Rozhovor s Ivanem Wilhelmem ****************************************************************************************** * Rozhovor s Ivanem Wilhelmem ****************************************************************************************** 1.6.2011 17:06    ČRo 1 - Radiožurnál    strana     Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Několik let chystanou a mnohými akademiky kritizovanou reformu vysokých škol dostal dnes n rektor Univerzity Karlovy Ivan Wilhelm. Ujal se postu náměstka ministra školství pro vysok změnu zdůvodnil i tím, že potřebuje člověka, který nepodléhá zájmovým skupinám. Čí zájmy d vysokoškolskou reformou a co se pod rukama nového náměstka změní? Začíná Dvacet minut Radi přijal čerstvý náměstek ministra školství pro vysoké školy, profesor Ivan Wilhelm. Vítejte Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Děkuji za přivítání. Dobrý den. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Dnes jste nastoupil do úřadu, gratuluji vám k nové funkci, pane profesore. Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Děkuju pěkně. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A pojďme k reakcím na tuto změnu na ministerstvu. Jako šok a překvapení komentovali někteř akademici váš nástup. Co vás to napadlo jít na ministerstvo? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- No, napadlo mě právě to, co jste uváděli před chvílí, reakce akademického /nesrozumitelné/ nebo na ten postup, který ministerstvo ve věci reformy vysokého školství zvolilo. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Takže vy se tam cítíte teď být jako člověkem, který usmíří akademickou obec a ministerstvo Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Ne, já myslím, že to není o usmiřování, já taky nejsem smírčím soudcem. Já se domnívám, že několik, řekněme, nedostatků nebo nedokonalostí, abych se nikoho nedotkl, zejména já se do je potřeba udělat prostor pro výměnu názorů pro diskusi, mluvit o těch vnitřních záležitos nejenom mluvit, ale taky poslouchat, čili udělat partnerské forum v tom, aby lidi si vyměň akceptovali stanoviska těch druhých. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Neboli to je to, co chystáte teď změnit v přípravě reformy uděláte tohle to partnerské for bude mít svoje místo? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Samozřejmě to, o čem jste říkala, že je celá řada vlivových skupin, no, tak ať mají prosto mohou ten svůj vliv jaksi projevovat, ať mohou uplatňovat svoje argumenty a já budu dbát n debata byla věcná, aby ty argumenty byly věcný, aby to nebylo iracionální a abychom se moh že ty věci argumenty skutečně platí. Takže to je běžná věc. Já myslím, v akademické obci a signálu/ a je potřeba takhle k tomu přistoupit, protože máme-li tady přistoupit na maximál právo a máme-li přistoupit na to, že výsledkem má být zákon o vysokých školách, no, tak ne který bude jakýmkoliv způsobem omezovat ty vysoké školy nebo vůbec proti jejich vůli jakko je to zákon nebo bude to zákon pro ty vysoké školy, takže si myslím, že taková debata je n přípravě. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Přesto ministr hovořil při vašem jmenování přímo o tom, že potřebuje člověka, který nebude vlivovým skupinám. Rozkryjte, prosím, posluchačům, jaké vlivové skupiny dosud zkoušely ovl reformy? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Já nevím, jestli vám vyhovím úplně v této konkrétní otázce, ale já si umím, umíme si všich posluchači, umíme si představit, že na vysokých školách v současný době pracuje 30 tisíc a pracovníků, že tam určitě nejsou všichni, kteří touží po tom, aby byl nový zákon, aby se c stalo jinak, než bylo dosud. Je samozřejmě nemálo lidí, který rozumí svýmu oboru, který js a nejenom akademicky orientovaný, ale i prakticky orientovaný v těch svých oborech. Viděla určitě, když tam vstoupíte, s tím, že tento obor, já žádný jmenovat nebudu, ale, pane prof se tady učí, je zastaralá, tak že samozřejmě, tak mi řekněte, co si myslíte, že se má učit oboru nějakej specialista? A je to tenký led, jo, čili těch vlivových skupin, to neznamená lidé, kteří jsou jaksi, nevím, proti, automaticky proti, protože zuby nehty se drží na svý hrůzu z toho, že když se cokoliv změní, tak vyjde najevo, že vlastně jsou málo kvalifikova tom. To je o tom, že ten, kdo je vzdělán v tom svým oboru, takže je určitým způsoben konze setrvávat na tom, jak on to má v hlavě srovnáno, což je záchrana i pro ty vysoké školy, pr školy nejsou poplatné takovému náhlým změnám kurzů o, já nevím, 90, 180 stupňů. