Chybné vládní plány jen vyždímají studenty ****************************************************************************************** * Chybné vládní plány jen vyždímají studenty ****************************************************************************************** 11.10.2011, Rubrika: Horizont, Strana: 12, Autor: JIŘÍ ZLATUŠKA ÚHEL POHLEDU Negativní postoj ke školnému, jak jej nedávno zaujala například Rada vysokých škol na svém věnovaném připravovanému zákonu, má dobré věcné důvody. Ty do řad skeptiků přivedly nejedn zastánce zavedení školného. Analýzy, které upozorňují na vysokou selektivitu českého vysokoškolského systému, jsou chy protože nezohledňují efekt selekce probíhající na nižších stupních škol. Zahraniční zkušen době prosperity vypadaly povzbudivě, ukazují efekt praskajících bublin finanční návratnost privátních investic do vzdělání. V zemích, kde se zdálo, že odložené školné funguje (Austr ukázalo, že systém je nestabilní tím, jak mnoho je financován plným neregulovaným školným cizinců. Analýza komerčních amerických škol ukázala, že hodnota vzdělání poskytovaného stu nižší, než kolik se za ni ve školném vybírá, a studenti končí s dluhy, které dost dobře ne Model používaný ve Velké Británii vede politiky navzdory všem ohledům a mírnosti, kterou d jeho zavedení, nejen ke snaze zvýšit horní hranici plateb, ale dokonce některé velké skupi financovat pouze z vybraného školného. Velmi rychle se vyčerpaly prostředky, kterými byly financovány, a mezi regiony, které si mohou přístup ke školnému stanovovat odlišně, vypukl války, která poškozuje studenty. Atd. atd. Konkrétní model pro český zákon předložen dosud nebyl. Na konferenci konané 7. října zástu škol slyšeli, že nebude ani k nahlédnutí před 25. říjnem, i když má na konci měsíce jít do připomínkového řízení. Ministr Dobeš s ním přesto před novináři exhibuje na tiskovce. I ku vzbuzují oprávněné obavy. Z řečí o motivaci plané plky Cena za realizaci ministrova školné skončit podobně jako mýtné brány na dálnicích, kdy režie systému sebere víc, než se na něj vybere. O tento rozdíl by pak stát snížil své financování vysokých škol, i když by současn vybrané školám v plné výši nechává. U školného se často operuje jeho motivační úlohou. Tu ovšem do značné míry vyvrací předsta zavedení „preferovaných oborů“, kde za studenta školné platí stát. Z řečí o motivaci se st Copak by se jinak nehodilo studenty „potřebných“ oborů, nebo i studenty doktorských studij naopak motivovat zvýšením školného, nikoli jeho odpuštěním?! Představa o státem podporovan navíc minula s realitou o více než dvacet let. Myšlenkově vychází z modelu státem vlastněn snad i umístěnek podle představ strany a vlády. Mezi evropskými zeměmi najdeme jen málo ze vláda cílenou manipulací financí omezuje autonomní rozhodování univerzit o struktuře studo Neobstojí ani úlevy ze školného tam, kde je stát hlavním zaměstnavatelem, jako třeba u uči namístě zvýšit jejich platy, ne připravovat žebračenky. Z hlediska veřejného zájmu je ostatně společensky nejpotřebnějším vzděláním to, které form a kritického občana. Občany nedovezeme, zatímco třeba u jaderných inženýrů to možné je. Př „nepreferovaného“ vzdělání v souvislosti se špičkovou počítačovou technikou ční z rozhovor Nell Applovou v LN z 8. 10. (Steve Jobs byl víc sexy než Bill Gates). V pětimilionovém Dánsku minulý týden oznámili, že dorovnají deficit tamního vysokého škols ekvivalentu více než tří miliard Kč. Z hlediska výdajů na studenta jsou přitom pátou nejlé školství financující zemí v poměru k hodnotě kupní síly, ve výdajích na vysokoškolskou věd HDP dokonce zemí druhou nejlepší. V Česku s dvojnásobkem obyvatel a větším deficitem v obo financování se dnes rektoři doprošují jedné miliardy, a stejně ji nedostanou. Absolventská daň V Itálii oznámili přidání miliardy eur univerzitám v jižní části země v r ekonomickou regeneraci tohoto regionu. My naženeme mladé silou do učebních oborů, o které jiné proto, že jejich absolventi mají šestkrát vyšší nezaměstnanost než gymnazisté nebo vy o těchto nepoměrech v dlouhodobé nezaměstnanosti není přitom politikům neznámý, protože ho ve svém proslovu zmiňoval i premiér. S chybnými vládními plány vyždímáme studenty a vybrané peníze utratíme za platy v úřadu pr nebo za předražené informační systémy potřebné k realizaci systému (v resortu školství vzp státních maturit nebo předtím na Internet do škol). Jednoduchá varianta absolventské daně zcela jistě jednodušší, produktivnější i sociálně spravedlivější. Těm, kdo si za zisky z p transakcí kolem plánovaného systému nekoupí fotbalový klub nebo něco podobně potřebného, b recitovat si s Orwellem: „V nevědomosti je síla.“ JIŘÍ ZLATUŠKA, místopředseda Rady vysokých škol