textu je prostě znát ústup z progresi Mám strach, že se vše bude muset řešit v paragrafovaném znění znovu a před problémy neuteč výsledná verze je osekaná, méně jasná, někdy si i protiřečí,“ říká zdroj ČESKÉ POZICE z je skupiny. Dílem svého akademického náměstka údajně není úplně nadšen ani ministr školství Josef Dobe už zkrátka nemůže dovolit čtvrtou změnu na tomto postu, říkají hlasy přímo z ministerstva. Novinka místo dvacáté novelizace Nového zákona o vysokých školách je skutečně zapotřebí. Současný zákon z roku 1998 byl už novelizován, takže vyvolává mimo jiné složité interpretační problémy a „nepředstavuje již z řady hledisek adekvátní právní úpravu,“ uvádí doslova věcný záměr. Nový zákon má být pro logickou, srozumitelnou a efektivní právní úpravou. Tolik deklarovaná přání. A skutečnost? I neprávní a neuniverzitní laik se podiví vysoké míře abstrakce posledních v záměru. Vedle obecných tezí o konkurencechopnosti a rozvoji znalostní ekonomiky jsou další co je třeba, poměrně vágní. Zákon má být totiž konstruován na principu minimální regulace, to nejnutnější. „Obávám se, že výsledek věcného záměru bude tak ,uhlazený´, že nebude moc konfliktní, a tí ponechávat strašně velkou volnost pro paragrafované znění, což budí mou jistou obavu. Cháp abstrakce, ale je otázka, zda se nutná ,hádka´ nemá uskutečnit už teď,“ řekl ČESKÉ POZICI Mikuláš Bek, nový rektor Masarykovy Univerzity v Brně. Haňka: Stále rozmělňovaná logika Úplně spokojen s nynějším „rozevlátým“ zněním není ani profesor Rudolf Haňka, který předse reformu vysokoškolského vzdělání (R2V2). „Za minulý rok se jasný a logický návrh vypracova doporučení R2V2, který mohl postavit české vysoké školství na úroveň vyspělých evropských rozmělňuje a ztrácí na logice. Zdá se mi, že poslední verze uvolněná k veřejné diskusi se všemu, co by mohlo být kontroverzní. Navíc výsledek způsobuje neporozumění a často vede ke diskusím o neexistujících problémech,“ řekl Haňka ČESKÉ POZICI. „Postupným vynecháváním a slučováním tak dnes vznikly pasáže, jejichž části si buď vzájemn jsou v rozporu s jinými ustaveními věcného záměru,“ míní profesor z Cambridge. Příkladem p doporučení týkající se rad vysokých škol. Původní jasné a logické doporučení od R2V2, podo systému z Rakouska či Německa, bylo pokrouceno k nepoznání. „Současný návrh ustanovení týk vysokých škol je nejen logicky nerealizovatelný, ale i kdyby byl, tak nemá smysl. Místo ze administrativy by ji pouze zhoršoval a komplikoval,“ říká Haňka. Podstatné věci na pár řádcích... O tom, zda se výhledově zjednoduší akademická úředničina a posílí univerzitní samospráva č reálně fungovat akademické senáty, je v tomto stadiu předčasné psát. Z předloženého věcnéh i tak dost vyčíst. Pro čtenáře vybíráme podstatné pasáže (plné znění záměru je k přečtení [ URL "http://www.ceskapozice.cz/sites/default/files/vszakon.pdf"] ). Nový zákon o vysokýc • Usnadnit organizační změny vysokých škol (zejména fúze). Podpoří trojí druhy fúzí: a) sl škol, b) soukromých a veřejných škol, c) veřejnoprávní následky fúze soukromých škol pro školu. • Usnadnit vytváření společných pracovišť vysokých škol a subjektů společného zájmu; dvou jiných subjektů se záměrem podpořit inovační transfer škol. • Právně regulovat pobočky vysokých škol mimo sídlo školy. • Uplatňovat principy autonomie vysoké školy a její odpovědnosti za dosahované výsledky. • Chápat pozice akademických pracovníků jako funkčních míst v rámci struktury vysoké školy nastaveným standardem postupu při ustanovení na místo (docenta). • Dokončit proces přechodu na soustavu studijních programů dle tzv. Boloňského procesu, kt strukturuje studium na tři stupně: bakalářské, magisterské a doktorské. • Posílit prvky hodnocení činnosti vysokých škol (výsledků a kvality). • Posílit odpovědnost vysokých škol za zajišťování kvality; zavedení standardů. • Vnést pravidlo