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Víte, pane profesore, ale já jsem mířila na to, jestli jednou z těch vlivových skupin jsou soukromých vysokých škol, které jsou teď v té kategorii, která je vnímaná jako velmi nekva kde se třeba dají získat tituly zajímavým způsobem a hodně rychle, jestli takoví lidé půso skupina na ministerstvu, aby se nedostalo na reformu, aby věci zůstaly, jak jsou a nikdo j ten byznys. Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Víte, on vám nikdo neřekne, že věci mají zůstat tak, jak jsou, a to, co připravujete, nepř to tak, jak to je, je to zlatý. To vám nikdo neřekne. Tyto podobné skupiny teda, bych se n dotknout, podobné skupiny, to organizují nebo připravují tak, že říkají - to, co připravuj aspektu, není dobře. Tak, jak je to teď, je to lepší. Čili je to trošku jakoby, že jo, pos budeme mluvit otevřeně o soukromých vysokých školách, tak zase já bych je nechtěl házet do Myslím si, že je tam celá řada škol, která, ano, myslím si, že si docela zaslouží to hodno jste právě vyslovila, myslím si, že je tam jeden veliký nedostatek nebo jedna chyba, která trvá, setrvává pořád dál, a to je to, když si řekneme, co je symptomatické, co to je vlast vzdělávání? Co má obnášet, jaké zcela automaticky jaké znaky má to vzdělávání mít a přijde střední škola vlastně učí to samé, co ta vysoká, akorát ta vysoká, no, dobře, tak trošku h trošku šířejí, v tom je ten celý smysl toho vysokoškolského, když budu říkat vysokoškolské smysl, když to bude víc do hloubky, víc do šířky, já si myslím, že je potřeba si uvědomit, školy, a to bych chtěl, aby v zákoně bylo, musí každá vysoká škola jako instituci krom vzd taky aktivně vykonávat tvůrčí činnosti a tu svoji výuku musí mít propojneou s těmi aktivně tvůrčími činnostmi, to není jenom výzkum, to je celá řada dalších činností, a tím se dostá tomu hlavnímu podle mého soudu, jednomu z hlavních pilířů tý reformy, kdy budeme chtít, ab škola aktivně sama prováděla tvůrčí činnosti. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Co si pod tím představit pro tvůrčí činnost pro dejme tomu Vysokou školu ekonomickou, co j Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- No, tak vysoká /nesrozumitelné/ může dělat průzkumy nějaký, může dělat ekonomické závislos dělat něco, co závisí. Já bohužel nejsem ekonom, takže jako více konkrétně bych se nechtěl pouštět, ale právě já se domnívám, že to lze nastavit tak, sami vy ekonomové z Vysoké škol řekněte, v čem můžete vaše tvůrčí činnosti rozvíjet. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A jak to do toho zákona dostat, aby to ty školy skutečně musely provádět? Bude to třeba po získání akreditace? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- No, jestliže napíšete do zákona, že každá vysoká škola musí provádět výuku, to znamená pěs programy, pěstovat tvůrčí činnosti a ještě navíc vykonávat jakousi třetí roli, to, o čem s jakýmsi způsobem ještě komunikovat s tím okolím, tak si myslím, že pak můžete formou akred formou jinýho orgánu, formou ministerstva školství jaksi tlačit na to - vždyť to máte ulož jestli to neděláte, tak nesplňujete podmínky zákona. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Pojďme si říct, jestli je něco z dosud známých plánovaných bodů reformy, vůči kterým už by připomínek akademické obce mimochodem podle názoru akademického senátu Univerzity Karlovy, by realizace návrhu destabilizovala vysoké školství v České republice a namísto zlepšování nastalo období chaotických změn s nejistým výsledkem, tak to komentovali tu koncepci předs univerzity a může být za tím vaším jmenováním i snaha ministra Dobeše těmto pánům z Univer nechci použít ten výraz, který se nabízí, ale prostě sblížit názory ministerstva a jejich? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- No, já se domnívám, že zase je to o té komunikaci, že je to o tom, kdy bychom si měli sedn já uslyším nebo přečtu toto usnesení mimochodem akademického senátu, myslím, že to je, to, Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Ano, ano. Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Univerzity Karlovy, tak já jsem se s tím seznámil a jako ano, znám to, i ty formulace znám jenom takto přečtu, tak ano, to je výsledek, ale já bych si chtěl s těmito kolegy sednout - jak jste k tomu závěru dospěli. A jestli mě přesvědčí na věcných argumentech, že opravdu to, tak to bude implikovat to a stane se toto, a povede to tedy k destabilizaci systému, t nejsem až tak nepřístupný člověk a ledacos umím pochopit, takže troufám říct, že bych to p hledat cestu, jak to udělat jinak. