Naše doporučení jsou pokroucená ****************************************************************************************** * Naše doporučení jsou pokroucená ****************************************************************************************** 25.10.2011, Akademie, autor: RADKA KVAČKOVÁ        ROZHOVOR Profesor Haňka je poslední verzí věcného záměru zákona o vysokých školách zklamán. Doufá a napravit Profesor Univerzity v Cambridge Rudolf Haňka, který spolupracuje s českým ministerstvem šk Rady pro reformu vysokoškolského vzdělávání, napsal nedávno ministerstvu dopis. Vyplývá z verze věcného záměru zákona o vysokých školách se mu nezdá dost konkrétní. * LN Co tam chybí?    Ve věcném záměru je mnoho správných a pokrokových myšlenek. Během posledních diskusí s obcí došlo ale k rozmělnění a oslabení logiky návrhu, který mohl postavit české vysoké ško vyspělých evropských zemí. Příkladem jsou třeba doporučení týkající se rad vysokých škol. pod názvem správní rady a jejich pravomoce jsou trochu jiné – pozn. red.). Naše původní do podobné systému na rakouských či německých vysokých školách, je dnes pokrouceno k nepoznán současný návrh je nejen logicky nerealizovatelný, ale i kdyby byl, tak nemá smysl. Místo z administrativy by ji pouze zkomplikoval. * LN Buďte prosím konkrétní.             Dobře. Vezměme zamýšlené oddělení procesu hodnocení kvality od procesu akredit je jedním z pilířů reformy. Zdá se mi, že se věcný záměr vyhýbá zřízení nezávislé Agentury vysokého školství či využití hodnotících agentur, které jsou běžné v evropských zemích. Pr v poslední verzi se mi jeví komplikované a ne zcela zřetelné. S tím souvisí i zřizování pr docentských pozic jako funkčních míst. Jak nedávno podotkl na svém blogu profesor Opatrný, škola v Mělkém Brodě někoho vybere jako profesora, tak by měl působit na té škole, a ne to všeobecnou kvalifikaci platnou třeba i na Karlově univerzitě, jak je tomu dnes. Je nutné z profesorských a docentských pozic jako funkčních míst vázaných ke kmenové škole, obsazovan vnitřních povýšení, konkurzy otevřenými špičkovým vědcům nejen z Česka, ale i ze zahraničí tomu téměř na celém světě. * LN Tohle ale ministr Dobeš prosazuje. Možná sám netuší, že věcný záměr má v tomto ohledu nedostatky. Jak by měl zákon záležitost docentů a profesorů upravovat?   Měl by ukázat, že jde o razantní odklon od současné nevyhovující praxe. Místo vypisování kvalifikací by stačily dvě věty. Zákon by měl vymezit funkční pozici profesora jako akadem pracovníka, jehož úkolem je určovat vědecký profil určitého oboru, vést v tomto oboru půvo jeho základě samostatně vést a organizovat výuku v rámci vysokoškolského vzdělávání ve vše Profesory mohou být jmenováni tuzemští nebo zahraniční vědci nebo umělci s potřebně vysoko uměleckou a profesní kvalifikací v oboru, který odpovídá místu, jež má být obsazeno. * LN Myslíte, že by se ta kritéria mohla, nebo dokonce měla lišit na výzkumných univerzitá školách zaměřených spíše na praxi? Samozřejmě. Jak jsem řekl, kvalifikace by měla odpovídat místu, které má být obsazeno. Kon pro obsazování funkčních míst akademických pracovníků by měla být stanovena vnitřními před vysokých škol. * LN S tím, jak je nastavena odpovědnost a pravomoce mezi rektorem, akademickým senátem a školy jste spokojen? Upřímně, nejsem. Jak nedávno zdůraznil ministr školství Dobeš, nejdůležitější je nastavení pravomocí mezi rektorem, akademickým senátem a radou veřejné vysoké školy. Žádoucí je posí Ale zároveň musí být vyjasněno, jak bude zajištěna odpovědnost jejích členů za vývoj činno Rada veřejné vysoké školy by měla vytvářet strategickou a ekonomickou vizi školy a kromě j schvalovat rozpočet. Po vyjádření akademického senátu by měla provádět vnitřní hodnocení a klíčová