Narušil jsem dlouho pěstované sítě ****************************************************************************************** * Narušil jsem dlouho pěstované sítě ****************************************************************************************** 3.5.2011, rubrika: Akademie, strana: 26, autor: EVA HNÍKOVÁ ROZHOVOR Děkan Jakub Končelík otevřel cestu do vedoucích pozic na Fakultě sociálních věd U Často slyším: Tohle není možné. Odpovídám: Pojďme se snažit. To říká Jakub Končelík, děkan sociálních věd Univerzity Karlovy. Funkce se ujal před rokem a sám si rozhodně nedává malé každý student jeho fakulty vycestoval na semestr do zahraničí. Zavedl pravidelné hodnocení papírové indexy a začal důsledně bojovat proti plagiátorům. * LN Po vašem nástupu se obměnilo celé vedení fakulty... Postupně proběhla výběrová řízení prakticky na všechny důležité pozice na fakultě - na čty ředitelů našich institutů. Ten poslední zůstal, protože se obměnil před dvěma lety, tedy k příchodem. Proběhla výběrová řízení na čtrnáct vedoucích kateder, na vedení jazykového kab počítačového oddělení. * LN Měl jste nějaké speciální požadavky? Zavedli jsme systém otevřených výběrových řízení. Dřív se takové soutěže na fakultě nepěst výběrovém řízení informujeme s dostatečným předstihem, zveřejníme ho v newsletteru, na web obešleme oborově spřízněné fakulty po republice. Vyžadujeme, aby zájemci předložili koncep zveřejňujeme, na web vyvěšujeme i seznam přihlášených uchazečů. V pětičlenné výběrové komi odborníci z jiných škol, zpravidla z univerzit v Brně nebo v Olomouci, vyhýbáme se také to vybírá budoucího nadřízeného. Narušujeme tak dlouho pěstované sítě, které zamezovaly otevř jenom včasným zveřejněním inzerátu říkáme: Tohle místo není pro nikoho přichystané, pojďte do některé z vedoucích pozic přilákal odborníka ze zahraničí, ale jsme limitováni penězi. * LN Od letošního školního roku fakulta přestala používat papírové indexy. Tahle změna je nejviditelnější... Elektronický systém zapisování předmětů, zápočtů a známek fungoval už delší dobu. Jen jsme postupně vylepšovali a papírový index se stal nadbytečným. Nepomáhal při kontrole studijní jeho vyplňování se pro studenty i pro pedagogy stalo zbytečnou ztrátou času. Vezměte si, j než zapíšete známku třem stovkám studentů. Ti kvůli tomu zase musí přijet do školy v určen papírových indexů je hodně viditelná změna, kterou bylo potřeba prodiskutovat, ale faktick nic nestalo. Elektronický systém běžel už loni, letos jsme pouze posílili zálohování dat. uložené na dvou nezávislých serverech a zároveň se ještě tisknou. * LN Nebylo ale studentům trochu líto, že o papírové indexy přijdou? Vysokoškoláci si je č na památku. Leckomu to určitě líto bylo. Když ale položíte na jednu misku vah administrativní náročnos a na druhou fakt, že jde o památeční předmět, je pro mě volba jednoznačná. Raději ušetřím studentům čas, aby se mohli věnovat něčemu smysluplnějšímu než chození s indexem pro zápoč * LN Vaši studenti také pravidelně hodnotí učitele... Po skončení semestru vyplňují studenti anonymní dotazník, kde sdělují názor na výuku předm pedagogy. Výsledky dáme dohromady a opět zveřejníme na webu. Předpokládám, že se získanými pracují hlavně sami pedagogové, případně jejich přímí nadřízení. Nejlepší učitele navíc oc korun a titulem Zlatý kurz. * LN Nahlížela jsem do hodnocení. Studentům zřejmě nejvíc vadí, že přednášky či semináře č Pojmenováváte největší bolest naší fakulty. Vadí to studentů m, ale i mně. Stává se, že pe na přednášku a ani se o tom neobtěžuje dopředu informovat, na dveře posluchárny třeba jen že přednáška odpadá. To je nepřípustné a snažíme se to změnit. Definovali jsme povinnosti pedagogů. Ti by měli chodit do hodiny, na konzultace a v rozumném časovém intervalu odpoví Odpadávání předmětů se zatím řeší na úrovni ředitelů, na Institutu komunikačních studií a například může pedagog zrušit jednu přednášku za semestr. Nyní také testujeme nový elektro systém pro konzultace. Když se do nich pedagogovi někdo přihlásí, musel by přijít. Pokud n registrované studenty, nebylo by to nutné. Předpokládám ale, že mnozí přednášející zůstano systému. V tom případě budeme kontrolovat, zda v uvedenou hodinu opravdu přišli do své kan * LN Důsledně bojujete proti plagiátorství. Kolik studentů jste už kvůli podvodům vyhodil Disciplinární komise loni řešila 13 případů. Sedm studentů bylo vyloučeno, šest dostalo po radikálně jsme trestali třeba i opsání