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Tak a je teď něco z dosud těch známých a kritizovaných bodů reformy, co se chystáte teď zá vypustit? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Ne, ne, ne, je to všechno otevřená záležitost a já se domnívám, nebo ne domnívám, to, co j slíbil a to, s čím jsme srozuměný i s panem ministrem, je to, že bych chtěl otevřít takovo debatu s veřejností akademickou velmi širokou, nejenom s reprezentací. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A stihne se to, je na to čas, když chce mít vláda do listopadu na stole ten návrh? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Takovouto otevřenou debatu, možná tedy ještě řeknu něco navíc k tomu, nechtěl bych, aby se to, co se doposud v té záležitosti udělalo, ať dobře, nebo ne úplně dobře nebo špatně. Pro do jaké pozice, do jaké situace se ten materiál teď dostal, tak nad tím materiálem bych ch takovouto veřejnou debatu, ať se k tomu, co tam je, akademická obec vyjadřuje, ať dává kon námitky, ne, je to celý špatně, vezměte si to domů, ale v čem konkrétně jsou nebezpečí, ús místa a tak dále, uspořádáme takovouhle debatu ještě v červnu. Jestliže tam se dospěje opr nějakými věcnými argumenty, co jsou tam opravdu katastrofická místa, tak budeme hledat řeš organizovat další takováto fora. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A čekáte tam nějaká katastrofická místa? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Já se domnívám, že, zase záleží katastrofické místo v tomto pojetí je relativní pojem, čil že tam bude celá řada argumentů a že budeme hledat jaksi konstruktivní cestu, jak ty argum Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Kde čekáte největší odbor, v jakém bodu reformy? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Tak to jsou věci, které se týkají, nevím, systému akreditací například, který je zcela jis domýšlet, dopracovávat. To jsou otázky, o kterých se rozvířila poslední dobou debata o fun profesorů a docentů, to je něco, co je mimo tradici této země a akademické obce v této zem takových těch řekněme základních bodů může být ještě jeden, dva další. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Mimochodem máme moc profesorů a docentů, je potřeba s tím něco dělat? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Víte, ono je to trošku zase, abychom si taky vysvětlili, o čem mluvíme. Profesor je někdo, jakýmsi řízením, prokáže svoje kvality, svoje výkony, co už dokázal udělat, nejenom ve výu vzdělávání, ale i v těch tvůrčích činnostech a orgány, akademické orgány řeknou - toto je zvláštního zřetele hoden takříkajíc. A pak proběhne jakési formální jmenovací řízení a pre jmenuje zvláštním diplomem, dekretem jmenuje toho člověka profesorem. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Omlouvám se, přeruším vás, ale není úplně čas popisovat tenhle ten proces akademický. Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Promiňte, jinými slovy ... Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Ale chci se zeptat ... Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Jen chci říct, že jmenovat profesora a ustanovit profesora jako výkon funkce, to jsou dnes věci. Čili jestli máme mnoho ... Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Vrátím se ke své otázce, máme jich mnoho, je potřeba omezit získávání těchto ...? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Já si myslím, že jedna věc je, když choděj lidi s titulem profesor a mají doma ten diplom, ti, kteří působí na těch školách nebo na těch institucích vzdělávacích, tam se domnívám, ž udělat efektivněji, když by se řeklo prostě vedoucí pracovník, který bude skutečně jaksi l bude, který povede tým nejenom výukový, ale hlavně výzkumný v nějakým mezinárodním program bude honosit takovou funkcí jako je profesor. Ale můžeme jí říkat funkce A1, a pak nemáme míchat s jmenovacím řízením a ... Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Neboli vy chcete ještě předělat systém  udělování těchto titulů? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Ne, já myslím, že to nemusí být o titulech. Víte, na Karlově univerzitě, když jsme se jí t tam je takový kariérní systém interní, kdy se říká, že ten nejvyšší titul, nevím, A1 nebo nejvyšší akademické funkční místo, zpravidla profesor, čili zpravidla je to někdo, kdo pro řízením, to znamená, že má něco za sebou, že prodělal ve své kariéře všechny typy výuky ve vysokoškolské výuky, to znamená, nejenom, že byl někde v laboratořích. