„Univerzity ztratí svobodu. Rektora nahradí manažer“ ****************************************************************************************** * „Univerzity ztratí svobodu. Rektora nahradí manažer“ ****************************************************************************************** 9.12.2011, Mladá fronta DNES, Strana 6, Z domova, Martin M. Vokáč        Podle bývalého rektora Univerzity Karlovy Karla Malého ministerský návrh reformy vysokých omezuje akademické svobody Zdá se to jako nekonečný ping-pong. Ministerstvo školství zveřejní aktuální verzi svého zá vysokých škol, odborníci z řad České konference rektorů nebo Rady vysokých škol k ní obrat několik stran kritických připomínek. „Po roce 1989 jsme se usilovně snažili, aby se vysoké školy proměnily ve svobodné a samosp Návrh ministerstva neuvěřitelným způsobem likviduje autonomii vysokých škol,“ míní zaklada škol a někdejší dlouholetý rektor Univerzity Karlovy Karel Malý. V rozhovoru vysvětluje, p většinu akademické obce reforma v současné podobě nepřijatelná. * Jaká je vaše hlavní výhrada? Ve věcném návrhu zákona se neustále objevuje slovo „dozor“. Každá veřejná instituce přitom povahy věci právo vytvářet si své vlastní samosprávné orgány. Nově má nad vysokou školou b v níž budou zasedat lidé z prostředí mimo školu, jmenovaní přímo ministrem. * Nebude pro školy jakési externí řízení prospěšné? Narážím na kauzu plzeňských práv, kde jednoznačně selhalo. Plzeň nemůže být důvodem pro to, abychom rozbourali svobody vysokých škol. To nebylo minis problém objevilo, ten popud vzešel zevnitř školy. * Jaké akademické svobody jsou tedy podle vás v ohrožení? Třeba akademický senát, kde dnes zasedají studenti i pedagogové školy, se bude moci k větš věcí týkajících se školy už pouze vyjadřovat – hlavní slovo bude mít ona ministrem jmenova přitom nebude moci sedět nikdo z akademiků té konkrétní školy, ale úředníci nebo politici. * Jaké další pravomoci Rady rozporujete? Navrhuje například prezidentovi jméno nového rektora. Rektor přitom musí být někdo, kdo je akademické obce a má její důvěru. Musí mít vědeckou i pedagogickou autoritu, což žádné úře nezařídí. Z rektora se tak stane jen jakýsi manažer, kterého bude moci Rada kdykoliv odvol neříkejme rektor. * Předloha také rozděluje vysoké školy na ty, které se budou zaměřovat na praktickou výuku studiu, a na špičkové výzkumné univerzity, které by vzdělávaly magistry a doktory. Není žá snížit počet vysokoškoláků? Většina bakalářů dnes automaticky zbytečně pokračuje v magiste Tento model je známý ze zahraničí, mám obavy, aby tím nedošlo ke snížení úrovně našich vys Jestliže tady budou dvě tři čtyři výzkumné univerzity, není jasně stanoveno, co budou děla Neříkejme jim potom vysoká škola, ale jakési postabiturientské studium. * Je tedy vlastně vůbec nějaká reforma vysokých škol potřebná? Žádný zákon nemůže platit věčně, ale podle mě stačí novelizovat ten stávající. Je potřeba akreditační komise nebo zavést možnost odebrat protiprávně získané tituly. * To však určitým způsobem řeší i současný návrh ministerstva. Musí se nutně celý návrh do Vláda by se tím neměla vůbec zabývat a ministerstvo přepracovat. Návrh má totiž i formální Například ve vědecké radě právnické fakulty, v níž sedí i členové Ústavního soudu nebo Leg vlády, jsme návrh jednomyslně odmítli jako nekvalifikovaný. Například znalci evropského pr když ho četli. *** Akademický senát přijde o pravomoci. Hlavní slovo bude mít rada jmenovaná ministrem. »