seminární práce. Může se to zdát tvrdé, ale podvody ostatní studenty. Říkají si pak, proč mám ztrácet čas se sepisování svého textu, když to j My ale chceme být elitní pracoviště, ne továrna na diplomy. Proto jsme pobídli disciplinár jednotlivé instituty, aby se podobnými případy důkladně zabývaly. Pořídili jsme také proti software. * LN Nenadělal jste si kvůli změnám na fakultě nepřátele? Nepopulární opatření spoustu lidí dráždí. Myslím ale, že změny napomohou tomu, aby se faku dobré kondice, a případné projevy nevole časem vyhasnou. Navíc mám pocit, že mé kroky mají kladnou odezvu. * LN Na fakultě jste prosadil řadu změn. Které si ceníte nejvíc? Největší radost mám z toho, že jsme rozběhli otevřenou komunikaci. Ač to vypadá jako banal zásadní. Hlasité pojmenování problémů už samo o sobě zlepšuje život na fakultě a napravuje který mnohde přetrvával. Máme nové oddělení vnějších vztahů, úplně jsme předělali webové s vyvěšujeme na ně řadu zásadních informací, třeba o výběrových řízeních, ale můžete tam naj magisterské a doktorské práce v plném znění včetně posudků. Navíc se snažíme oslovovat stu prostřednictvím e-mailu nebo na setkáních s vedením fakulty, kterým říkáme hydeparky. Prvn nyní v květnu. Zároveň se na nás studenti mohou obracet prostřednictvím e-mailu či klasick a to i anonymně. Velmi stojíme o to, aby nám říkali, co je špatně, co nefunguje a kde jsou Začali jsme vydávat fakultní newsletter. Ten by měl zlepšit komunikaci mezi studenty a uči jednotlivých institutech, které sídlí na několika místech po Praze. Pro naši fakultu je to určitá roztříštěnost. Vznikla ostatně na počátku 90. let spojením pěti oborů - ekonomie, p sociologie, mediálních a teritoriálních studií -a i dnes se dělí na pět institutů uvedenéh Mysleli jsme, že spojením vznikne nový celek, že přetavíme omezené pohledy s klapkami na o pohledu. Jenže počet studentů vzrostl z původních dvou set na čtyři tisíce a jednotlivé ob přestaly komunikovat. Nyní to chceme napravit. * LN O které obory mají budoucí studenti největší zájem? Už tradičně se nejvíce lidí hlásí na Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Když ve bakalářské programy, je naopak nejmenší převis přihlášených na Institutu ekonomických stud vůbec nemusí znamenat, že je zájem o studium ekonomie malý. Uchazeči možná jen realisticky možnosti a velké nároky naší fakulty. * LN Budete zavádět nové studijní programy? Myslím, že rozjíždět nové programy v češtině nemá smysl. Rozhodnutí je ale na ředitelích i jim do toho nebude příliš mluvit. Každopádně podporujeme zavádění nových oborů v cizím jaz * LN Chcete ještě zvyšovat počet studentů na fakultě? Osobně si myslím, že už nyní máme moc studentů, nezvyšoval bych jejich počty a raději se s na kvalitu výuky. Fakulta na to ale zatím nemá jednotný názor a je potřeba diskutovat o je směřování. Bude to problematické, ale musíme se shodnout. Existují dva rozdílné názorové p říká: Pojďme se soustředit na vědu, na cizojazyčné programy, na mezinárodní spolupráci, na studentů, ale těch nejlepších. Můžeme se stát špičkovou vzdělávací institucí, která bude ž grantů a z mezinárodní spolupráce, ale holt nedosáhne na masivní prostředky, které s sebou student v pytlíčku na zádech. Druhý proud tvrdí: Tohle je nejisté a může nás to ohrozit. P masivní výuky jako dosud. Já si každopádně myslím, že bychom se měli snažit získat peníze zahraniční studenty na cizojazyčné programy. Aby sem ale přicházeli, musíme být špičkoví. * LN Takže se na fakultě učí hodně předmětů v angličtině? Ano, zatím hlavně při studiu ekonomie. Ostatně když se čeští studenti učí v angličtině, js vybaveni pro cestu do zahraničí. A můj sen je, aby každý student naší fakulty strávil seme Zatím na to nemáme peníze, ale zkusíme je sehnat. * LN Kolik zahraničních studentů a z jakých zemí na vaší fakultě studuje? Na cizojazyčných programech studuje skoro 140 lidí, nejvíce jich je ze Spojených států, ho také ze zemí bývalého Sovětského svazu. Snažíme se posilovat kontakty s Čínou, kde vidíme obrovský potenciál. Vyslali jsme například delegaci na výstavu Expo v Šanghaji. Profil JAKUB KONČELÍK Narodil se roku 1975 v Praze. Absolvoval Fakultu sociálních věd, kon masová komunikace a mezinárodní studia. V roce 2008 si udělal tamtéž doktorát z mediálních 2001 byl odborným asistentem na katedře mediálních studií FSV a zároveň působil jako vědec Centra pro mediální studia (CEMES) FSV. Od února 2010 je děkanem Fakulty sociálních věd UK