Oceníme univerzity, které budou spolupracovat s firmami ****************************************************************************************** * Oceníme univerzity, které budou spolupracovat s firmami ****************************************************************************************** 21.6.2011, rubrika: Česko, strana: 6, autor: Jana Machálková Ivan Wilhelm, náměstek ministra školství Rozhovor Vysoké školy mají spojovat vzdělávání s tvůrčí činností, kterou je například i komerční vý rozhovoru pro Hospodářské noviny náměstek ministra školství Ivan Wilhelm. O návrhu vysokoš který jeho úřad připravil, bude na konci měsíce přesvědčovat 150 akademiků. „Musíme si navrhované věci vysvětlit tak, aby byly správně a v souvislostech pochopeny,“ d * Vaším hlavním úkolem bude dokončit nový vysokoškolský zákon. Jeho pracovní návrh se ale už teď. Sepsali proti němu 22 připomínek a například Univerzita Karlova varovala před deva Tento pracovní návrh byl původně určen pro pracovní konzultace tak, aby se vysoké školy mo zákona podílet. Ministerstvo chtělo s reprezentacemi škol jednotlivé body věcného záměru z vyjasnit si je. Teprve pak jsme chtěli návrh nového znění zveřejnit a umožnit veřejnou deb se tím řadě nedorozumění. * Nový zákon počítá například se zavedením dvouletého profesního vzdělávání bez titulu neb titul JUDr. nebo PhDr. bez nutnosti absolvovat magisterské studium. Je české univerzitní p takové změny připraveno? Část škol na to připravená je, část není. Nyní si s akademiky musíme navrhované věci vysvě byly správně a v souvislostech pochopeny. Je třeba rozumět celému systému. Nejsem tady pro hrází proti vysokým školám. Nejsem proti vysokým školám a ani zákon není proti nim. * Ministr Josef Dobeš řekl, že si vás na ministerstvo bere hlavně kvůli tomu, že znáte univerzitní prostředí zevnitř a bu akademiky lépe přesvědčit o změnách, které úřad plánuje. Už víte, jakou zvolíte taktiku? Na konci června chci svolat jednodenní zasedání akademické obce. Nebude tam všech třicet t ale řekněme 150 nejrespektovanějších autorit. Budeme se bavit o pilířích připravovaného vě vysokoškolského zákona, který bude základem pro reformu. * V čem budou hlavní změny spočívat? Jde třeba o kariérní postup akademických pracovníků. Je zde návrh, aby se z akademických t profesor staly spíše názvy pro funkční zařazení uvnitř univerzity. Takovou funkci může dos někdo z průmyslu nebo veřejné správy. Bude samozřejmě muset doložit, že má významné vědeck svém oboru a že se podílí na vzdělávání – přednáší, vede diplomové práce, připravuje dokto člověk nezíská titul docenta nebo profesora, ale vysokou funkci v hierarchii vysoké školy, dosáhnou jen docenti nebo profesoři. Potřebujeme to rozhýbat, ne někoho oslovovat akademic * Takže když to zjednoduším, na funkci profesora bude moci dosáhnout i někdo, kdo má třeba D., kterému se někdy říká velký doktorát, a nemusí být předtím docentem? Ano, tak by to mohlo být. Dosud zákon stanoví pravidla pro profesorské jmenovací řízení. V hodnotí výkon navrženého člověka, kterého pak prezident na návrh rektora jmenuje profesore na vizitku píše „profesor Wilhelm“, ale přitom pracuje jako úředník na ministerstvu školst bude chtít být profesorem s funkčním místem na vysoké škole, musí na této škole přímo půso výzkumu a mít za sebou pedagogickou činnost. * Po svém předchůdci jste zdědil také plány na to, aby vysoké školy dostávaly peníze i pod kvality, ne jen podle počtu studentů. V roce 2012 se má rozpočet jednotlivých škol z třice odvíjet podle toho, jak jsou kvalitní. Budete v tom pokračovat? Myslím si, že v roce 2012 by tento podíl měl činit ještě víc než třicet procent. Kolik by vám ale v tuhle chvíli neřeknu. Nynější kvalitativní kritéria se týkají především kvality zhruba ze čtvrtiny kvality výzkumu. Podle mě ale školy mají a musí působit nejenom v oblas výzkumu. Velmi důležité je, aby spojovaly vzdělání s tvůrčí činností. Tím myslím například spolupráci s firmami. Je jasné, že bakalářské obory nemohou zářit v nějakém objevitelském zcela jistě mohou dělat takové tvůrčí činnosti, které souvisí s náplní jednotlivých oborů. * Mluví se také o nutnosti rozdělit univerzity na výzkumné, které budou dělat hlavně špičk praktické, které se budou věnovat výuce a přípravě odborníků pro praxi. Kdy toto rozdělení Nechceme to určovat shora. Není naší ambicí říct, že tato škola bude výzkumná a tato prakt Ministerstvo však bude mít takové „drobnosti“, jako jsou peníze a kvalitativní kritéria, k školy stimulovat, aby se samy rozhodly, jestli je pro ně výhodnější dělat excelentně třeba činnosti, anebo výzkum. *** S čím také počítá návrh vysokoškolského zákona: Krátké studium bez titulu Přibude možnost studia zaměřeného na praxi. Peníze podle kvality Od roku 2012 rozhodne o 30 procentech roz jejich kvalita. Školné a půjčky Od roku 2013 má být zavedeno školné v maximální výši 10 ti výši si každá škola určí sama. Student je začne splácet po získání diplomu.