Počet přijímaných studentů překročil rozumné hranice ****************************************************************************************** * Počet přijímaných studentů překročil rozumné hranice ****************************************************************************************** 10.3.2011, rubrika: Události, strana: 11, autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ Náměstek ministra školství pro vysoké školy Jan Koucký řekl Deníku: Praha – Podle Jana Kouckého se změní pravidla financování vysokých škol. Ukazatelů kvality * Jak se má změnit financování vysokých škol? V pravidlech financování vysokých škol pro rok 2012 chceme udělat podstatný krok, který ov navazuje na trend zahájený již v letošním roce. Zaprvé chceme dosáhnout toho, aby se začal přijímaných studentů, neboť již převýšil rozumné hranice. Na vysoké a vyšší odborné školy již 70 procent populačního ročníku. Zadruhé usilujeme o to, aby se postupně zvyšovala ta č kterou vysoké školy dostávají za kvalitu, a ne pouze za počet zapsaných studentů. * Čím chcete kvalitu poměřovat? Je třeba zvažovat dvě okolnosti. Najedné straně omezené možnosti hodnotit objektivně kvali na druhé straně nutnost zabezpečit jistou kontinuitu vývoje, neboť nechceme, aby se napřík jenom kvůli změně rozpočtových pravidel ocitla z roku na rok v existenčních problémech. Pr snažíme připravovat a se školami projednávat vhodné ukazatele kvality a zároveň stanovujem žádné škole se meziročně nemá rozpočet jen kvůli změně pravidel snížit o více než pět proc přístup, který zahrnuje větší počet ukazatelů, kdy každý z nich zjišťuje poněkud jiný aspe navíc to omezuje možnosti spekulativního chování škol. * Vyšší počet absolventů ale po Česku požadovala hlavně Organizace pro hospodářskou spolup (OECD). Když se to povedlo, proč je to najednou špatně? Nejde o nic nového, o počtu studentů se mluví již delší dobu. MŠMT dokonce již v dlouhodob roku 2005 uvedlo, že kvantitativní expanze musí skončit. Podle statistik OECD má ČR nejvyš studentů. Údaj OECD, který zmiňujete, se týká podílu vysokoškoláků v dospělé populaci, kte nízký, ale již se to začíná měnit. S vysokými školami jsme se dohodli, že do vzdělávání te u nás v nejbližších letech měly nastupovat zhruba dvě třetiny odpovídající populace. Mnoho říká, že i to je příliš. * Myslíte si, že většina vysokých škol by měla vychovávat bakaláře a prakticky zaměřené ma špičkových univerzit s doktorandským programem by mělo být jen pár? Zvýšit by se měl především počet prakticky zaměřených bakalářů, kteří již nepokračují v ma studiu, ale s úplnou vysokoškolskou kvalifikací přecházejí na pracovní trh. Toho se snažím nejen novými pravidly financování, ale také podporujeme školy, aby vytvářely nové praktick bakalářské programy studia. Ministerstvo zároveň nechce vybírat mezi institucemi a stanovo například výzkumných univerzit nebo kolik vysokých škol se zaměří na přímou spolupráci se Stanoví však ukazatele výkonu a kvality a každá vysoká škola sama svojí činností a výsledk svůj specifický profil. Jednotlivé školy se sice na základě svých výsledků mohou mezi výzk dostat, ale nemusí se mezi nimi udržet. * Bude se tedy počet VŠ snižovat? Současný počet vysokých škol je výsledkem vývoje posledních desetiletí. Nové veřejné vysok v důsledku masivního nárůstu počtu studentů, z důvodu regionálního pokrytí nabídky i z dův zpřístupnit vysokoškolské vzdělání širší veřejnosti. Počet studentů již příliš neporoste, nijak zvlášť ani příspěvek ze státního rozpočtu, a naopak poroste tlak na zvýšení kvality vzdělávání. Školy budou spíše motivovány k zefektivnění své činnosti, což může vést napřík kapacit, k jejich fúzím, odstraňování duplicit apod. * O kolik by mělo klesnout číslo letos přijímaných studentů? Pro rok 2012 ministerstvo navrhuje snížení počtu studentů vstupujících na vysoké školy při procent. Výsledek zveřejníme koncem března po projednání s vysokými školami.