Korupce v akademické obci ****************************************************************************************** * Korupce v akademické obci ****************************************************************************************** 20.6.2011, Lidové noviny, strana 18, Názory,  RICHARD QUANDT        Je těžké strávit tolik let jako já v akademických kruzích, aniž by si člověk všiml, že kor na univerzitách. V akademickém prostředí existuje několik základních druhů korupčního chov opisování a další formy podvádění při zkouškách, podvádění při psaní vědecké práce, falšov oprávnění, finanční a administrativní podvody a podvody během sportovních klání. Jak jsem zjistil v rámci diskusí o tomto fenoménu se svým přítelem a kolegou z CERGE-EI Ra Filerem, v České republice se v nedávné době vyskytl jeden z nejvíce omračujících příkladů a administrativního podvodu, jenž se stal na Právnické fakultě Západočeské univerzity v Pl něčeho, co by se dalo nazvat program „tituly za peníze“.             Ačkoliv v současné době neexistuje přehled tohoto jednání napříč zeměmi, najde ústně tradovaných důkazů o tom, že podvádění při testech a ve výzkumu se děje úplně všude. administrativní podvody, zejména podplácení, se vyskytují především ve střední a východní sportovní podvody jsou doménou Spojených států. Plagiátorství a plagiátoři Plagiátorství je přestupek jedinců, při kterém dojde ke krádeži myšlenek bez náležitého ocitování či přiznání. Většina lidí, překvapivě ale ne všichni, uz je povinen zmínit, pokud používá cizí slova nebo myšlenky. Za dostatečné se obvykle považu uvozovek a v poznámce pod čarou zmínit, odkud zmíněný text pochází.             Existují dvě skupiny lidí, kteří s tímto principem nesouhlasí a tvrdí, že není na tom, používat cizí myšlenky bez náležité citace. V první skupině jsou zastánci filozofi postmodernismu, podle kterých neexistuje něco jako pevný a neměnitelný text, stejně jako n autor. Vše se stále mění a nic není originální, vše podléhá relativismu a je společensky k Do druhé skupiny patří lidé z určitých společností a kultur, jako jsou podle Susan H. McLe společnosti na Středním východě, v Asii a v Africe, kde lidi často překvapuje, že by mohli „vlastní“ myšlenky. Dokonce i v západních kulturách je zájem o problematiku plagiátorství novou záležitostí a přístupy se velmi liší. O francouzském vzdělávacím systému se napříkla plagiátorství nepotlačuje, ale může ho často i podporovat.             Přinejmenším v anglofonním světě je ale plagiátorství považováno za špatné. Sk kvůli plagiátorství přijde o zasloužené uznání, zatímco plagiátor může získat nezasloužené udivující, že plagiátoři nejsou za své přečiny potrestáni tak, jak by se dalo předpokládat případech plagiátorství sice došlo ke snížení akademické hodnosti či přímo k vyloučení z u popřípadě plagiátoři museli poškozené finančně odškodnit, obecně však většinou dojde k tom přestupek za několik let zapomene. V posledních letech dostali bojovníci proti plagiátorst pomoc v podobě počítačových programů, které obsahují rozsáhlé databáze textů, a jsou tak s identifikovat známé „Ctrl+C, Ctrl+V“ metody psaní prací.             Celkově je plagiátorství častější v humanitních a sociálních vědách než v tech V technických oborech se výsledky šíří mnohem rychleji a v určitém smyslu ztrácejí svou ak nikdo soudný by neopisoval výsledky z 30 let starých učebnic fyziky. Oproti tomu v humanit se poznatky šíří pomaleji a zůstávají platné mnoho let, přičemž jsou známé případy plagiát starých více než 80 let. Neexistující fakta Podvody ve výzkumu zahrnují věci jako vymýšlení neexistujících faktů ne nepohodlných faktů odporujících tomu, co chtěl autor původně ukázat. Na rozdíl od plagiáto druh akademické korupce mnohem rozšířenější v technických oborech. Důvody jsou dva: zaprvé humanitních oborů, kde „data“ jsou většinou veřejně dostupná a v zásadě přístupná všem, po obory pro získání dat často laboratorní vybavení, ke kterému se každý nedostane. Zadruhé, podporuje podvody v technických disciplínách, protože je snadné využít počítačové programy smyšlených odpovědí na výpočty nebo se dají zmanipulovat jiné vizuální důkazy. Vědci se ča zopakovat výsledky jiných akademiků a tím potvrdit jejich validitu, což stejně jako recenz časopisy slouží jako částečná ochrana proti podobným podvodům. Žádný z těchto dvou obranný není bohužel stoprocentní. Opakování již dosažených výsledků se nedostává náležitého oceně kontroly v odborných časopisech je z důvodů časové vytíženosti akademiků často povrchní a             Proč vlastně lidé páchají podvody při výzkumu a dopouštějí se plagiátorství? P plagiátorovým vlastním zájmům a nenasytnosti. Plagiátorství může podvodníkovi ušetřit čas publikační aktivitu, čímž se zrychlí jeho akademický postup (do okamžiku, než se na podvod Výsledky výzkumu jsou výstupem vědeckých oddělení a nelze bez nich získat granty a vybudov reputaci. Mnoho mladých výzkumníků svedlo své vědecké podvody na tlak ze strany vedoucích vyprodukovali výsledky. Samozřejmě můžeme poukázat na to, že se přepočítali, že podvod byl ve výsledku uškodilo. V krátkodobém horizontu ale u nich výhody předčily pozdější trest. C Jsou jen dva faktory, jak lze akademické prostředí účinně bránit před podvodníky. První z který musíme být neskonale vděční, a to, že podvodníci a plagiátoři jsou většinou neuvěřit se týče plagiátorství, tak často kradou cizí texty doslova, čímž je jejich odhalení a usvě mnohem jednodušší. V případě přepisování textu bychom mohli často nabýt jen podezření a sa by bylo mnohem těžší. Mnoho profesorů se setkalo s tím, že v pracích svých studentů objevi těžce napsaných odstavcích hladký text s jasně formulovanými myšlenkami uzavřený opět těžk Těžko může hledat profesor jasnější signál, že se děje něco špatného.             Ve vědě se falšované výsledky často objevují u neuvěřitelných objevů jako např že modlitba zvyšuje pravděpodobnost toho, že oplodnění ve zkumavce bude úspěšné. Druhý fak snaha univerzit o výuku etiky při výzkumu pro studenty i vyučující. Mnoho univerzit v Seve má na svých webových stránkách obsáhlé články o plagiátorství, a student už se tedy nemůže že „nevěděl, že se to nesmí“. Akademické instituce se hlásí k ideám akademické cti a trans Nyní je nejvyšší čas, aby vryly tyto myšlenky do svých zaměstnanců a studentů. Technologic podvodníky a strážci poctivosti bude probíhat v neztenčené míře. Není pochyb o tom, že pod krok napřed. Nevíme, jestli kombinace stále lepších protiopatření, požehnané hlouposti sam a zesílené výuky akademické etiky bude stačit, ale o to více nesmíme polevit ve své snaze korupcí něco dělat.