Univerzity budou o peníze soutěžit. Rozhodne jejich kvalita ****************************************************************************************** * Univerzity budou o peníze soutěžit. Rozhodne jejich kvalita ****************************************************************************************** 3.3.2011, strana 2, Téma, Jana Machálková        Fokus Tuzemské vysoké školy se budou muset vyrovnat s novinkou, na kterou je stát v uplynulých j letech nijak nepřipravoval. Ta novinka se jmenuje: soutěž. Veřejné univerzity byly dosud zvyklé na jednoduchý model financování. Nabraly studenty a p stát poslal peníze. Teď to bude jinak. O důležité části rozpočtu rozhodne kvalita. Ministerstvo školství chce univerzitám už od příštího akademického roku posílat třicet pro jejich skutečného výkonu. Sledovat se bude například to, jestli je škola úspěšná ve vědě n výzkumu spolupracuje se zahraničními badateli. Při sestavování rozpočtu jednotlivých škol bude ministerstvo brát v potaz i nezaměstnanost absolventů.Školy, které do světa vysílají neuplatnitelné držitele titulů, si finančně poho „Loni jsme školám podle kvality rozdělovali deset procent rozpočtů. Nyní tuto složku zásad navyšujeme na třicet procent,“ řekl HN Jan Koucký, náměstek ministra školství pro výzkum a Rektoři: Je to moc Plán, aby se peníze rozdělovaly podle skutečného výkonu, nikoli jen podle počtu vzdělávaný rektoři vesměs podporují. Téměř třetinový podíl se jim ale zdá příliš skokový. „Zvýrazňování kvality je určitě pozitivní a vždy jsem je prosazoval. Těch třicet procent, mohou teoreticky přijít, však může být pro některé školy až likvidační. My s tím problém m ale zajímalo by mě, jestli to má ministerstvo nějak ošetřeno,“ říká Karel Rais, rektor Vys technického v Brně. Tomu navíc v ministerských kritériích, podle nichž se bude kvalita škol hodnotit, něco chy tam není zohledněna spolupráce univerzit s podniky, když navíc stát tento model sám prosaz Rozdělovat školám téměř třetinu rozpočtu podle výkonu připadá přehnané i rektorce Jihočesk v Českých Budějovicích Magdaleně Hrabánkové: „Dala bych tuto hranici maximálně na dvacet p Ministerstvo nechce školám nic nařizovat. Úřad univerzitám před dvěma dny návrh na nové fi a ty teď mají necelý měsíc na to, aby se k němu vyjádřily. Výzkumné a praktické školy Podl školství však nelze postupovat jinak, než že se univerzity budou o část peněz utkávat ve s soutěži. „Prostředky ze státního rozpočtu jsou strašně limitovány. Potřebujeme je koncentrovat tam, nejlepší. Nemá smysl rozhazovat peníze plošně po celé zemi, když víme, že je to někde jasn říká náměstek Koucký. Ministerstvo už zhruba rok mluví o tom, že chce šestadvacet veřejných vysokých škol přesku budoucí struktura více odpovídala realitě. Právě tomu má novinka v podobě soutěžení o pení kvality pomoci. V budoucnu má v Česku působit maximálně pět špičkových univerzit, které vzdělávají nejnada které od státu čerpají nejvíce peněz na vědu. Osmdesát procent na magistra Ostatní vysoké školy mají být spíše praktičtější. Jejich úkol „vychovat“ dostatek kvalifikovaných bakalářů pro trh práce. Takové rozdělení škol funguje vyspělých zemí a české ministerstvo školství se jej snaží změnou financování docílit. Tuzemské vysoké školství je totiž pokřivené. Status univerzity, který v cizině náleží jen nejprestižnějším institucím, si v Česku píší do názvu skoro všechny školy bez ohledu na kv Dalším problémem je bakalářské studium. „Máme abnormální počet magistrů a na bakalářském stupni studenty učíme věci, které jsou ve pro praxi nepoužitelné. To se musí změnit,“ říká ekonom Daniel Münich, jenž se zabývá vzděláváním. V Česku na nava magisterské studium míří 80 procent bakalářů, což je světový unikát. Školy tak budou muset v blízké budoucnosti náplň bakalářských oborů změnit tak, aby tyto n pouze přípravku na magisterský stupeň. Pokud to neudělají, může se jim kvůli obtížné zaměs „pouhých“ bakalářů snadno stát, že při soutěžení o státní peníze budou tratit.