K titulu snadno a rychle ****************************************************************************************** * K titulu snadno a rychle ****************************************************************************************** Reflex, 17.2.2011, rubrika: Reflexe, strana: 22, autor: ONDŘEJ ŠLECHTA Jak si stojí absolventi soukromých vysokých škol Absolventi českých vysokých škol mají stále větší problém sehnat práci. Problém se téměř n a právnických fakult, zatímco propad v uplatnění svých absolventů zaznamenaly v posledních zejména technické, zemědělské a ekonomické obory. Lidové noviny nedávno uveřejnily seznam veřejných vysokých škol, na nichž se situace absol práce zlepšila a na kterých naopak zhoršila. Problém je, že tu máme dalších několik desíte chybějí statistiky, jež by stejná měřítka aplikovaly právě i na jejich absolventy. SOUKROMÁ ŠKOLA Soukromé vysoké školství je poměrně mladé, existuje zhruba 11 let a za tu dobu se stihlo n objevit už několik desítek privátních institucí, které zprostředkovávají nejvyšší úroveň v současné době jich je 47 a dominují hlavně ekonomicky a humanitně zaměřené školy. Mnohým však leží soukromé vysoké školství v krku, což přiznává i předseda Asociace soukrom Houdek, podle něhož v České republice existuje klika, která rozvoji soukromých VŠ nepřeje. se obávat, že by boom soukromých škol v posledních letech ještě více devalvoval terciární podle Houdka jde spíše o strukturální problémy a nejasnou koncepci terciárního vzdělávání a studentů a odvolává se na čísla OECD, podle kterých je v České republice vysokoškoláků v západem Evropy pořád málo. TITUL ZA PENÍZE Nejasný názor veřejnosti na soukromé vysoké školy potvrzuje fakt, že jejich zastánci a odp nesmiřitelné názorové poloviny. První část tvrdí, že studium na soukromé vysoké škole je fraška, odvolávají se na absenci a titul si za peníze prý může opatřit každý hlupák. Jejich kvalita je nízká, výzkumná činn jejich absolventům nechybí finance a sebevědomí, zatímco odborné znalosti ano. Druhá část se brání tím, že situaci nelze generalizovat. Existují kvalitní školy podobně j což ovšem platí i ve sféře veřejných vysokých škol. TOVÁRNA NA TITULY V podstatě mají pravdu obě skupiny. Některé soukromé VŠ skutečně představují pouze továrnu ty, kdo jej nutně a rychle potřebují. Faktem zůstává, že samotná existence privátního škol co by se vymykalo běžné praxi, jakou známe ze západní Evropy nebo Spojených států. Mnohé e například světoznámý Harvard, jsou privátní. Představitelé českých soukromých VŠ by si přá privátní školství stalo plnohodnotnou a respektovanou součástí terciárního vzdělávání. Ces „českému Harvardu“ bude ale náročná a trnitá, jestli vůbec možná. ABSOLVENTI Co hraje hlavní roli? Profi l a individuální schopnosti konkrétního uchazeče o práci, nebo z významné univerzity? Loňský průzkum Hospodářských novin ukázal, že hlavně zahraniční fir České republice kvalitu vystudované vysoké školy zohledňují, nikoli však stoprocentně. Pok uchází student s diplomem z regionální univerzity nebo z privátní VŠ, jenž má za sebou pra může mít v mnoha ohledech větší šance než student vybavený teoretickými znalostmi, byť nap univerzity. Absence praxe, která trápí především humanitně nebo ekonomicky zaměřené absolv kde soukromé vysoké školy cítí příležitost. Zatímco veřejné vysoké školy jsou velmi svázané s teoretickým výzkumem, privátní VŠ chtějí připravovat hlavně na výkon povolání. Metropolitní univerzita Praha, Vysoká škola finanční nebo například Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů dnes nabízejí obory jako publ mezinárodní obchod, ekonomická diplomacie nebo právo v podnikání, což je i podle názvu atr třeba studijní obor hospodářská politika či právo a právní věda. Klíčovou otázkou zůstává, budou absolventi takových oborů atraktivní pro firmy a jiné zaměstnavatele. Statistiky bohužel nemáme. POTŘEBUJEME POUŽITELNÉ ABSOLVENTY Je jasné, že strategie soukromých vysokých škol míří k tomu, profi -lovat prakticky vybave kteří možná nebudou tak dobrými teoretiky ve svém oboru, ale budou schopni se ihned zapoji procesu podle nároků zaměstnavatele. Dosažené jazykové znalosti také nejlépe prověří mezin zkouška či pracovní pohovor v cizím jazyce. Stejným způsobem by měl úroveň absolventů prov trh. Bez ohledu na kvalitu sboru vyučujících zůstává předním handicapem soukromých vysokýc nulová výběrovost uchazečů. Pokud tento ohled nebude řešen a počet nových soukromých vysok nadále stoupat, tak silně hrozí, že zaměstnavatelé si skutečně nakonec začnou vybírat výhr školy a kvalita soukromých vysokých škol půjde nevyhnutelně strmě dolů.