Co dělá dobrého experta ****************************************************************************************** * Co dělá dobrého experta ****************************************************************************************** 16.5.2011    Lidové noviny    strana 17    Názory,  PETR PAVLÍK, POLEMIKA Ve svém článku „Co dělá dobrého učitele“ (LN 9. 5. 2011) se Daniel Münich jal vysvětlovat doporučení NERV nevyžadovat od učitelů druhého stupně základních škol magisterský vysokošk             Bohužel jen názorně ukázal, jak oprávněná je skepse akademické obce, pokud jde doporučení NERV (alias Neoliberální Ekonomové Rozumí Všemu).             V normálním vědeckém provozu musí jakákoliv doporučení stát na podložené a kon argumentaci. Je proto na místě se ptát, na jakých datech například Daniel Münich zakládá tvrzení, že si fakulty „v průměru zapisují zájemci o studium, kteří se jinam nedostali“? Jaká expertiza o jeho, ekonoma, mluvit o formálních nedostatcích pedagogického vzdělání? Na jakých výzkumec o přehnaném důrazu na vstřebávání deklarativních vědomostí a zanedbávání operačního vědění pedagogických fakultách?             Odpověď je zřejmě: „Na žádných.“ Proč by si jinak autor vypomáhal berličkou: „ případ.“ Tento styl je ale pro výstupy NERV typický, ideologie nahrazuje expertizu, autori nahrazují argumenty. V každém případě je „možná“ velmi chatrný základ pro reformy, které nám stále vnucují.           I když se ale autor pustí na půdu, kde se považuje za experta, nedokáže se vyvar chyb. Jak například ze skutečnosti, že na vysoké školy dnes nastupuje polovina věkového ro že na pedagogické fakulty již dávno nemíří intelektuální elita? Co když intelektuální elit na pedagogické fakulty a zbytek na jiné školy?           Je prostě chybou (ecological fallacy) předpokládat, že statistické skupiny jsou že statisticky zjištěná charakteristika skupiny platí i pro různé podskupiny.             Kauzalita a korelace jsou dvě různé věci. Když Daniel Münich tvrdí, že „mezi d vysokoškolského studia či druhem diplomu na jedné straně a reálnou kvalitou učitele na str silnější kauzální vztah neexistuje“, bohužel tyto dva koncepty zaměňuje. Jiná věc je, že z vesměs ukazují pozitivní korelaci, která se však Danielu Münichovi nezdá dost silná (!). J zahraniční výzkumy jsou v rozporu s doporučením NERV. *** Ve vědeckém provozu musí doporučení stát na podložené argumentaci. Na jakých datech se zak pedagogické fakulty si zapisují zájemci, kteří se jinam nedostali? O autorovi| PETR PAVLÍK, Fakulta humanitních studií UK