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Chcete něco měnit na současném systému, abychom se vrátili k té otázce? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Já nejsem proti tomu, aby se skončilo, zrušilo jmenování prezidentem, dobře, tak bude zruš takto. Já jsem proto, aby bylo zcela jasně funkčně, jak jsou zařazený lidi hierarchicky ti a další a tak dále a jestli se jim bude profesor nebo A1 a docent anebo A2 anebo ..., tak není důležitý. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Vrátím se ještě k té své otázce, zda stihnete do listopadu tuhle širokou debatu, aby z toh materiál a měl jste pocit, že odevzdáváte na stůl vládě dobrou práci? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Já jsem si jist, že ano. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Až Německo zavře své jaderné elektrárny, ceny elektřiny v Česku vyskočí o 30 %, varoval dn Co na takovou předpověď říká vystudovaný jaderný fyzik? Odpovídá profesor Ivan Wilhelm, po minut Radiožurnálu. Může ten odhad 30% zdražení elektřiny v roce 2022 už teď braný jako mo správný? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- No, já bych řekl, že jako jaderný fyzik je předně, abychom si jenom, to je o jaderné fyzic jaké vlastnosti, jaké chování má atomové jádro. Je to velice blízko jaderné energetice, ni trošku něco jiného. Na vaši otázku bych řekl, že skoro bych řekl, že je to věštění z křišť Myslím si, že to bude záviset na mnoho, mnoha parametrech, na mnoha okolnostech, o kterých budou vypadat, takže říct o 30, a tím nemyslím, že to nebude 30, ale jenom 29, já se domní být významně výrazně jinak. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Výrazně jinak do plusu nebo do minusu? Myslíte, že skutečně můžeme čekat třeba za 10 let k jedna země z Evropy odstaví své jaderné elektrárny, výrazné zdražování energie ve zbytku E Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Výrazné je o 30 % jo, domluvme se, já se domnívám, že nikoliv, může být zdražení, patrně s zdražovat postupem času, ale jednak ne díky tomu, nebo ne výrazně díky tomu, že jedna třeb udělá takovéto interní opatření. Takový vliv i zase v rámci celé Unie jedna byť veliká zem Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A je ten německý plán vůbec dodržitelný, nebo jde o momentální politické tanečky po Fukuši hodně jednoduše? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Já bych řekl, že spíš to druhé. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Takže německá vláda následující si myslíte, že ustoupí od toho plánu? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Některá z následujících skoro bych řekl, že určitě. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Z jakého důvodu? Bude to neúnosné ekonomicky, neudržitelné politicky, kdyby lidé zjistili že budou muset opravdu výrazně připlatit za svou energii, pokud nebudou chtít energii z já Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- To je jeden argument, že jo, druhý argument je, že nemusí to být vždycky jenom tak, že si to budu mít sice dražší, ale budu to mít. To je komodita taková, kdy bude cena prostě něja mít nebudu. Jo, že ta kapacita tý produkce by nestačila na tu spotřebu a to je věc, kdy já jaksi přistoupit na to, že by si kdokoli kdekoliv v Evropě s takovýmhle stavem spokojil. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Anebo to dopadne tak, že třeba jedna země to dokáže, nebude mít žádnou jadernou elektrárnu znamená to, že zřejmě bude muset nakupovat cizí energii z jádra? Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- No, může to taky tak dopadnout, ale to je záležitost, která je velmi krátkozraká, protože energetika dneska není lokální záležitost, není to ani jedné velké země, o je ..., dokonce vždyť vidíte na japonském příkladu, že to je věc, která opravdu je globální a nese s sebou rizik, protože si myslím, že celá řada věcí, které nejsou přímo produkce elektrické energi souvisí, jako je výzkum nových typů reaktorů, jako je výzkum při likvidaci odpadu jadernéh tak dál, celá řada věcí, které je potřeba řešit. Jestliže se jaksi zastaví jaderná energie automaticky zastaví i výzkum v těchto souvisejících oblastech, a to znamená, že někdy, kdy my, naši následovníci se budou k těmto otázkám vracet, tak budou de facto začínat z nuly. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu nový náměstek ministra školství, profesor Ivan Wilhe čas. Na slyšenou. Ivan WILHELM, náměstek ministra školství pro vysoké školy -------------------- Děkuji za pozvání. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Loučí se Štěpánka Čechová.