Výchova otroků ****************************************************************************************** * Výchova otroků ****************************************************************************************** 1.10.2011, Právo, Strana 6, Publicistika, autor: Lenka Procházková        Mnozí z těch, co loni dávali hlasy pravicovým reformám, si neuvědomili, že svou volbou ovl zájemců o vzdělání. Ti, co to pochopili, nemusí být cynici, třeba uvěřili, že zpoplatnění státních vysokých šk roku 2013 přispěje ke zkvalitnění výuky.             Princip „dejte a dostanete víc“ se skutečně dobře uplatnil v někdejších vesnic jednotřídkách, kdy žáci nosili kantorům něco k snědku a taky uhlí do školních kamen. Nasyc zateplení učebny vytvářelo lepší podmínky výuky než hladový učitel a děti s nudlemi u nosu na státních vysokých školách ale studijní atmosféru neproteplí a výuku nepozvedne, protože to míň peněz ze státního rozpočtu a profesoři budou dál putovat za kšeftem jako hladoví dr             Další důvod, kterým reformátoři školné vysvětlují, předpokládá, že platící stu se bude chovat odpovědněji než jeho neplatící předchůdci, že neztratí ani minutu zbůhdarma posedávat a žvanit v hospodách, nebude neúčelně brouzdat na internetu nebo na demonstracíc těch pět nejdůležitějších let u skript, v klauzuře, která jej uchrání od vlivů rychle se m             Platící studenti mají být programováni k jedinému účelu: k budování své kariér program vyžaduje součinnost studentova mozku, tedy nějaké jeho části, ale už moc nehrozí, infiltraci myšlenek z jiného okruhu. Akademická svoboda, která formovala rozhled a charakt situacích i statečnost vysokoškoláků, bude obezřetně přistřižena a kolegiální vztahy mezi profesory, které na mnoha školách ještě fungují, se změní na klientské.             Zdánlivě sociální návrh na odložené školné myslí na klientelu z chudších rodin nebudou muset platit semestry okamžitě, uhradí to za ně ochotné banky. Teprve až budou dlu víc než průměrný plat, začnou úvěr bankám splácet (úroky už ale dřív). Bohatí studenti log protože zaplatí hned, takže je studium vyjde levněji, což je právě to sociální krédo našic             Reforma, která nezvedne příjem škol, a úvěry, které pomůžou bankám, se dlouhod životě dlužníků. Tito absolventi vysokých škol nejenže budou ochuzeni o prožitek pěti svob let, ale i o následnou svobodu výběru. S dluhem na krku budou hledat výnosné zaměstnání, n dle svých představ, aby mohli založit rodinu, brát si hypotéky na byt a začít platit připo důchod.             Listina základních práv a svobod mluví o právu na bezplatné vysokoškolské vzdě schopností občana (soukromé vysoké školy mohou přijímat i občany méně schopné) a podle mož společnosti. Pokud je společností míněn český stát, což zjevně je, protože o bankách listi chci připomenout, že stát tvoří rovnoprávní a svobodní občané.             Zpoplatnění státních vysokých škol zruší rovnoprávnost a svobodu studentů z ch je pro banky přínosné, ale pro společnost degradující. Reforma školství směřuje k výchově její hlavní účel.