Věnujme pozornost učitelům. Plošně testujme až později ****************************************************************************************** * Věnujme pozornost učitelům. Plošně testujme až později ****************************************************************************************** 24.6.2011,  Brněnský deník, autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ        Akademicky ekonom na CERGE-EI a člen Národní ekonomické rady vlády Daniel Münich řekl Dení Podle Daniela Münicha, který se dlouhodobě zabývá kvalitou školských systémů a nástrojů vz klíčovým prvkem vždy osobnost učitele. * Odpovídá obsah vzdělání na českých základních, středních a vysokých školách tomu, co pož ekonomika? Mám-li hodnotit vzdělávací systém paušálně jako celek, tak i obsah vzdělání na českých ško kterým se musíme zodpovědně zabývat. Nejde navíc jen o to, co požaduje dnešní vyspělá ekon stala ještě vyspělejší, ale i o to, co ještě vyspělejší ekonomika bude vyžadovat za deset kdy dnešní školáci budou pracovat a žít. * Místo dalšího rozvoje individuální výuky podle profilu žáků se nyní zřejmě budou učitelé osnovám. Tomu odpovídá i snaha ministra Dobeše o plošné testování žáků. Je to správná cest Asi máte na mysli kurikulární reformu, tedy zrušení osnov a zavádění volnějších rámcových programů. Situace je dnes absurdní a pro vnějšího pozorovatele dost nesrozumitelná. Na jed reforma po řadě let formálně dokončuje. Ale v mnoha ohledech proběhla jen formálně na papí ve třídách se často nezměnila, učí se více méně podle původních osnov. A teď do toho navíc naznačuje možný úkrok zpět k osnovám. Já se domnívám, že není radno se vracet zpět. Je žád převést z papíru do praxe. Ale aby to opravdu zafungovalo, musí se udělat řada dalších věc jaksi pozapomnělo. * Jakých? Je třeba ustanovit standardy výsledků vzdělávání, k nim diagnostické a monitorovací nástro učitelům a zřizovatelům ověřovat, zda se těchto standardů daří dosahovat, a pokud ne, tak Velkou pozornost je třeba věnovat přípravě a dalšímu vzdělávání učitelů. A teprve potom by nějaké plošné testování. U něj je totiž třeba nejvyšší obezřetnosti, protože může mít řadu negativních dopadů, je navíc drahé a konfliktní. Mnohem smysluplnější by bylo zavést mnohe pravidelná výběrová šetření, tedy testování žáků podobná mezinárodnímu šetření PISA. * Bez počítače a chytrého mobilu se dnešní žáci neobejdou, pracují vlastně on-line. Stačí učitelé? Kvalita výuky nebude nikdy spočívat v elektronické tabuli a použití multimediálních zázrak v osobnostních kvalitách učitelů. Počítače a hlavně snadný přenos a ukládání informací vša zásadní změnu, kterou naše školství ještě nestačilo dostatečně reflektovat. Výrazně totiž školy a učitelů jako poskytovatelů informací. Naopak výrazně narostl význam dovednosti inf vyhodnocovat a zpracovávat. Toto se učí obtížněji než předávání faktů a vyžaduje to větší rozhled na straně učitelů. * Ví podle vás česká politická elita, jak by se mělo naše školství změnit, pokud se nemá n stát zadním dvorkem Evropy? Představy politiků o školství a vzdělávání jsou často formovány spíše jednoduchými titulky postrádají hlubší pochopení této problematiky. Jejich názory na poměrně zásadní věci se ve základní míra konsensu se hledá velice obtížně. Jestli se na něčem politické elity shodnou vzdělání je důležité. Ale zde jejich shoda často končí. As tím se dá jit kupředu jen obtíž