Kvalitní učitele nelze vychovat. Fakulty živoří ****************************************************************************************** * Kvalitní učitele nelze vychovat. Fakulty živoří ****************************************************************************************** 9.12.2011, Právo, Strana 13, Studium, autor:  Ondřej Hník        Je zarážející, že do školního vzdělávání investuje Česká republika ve srovnání s ostatními i jinými zeměmi jen mizivé procento svého hrubého domácího produktu.             Konkrétně je to 4,5 % HDP, v žebříčku 34 členských států EU jsme předposlední. školství chybí jasná, promyšlená a dlouhodobá koncepce stojící na pevných základech a přes vzdělání je lidská hodnota.             Většina politiků v naší zemi za posledních dvacet let „přemýšlela“ o vzdělá(vá krátkodobých horizontech a ryze materialisticky, jako by se jednalo o kterékoli jiné zboží nelze podřizovat zákonům trhu, a pokud ano, tak jen z velmi malé části. Ministerstvo diktuje požadavky Na samotný okraj zájmu je – z široké oblasti vzdělávání - odstrčeno vzdělávání budoucích u veřejných vysokých škol a univerzit připravující učitele (včetně Univerzity Karlovy v Praz samém okraji existence, podpory ze strany státu se jim dlouhodobě nedostává, ačkoli by měl jeho priorit. Stát (a de facto i celá společnost) po fakultách připravujících učitele požaduje, aby vych učitele na profesionální úrovni srovnatelné s úrovní světovou. Učitele, který se vypořádá rostoucími nároky profesními, ale i osobnostními, učitele, který musí řešit stále více pro a výchovných, který je však zavalen administrativou a nesmyslnými povinnostmi více než kte jinde ve světě.             Ministerstvo diktuje požadavky, podmínky pro jejich splnění však neposkytuje.             Odpověď na otázku, proč je důležité investovat do vzdělávání budoucích učitelů znít i takto: učitel připravuje na všechny profese a povolání. Právníci, politici, zeměděl umělci, technici, úředníci, lékaři, řemeslníci, vědci, manažeři, ekonomové, ti všichni pro základoškolských, většina z nich i středoškolských učitelů.             Proto bychom měli chtít kvalitní učitele. České fakulty však pro přípravu kval nemají podmínky. Politici a úředníci by si měli uvědomit, že nemohou donekonečna omílat ne že „pedagogické fakulty nepřipravují budoucí učitele dobře“, ale naopak ocenit, že i za mi připravují tyto fakulty učitele všestranně vybavené, tvořivé a otevřeně myslící.