zakazující organizovat politické strany a hnutí v rámci vysokých škol. • Zavést povinnost školy sestavit pro každý kalendářní rok nedeficitní rozpočet. • Vymezit zvláštní pravidla pro vysoké školy univerzitního typu (výzkumné univerzity), kte oprávněny udílet vzdělání až do třetího (doktorského) stupně. • Zachovat zásadu, že jediným orgánem veřejné vysoké školy s všeobecnou působností je rekt čele veřejné vysoké školy. • Zavést zastoupení v akademickém senátu, který budou na školách univerzitního typu z jedn studenti (znamená to snížení jejich počtu). • Uzákonit, že členy rady vysoké školy jmenuje ministr, přičemž jejich počet bude děliteln navrhne rektor, třetinu senát a třetina vyjde z vlastního podnětu ministra. • Vymezit vědeckou nebo uměleckou radu jako orgán vysoké školy univerzitního typu pověřený a rozvoj jejich hlavních činností. • Uchovat pravidlo, že vojenské státní školy podléhají dozoru ministerstva obrany a školy ministerstvu vnitra. • Ustavit pracovní funkce docenta a profesora, s nimiž se spojí oprávnění být garantem obo i zásadu, že pracovní funkce může být obsazena pouze na základě výběrového řízení, vyjma dotyčného mezinárodně uznávaného experta vyzve přímo vědecká rada školy, aby funkci přij • Ustanovit obecnou podmínku, že funkce docenta nebo profesora vyžaduje předchozí habilita počítá s řadami výjimek). • Zavést pravidlo, kdy vysoká škola univerzitního typu bude moci ustanovit jako profesora která vědecky nebo umělecky působí na mezinárodní úrovni. • Upravit povinnost studentů veřejných vysokých škol hradit veřejné vysoké škole školné za bakalářském nebo magisterském studijním programu. • Zachovat samostatnou rigorózní zkoušku. • Umožnit školám bezúplatné či placené poskytování celoživotního vzdělávání. • Stanovit rámcově charakteristiku a výstupní úroveň znalostí a dovedností absolventů jedn vysokoškolského vzdělání a předepsat standardní studijní zátěž. • Upravit problematiku zveřejňování závěrečných prací tak, aby tato úprava byla zvláštním oboru autorského práva. • Upravit procesní postup a hmotněprávní podmínky, za nichž bude možno zrušit osvědčení vy kvalifikace v případech, kdy vyjde najevo, že osoba ve skutečnosti vzdělání nenabyla, ne podvodně. • Zavést institucionálně pojatou akreditaci vysoké školy pro vymezené oblasti. Akreditace udělována na deset let a asi jedenkrát za pět let bude škola hodnocena. • Zřídit Národní akreditační agenturu s celostátní působností, jejímiž povinnostmi bude ud zveřejňovat standardy pro vzdělávání, omezovat akreditace nebo je dokonce odjímat a nadá • Upravit příslušnost ministerstva k vedení registru vysokých škol, který bude evidovat so vysokých škol i s dalšími informacemi. Kdy se ale takového zákona dočkáme, je ve hvězdách. Vstupovat do něj bude jistě mnoho zájm vysokém školství. Akademické senáty vs. rektoři manažeři Nejen proti školnému, které prý studenti nebudou schopni splácet, se už nedávno ohradila R škol. I ona má k chystanému návrhu vysokoškolského zákona řadu výhrad: nelíbí se jí třeba akreditací škol nebo zavedení funkčních míst docentů a profesorů. Zástupci rady také dle z že návrh zákona je zatím velmi obecný; větší spory se tak možná objeví při přípravě paragr „Domnívám se, že projednávání nového zákona nekonverguje k nějaké smysluplné podobě. Důvod která je plná protichůdných názorů. Principy, které požadují vedení univerzit, jsou obvykl představami akademických obcí a naopak,“ uvedl pro ČESKOU POZICI profesor Ivo Vondrák z Vy v Ostravě, jež usiluje o sloučení s Ostravskou univerzitou. Rektor Vondrák říká: „Porevoluční doba je pryč a současný stav financování a tvrdé konkure na poli univerzitního vzdělávání a výzkumu vyžaduje uplatňovat více principy řízení než po vyjednávání.“ Věcí, která by českému vysokému školství možná nejvíce pomohla, je právě roz nežli opatrné přešlapování, které do světa nepovede.