Chci prosadit reformu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 14.6.2011    Lidové noviny    strana 27    Akademie, RADKA KVAČKOVÁ        ROZHOVOR Nový náměstek ministra školství Ivan Wilhelm nemá se zásadami zákona o VŠ problém Ministerstvo školství má opět nového náměstka pro vysoké školství, během roku už třetího. působení nezkušeného Kryštofa Hajna, kterého vystřídal naopak zkušený a kompetentní Jan Ko ministr Dobeš na místo, z něhož se má řídit reforma terciárního školství, reprezentativníh jaderného fyzika, vysokoškolského pedagoga a někdejšího rektora Univerzity Karlovy. * LN Víte, proč byl odvolán váš předchůdce Jan Koucký?             Já dostal nabídku zastávat post náměstka pro vysoké školy s tím, že náměstek K Nebylo mi ale řečeno proč. * LN Přicházíte k rozdělané práci na reformě terciárního vzdělávání. Chcete ji směrovat ji bylo dosud?             Nechci mířit jinam, spíš chci postupovat trochu jinak. Rád bych věci více prob školami. * LN Co považujete za svůj hlavní úkol?            Nový vysokoškolský zákon. * LN Diskuse o pracovním návrhu věcného záměru tohoto zákona s reprezentací vysokých škol nějakou dobu a zatím se nezdá, že by byli akademici změnám nakloněni. Někteří taky tvrdí, novela.             Novel už bylo devatenáct. Samozřejmě bychom mohli udělat dvacátou, ale pokud c k čemu je teď příležitost, tedy zásadně modernizovat systém, je bezesporu na místě nový zá * LN Co je potřeba změnit?             Některé věci se dají nastartovat i bez zákona. Třeba diverzifikace vysokých šk pedagogická veřejnost už shodla a já ji velmi podporuji. Problém je, že když se začnete pt ta diverzifikace je, uslyšíte nejen od každého náměstka, ale téměř od každého člena akadem jiného. * LN Co je to podle vás?             Diverzifikace je proces, který by měl být stimulován podporou excelence. A měl aby se škola orientovala na to, v čem je opravdu dobrá. Jedna je dobrá na výzkum, druhá tř tvůrčí činnost nebo výuku bakalářů. * LN Co myslíte podporou excelence – finanční podporu?             Jistě. To je nejsilnější nástroj, který stát vůči vysokým školám má. * LN Do nedávno byly školy financovány podle počtu studentů. Nyní však vznikl na ministers model financování, který má zohledňovat i kvalitu. Pokud vím, tak pro příští rok pětadvace zvaného normativu na studenta. Souhlasíte s ním?             Je to dvacet procent pro doktorandské studium, pro magisterské deset a pro bak procent. To znamená přidělovat škole pět procent dotace na studenta podle kvalitativních i devadesát pět podle kvantitativních. * LN Pokud vím, čísla, která uvádíte vy, jsou tu jen pro stanovení limitu počtu přijímanýc skutečně platí 25 procent podle kvality všeobecně. Jste s tím spokojený?             Takže ano, mluvíme o 25 procentech z normativní části rozpočtu, která tvoří 80 celkového rozpočtu škol. Otázka financování pro rok 2012 se však v současné době projednáv veřejných vysokých škol, a není tedy uzavřená. Já doufám, že se podaří přesvědčit zástupce na další rok podíl kvalitativních ukazatelů posílil. A současně bychom se měli domluvit, k limit. * LN Kde ho vidíte vy?            To je potřeba dohodnout. Já předpokládám, že excelentní výzkumné fakulty, které říkat – posuňme to o hodně, třeba až na padesát procent za kvalitu. Ale jiným se bude zdát procent. * LN Jak to řešit?             Já myslím, že by se mělo nechat na škole, na kterém ze svých pracovišť, na kte excelenci podpoří. Jestliže to udělá špatně, může se stát, že příští rok prodělá. * LN Vraťme se ale k věcnému záměru zákona. Je tam něco, co se vám nezdá dobře?             Já nemám problémy se žádnou z těch zásadních věcí. * LN Co je nejdůležitější?             Strukturalizace studijních programů. Tam ale zákon úplně nepomůže. Je třeba př práce, aby poptával bakaláře jako absolventy ukončeného vysokoškolského studia. Tam, kde t v případě informatiky, je dost bakalářů, kteří už nechtějí jít dál do navazujícího magiste protože jim bakalářské vzdělání skutečně stačí. Oni vědí, že jsou dobře vzdělaní a dobře s by měli ztrácet další dva roky na magisterském studiu? Jestliže vznikne poptávka po dalšíc absolventech v jiných oborech, situace se upraví. Veřejnost by měla přestat s tím, že žádá by žádat prostě vzdělání. O tom bych chtěl debatovat s dalšími ministerstvy i se zástupci * LN Problém je, že bakaláře neakceptuje ani školský resort. Kvalifikovaný učitel, byť tře podle školského zákona jen absolvent magisterského studijního programu. Bakalář nikoliv.             Máte pravdu, současný zákon o pedagogických pracovnících obsahuje tento kvalif ale můžeme o tom začít jednat. * LN Říkáte, že se zásadami věcného záměru problém nemáte. Myslíte, že se vám jako vysokoš a bývalému rektorovi Univerzity Karlovy podaří přesvědčit kolegy z vysokých škol, že se na hrozného?             Myslím, že se mi podaří přesvědčit ne-li všechny, tedy aspoň většinu, že zákon vysokým školám, ale naopak pro vysoké školy. * LN Už od dob, kdy byla před třemi lety zveřejněna Bílá kniha reformy terciárního vzděláv školy ohrazují proti tomu, aby je řídili i lidé zvenčí, tedy mimo akademickou sféru.             Mluvíte o správní radě, jejíž kompetence by měly být posíleny. Musím říct, že záležitost doznala od dob Bílé knihy významného změkčení, a lze říct, že autonomie školy z * LN Profesor Zlatuška říká, že pravým důvodem prosazování nového zákona je školné a zrovn veřejných a soukromých vysokých škol. Co na to říkáte?             Nevím, co tím profesor Zlatuška myslí. Veřejné a soukromé školy jsou rovnopráv na soukromých se vybírá školné. Zavedení školného na veřejných vysokých školách je nutné, je třeba, aby byl přijat zákon o finanční pomoci studentům. Ten se v současné době připrav jeho věcný záměr předložen do konce roku 2011 s tím, že jeho účinnost se předpokládá od ro bude zavedeno nejdříve rok potom. Na rozdíl od soukromých vysokých škol však bude u školné vysokých školách stanoven strop. Jaký bude, to je otázka debaty. * LN Domnívám se, že profesor Zlatuška má na mysli zrovnoprávnění v tom smyslu, že by souk mohly dostávat státní dotace, které nyní nedostávají.             Pokud by školné vybíraly i vysoké školy veřejné, které dotace dostávají, proč mít určitý nárok i akreditované školy soukromé? Ale to je také otázka debaty. * LN Vy ještě pořád učíte. Zvládnete kombinovat funkci náměstka ministra s výukou na Unive             Učím, ještě minulý týden jsem zapisoval studentům do indexu známky. Nechci se problém mám spíš s tím, že jsem slíbil podílet se na některých úpravách studia mého oboru, fyziky. To půjde zvládat hůř. *** Profil IVAN WILHELM Narodil se 1942 a vystudoval jadernou fyziku na ČVUT. Od té doby působí jako učitel, nejprve na ČVUT, posléze na Matematicko-fyzikální fakultě UK. V letech 1994 až 200 Univerzitě Karlově prorektorem, od roku 2000 do roku 2006 pak rektorem.