1. lékařská fakulta zavádí komplexní výuku onkologie ****************************************************************************************** * 1. lékařská fakulta zavádí komplexní výuku onkologie ****************************************************************************************** 2.5.2011, rubrika: Lékařské listy - příloha, strana: 2, autor: mt * Pregraduální vzdělávání V roce 2030 dojde ve srovnání se současností ke ztrojnásobení celkového počtu onkologicky úmrtí na tyto choroby nejspíše bude vyšší než u dosud převažujících kardiovaskulárních one onemocnění se postupně stávají velkým problémem pro celé zdravotní systémy a je otázkou, z sleduje dostatečný počet erudovaných onkologů. Proto se snažíme zajistit odpovídající vých lékařských fakult,“ prohlásil při představení standardů pregraduální onkologické přípravy fakultě v Praze prof. MUDr. Luboš Petruželka, CSc., přednosta Onkologické kliniky 1. LF UK Neexistuje lékařský obor, který by se nesetkával s onkologickými pacienty, a s tím také so managementu jejich léčby - rozhodování vždy probíhá v multidisciplinárním týmu. Kromě toho studentů bude po absolutoriu působit jako praktičtí lékaři, kteří mají významnou roli v pr diagnóze nádorového onemocnění. „Cílem zavedení standardů pregraduální onkologické příprav budoucího lékaře kterékoliv specializace k onkologickému myšlení,“ řekl prof. Petruželka. Manuál standardů má osm částí počínaje prevencí přes schopnost komunikace s kolegy i s pac jejich blízkými až po konkrétní onkologické diagnózy. Jejich obecná část definuje znalosti a kompetence, kterých by měl student dosáhnout, konkrétně pak je rozpracován podrobný výče s nimiž by se student měl během studia seznámit. Na jejich tvorbě spolupracovali odborníci akademičtí pracovníci nebo lékaři z praxe, a také zdravotní sestry a další zdravotničtí pr Manuál má i anglickou verzi především pro potřeby paralelních anglických ročníků, ale i pr diskuse na mezinárodní úrovni. Práci na projektu předcházela od jara 2008 analýza stavu vý onkologických témat na 1. LF UK i dalších českých lékařských fakultách, ale inspirací byly materiály ze zemí Evropské unie, USA a také australská curricula. Výuka podle standardů by zahájena v akademickém roce 2011-2012. „Cílem není, abychom na všech lékařských fakultách vyučovali onkologii stejně. Jde o jakýs diskuse, nikoliv o návod, jak učit. Lékařské fakulty se od sebe liší a také podobné projek nejsou úplně stejné,“ dodal prof. Petruželka s tím, že 1. lékařská fakulta má v úmyslu ješ materiál k diskusi odborným společnostem.