VŠ jsou kritické, ale změny neodmítají ****************************************************************************************** * VŠ jsou kritické, ale změny neodmítají ****************************************************************************************** 11.10.2011, Rubrika: Názory, Strana: 11, Autor: PAVEL RIPKA POLEMIKA Sobotní Lidové noviny otiskly na titulní stránce sloupek Martina Zvěřiny (Vysokým školám z 8. 10.), který obsahuje několik nepatřičných výhrad proti vysokým školám. Jako vysokoškolský učitel a člen reprezentace vysokých škol cítím nutnost se proti tomu oh Je pravda, že minulé verze návrhů nového vysokoškolského zákona vzbudily největší výhrady vysokých škol. Ano: nejvíce výhrad přichází od vysokoškolských učitelů a studentů. Dovolil připomenout, že vysokoškolští studenti v této zemi tradičně představují progresivní část v by asi podivné, kdyby návrh vysokoškolského zákona vzbudil nejvíce výhrad u zedníků nebo p Zodpovědně prohlašuji, že základem zmíněných výhrad není snaha vysokých škol vyhnout se po změnám, setrvávat v nehybnosti a neměnit své zvyky, jak ve sloupku zaznělo. Vysoké školy j nepromyšlené nebo nebezpečné aspekty v předkládaných návrzích. Na druhé straně obě repreze škol (Česká konference rektorů a Rada vysokých škol, která má svou Studentskou komoru) sys tvorbě nového zákona s ministerstvem školství spolupracují. Sám jsem na tom bezplatně odpr set hodin. Martin Zvěřina naznačuje, že vysoké školy nechtějí dostávat prostředky podle kvality, nech autonomii, nechtějí přísnější podmínky proti podvodníkům. To je samozřejmě přesně obráceně již nyní část prostředků podle kvality dostávají, tato část se postupně zvyšuje a vysoké š Definovat kritéria kvality není jednoduché a vysoké školy na tom dlouhodobě s ministerstve Tento systém na ministerstvu prosadil bývalý náměstek Jan Koucký, který zastavil podporu m počtu studentů, což do jeho doby byla politika ministerstva. Cílem některých minulých návr vysokých škol omezit a posílit vliv podnikatelských a politických kruhů na vysoké školy. T studenti i učitelé brání. Martin Zvěřina tvrdí, že vysokým školám se do změn nechce a nepředkládají věcné námitky pr normám. Tak tomu opravdu není. Současná pracovní skupina pro přípravu vysokoškolského záko členů delegovaných vysokými školami, já jsem jedním z nich. Zejména v současné éře kompete respektovaného náměstka pro vysoké školy Ivana Wilhelma jsou věcné připomínky ke konkrétní zákona brány vážně. V současné době tedy nad textem zákona probíhají tvrdé, ale věcné disk bodem většinou není cílový stav, ale způsob, jak se k němu dopracovat, a řešení přechodnéh Příkladem je změna chápání profesur jako funkčních míst místo doživotních titulů. Existuje ale jedno konfliktní téma: školné. Bude-li zavedeno nepromyšleným způsobem a bez shody, může napáchat velké škody. Skuteční odborníci jsou na rozpacích. Zpráva OECD prohlá neprokázal vliv školného na kvalitu vysokého školství. Navrhovaný systém odloženého školné neosvědčil, je velmi neefektivní a složitý. Domnívám se, že mnohem praktičtější by bylo ro jednotlivých škol vybírat poplatky, zejména od studentů, kteří nestudují řádně. Motivační poplatků by totiž mohl být vyšší než v případě odloženého školného. Na vysokých školách učí řada kvalifikovaných a nadšených pedagogů. Mnozí z nich by mohli o vyššími platy do průmyslu nebo nedalekých univerzit v zemích, ve kterých si politici i nov škol váží. K náladě těchto lidí, ke kterým se neskromně počítám, ale sloupek Martina Zvěři *** Vysoké školy jen poukazují na nepromyšlené nebo nebezpečné aspekty v předkládaných návrzíc