pravidla. Měla by být suverénem v rozhodování o investiční aktivitě dané školy. Pr rozdělované v programovém financování by měly přejít do příspěvku a vysoká škola by si měl investice. Tím by výrazně vzrostla úroveň diskuse o potřebnosti investic. * LN Jak by se měla rada sestavovat? Měl by ji jmenovat ministr, a to polovinu na základě návrhu akademického senátu a druhou p svého uvážení s přihlédnutím k určitým kritériím zastoupení relevantních společenských záj vyloučení nežádoucích politických vlivů by členy rady nemohli být ministři, poslanci, sená činitelé místní samosprávy nebo jiného obecného zastupitelského sboru, funkcionáři politic osoby, jež nějakou z těchto funkcí vykonávaly v posledních čtyřech letech. Tak je to napří a doporučila to i naše Rada pro reformu vysokoškolského vzdělávání. Na rozdíl od současnéh záměru je to stručné, jasné a smysluplné. Nevím, proč bylo nutné to změnit na současné pře znění. * LN Jak je to s pozicí rektora? Současný návrh více méně konzervuje dosavadní nežádoucí stav, kdy je rektor závislý na lib akademického senátu a jeho možnost efektivně řídit školu jako celek je snížena prosazování zájmů například fakult. Pravomoc jmenovat rektora by měla mít rada školy a to buď na zákla anebo, stanovilli by tak statut školy, na základě výběrového řízení, pro něž by musela být akademického senátu na takovém řízení. * LN Co akademický senát? Jste spokojen s tím, co říká věcný záměr k této citlivé otázce s Navržené ustanovení opět konzervuje současný stav, kdy velký vliv akademického senátu bez odpovědností neumožňuje plně řídit instituci podle zásad efektivnosti a účelnosti. Je těžk že o členství v akademickém senátu, který například diskutuje cenu rýžové kaše v menze, se šéfové kateder či přední vědci univerzity. Akademický senát je hlavní prvek akademické sam musí odrazit nejen v jeho pravomocech, ale i v jeho složení. * LN Co se vám na poslední verzi věcného záměru ještě nezdá?             Jako potenciálně kontroverzní se naší radě pro reformu jeví návrh možnosti pos ze státního rozpočtu soukromým vysokým školám za podmínek přijetí závazku veřejné služby. porušení jedné ze základních podmínek, za kterých soukromé vysoké školy v Česku vznikaly. * LN To je skutečně dost zásadní otázka, kterou budou muset vyřešit politici. Jistě. Já jenom říkám názor Rady pro reformu vysokoškolského vzdělávání. * LN Vraťme se ale k věcnému záměru. Myslíte, že se dají jeho nedostatky vychytat v paragr   Na rozdíl od předchozích verzí je současný věcný záměr zákona o vysokých školách místy s jaké změny se plánují, než podrobný popis plánovaných změn. Pro paragrafové znění bude pro důležitých detailů vypracovat a doplnit. To je myslím každému jasné. Řada zásadních věcí b změnit ještě dříve, než bude věcný záměr předložen vládě. * LNA co když neuvidíte vůli dotáhnout reformu do konce?   Já jsem svou povahou spíše optimista – jinak bych asi s žádnou reformou českého vysokého nechtěl mít něco společného. Před několika týdny jsem s ministrem Dobešem probíral budoucí moji, tak Rady pro reformu vysokoškolského vzdělávání a jsem si jistý, že nejen chápe nutn zásadních změn v legislativě týkající se českého vysokého školství, ale že je také připrav postavit a dotáhnout do konce. Tak jako se postavil za státní maturity, které také nebyly vítány zainteresovanými odbornými kruhy. Jako každá zásadní změna se to dá přirovnat k běh trať, kdy začátek je celkem lehký, ale krize únavy a nutnost napnout síly se dostaví v pos stech metrech před cílem. Takže teď je důležité to nevzdávat a ukázat, že existuje politic dotáhnout do konce. *** Profil RUDOLF HAŇKA Vystudoval ČVUT, od roku 1968 působí v zahraničí, nyní na univerzitě v Cambridgi. Je předs reformu vysokoškolského vzdělávání.