O vysokých školách bude víc informací ****************************************************************************************** * O vysokých školách bude víc informací ****************************************************************************************** 14.6.2011, Mladá fronta DNES, strana 6, VŠ a VOŠ, Michaela Kučerová        Půjčky, granty, školné, informace o školách, diplomové programy i variabilní tempo studia. novinky, které obsahuje připravovaný zákon o vysokých školách. Dopad na studenty mají všechny změny projednávané v novém zákoně, ale to, co by studenti p je zavedení studijních půjček a grantů. Pokud bude zákon schválen, bude to platit už v pří roku 2013/14 by mělo být zaváděno školné. To se týká studentů, kteří nastoupí na vysoké šk období,“ říká Jiří Nantl, ředitel odboru vysokých škol MŠMT. * Podle čeho má budoucí student poznat kvalitu školy? Myslí na to nově připravovaný zákon?             Oficiální žebříček stát vyhlašovat nemůže, ale může poskytnout data. A to je t zavést. Chceme bedlivě sledovat kvalitu vysokoškolského vzdělávání, vyhodnocovat úroveň vy Jeden z principů nového zákona je zpřístupnění informací o vysokých školách veřejnosti. Da zveřejňována prostřednictvím webu. Uchazeči se pak budou moci podívat, jaký je poměr stude jednotlivých školách a podobné konkrétní informace. * Co dalšího mohou budoucí i současní studenti očekávat?             Úplná a zásadní novinka je, že by si student mohl řídit tempo studia. Dneska s prezenčním, kombinovaným a distančním studiem. Jenže to je jenom forma z hlediska organiza z hlediska možnosti rozložit si studium v čase. Například pracující člověk se přihlásí do studia, ale zjistí, že objem studijních povinností a čas, který je na ně daný, je úplně st prezenčním studiu, kde jsou lidé, co nepracují. Navrhujeme, aby na základě kreditového sys možnost volit si rozsah studijní zátěže a od ní by se odvozoval čas, který je na ni k disp by se studium dalo rozkládat na delší časové úseky. To je zásadní změna pro lidi, kteří po kombinovat s prací nebo třeba mateřskou dovolenou. * Chystají se ještě nějaké novinky?             Budeme chtít po školách, aby jasněji profilovaly jednotlivé studijní programy. zpřehlednit. Dneska je ohromné množství studijních programů, které mají různé úžasné názvy dlouhé, ale není vždy úplně jasné, co vlastně znamenají. Chceme, aby školy jasně a srozumi studentům, co nabízejí. Tím by se struktura programů i pročistila. Navrhujeme také zaveden diplomových programů (viz sloupek vedle). Z hlediska průběhu studia chceme prosadit jasná hodnocení studentů. Student by měl přesně vědět, jaký výkon musí podat na určitou známku. běžné třeba na anglické univerzitě, kde mají jasně stanoveno, co přesně musí říct nebo spl A, které odpovídá jedničce a tak dále. * Budou vysoké školy nahrazovat přijímačky státnímimaturitami?             Školy si vždycky svá přijímací kritéria stanovují rok dopředu, protože mají zá termín, kdy musí zveřejnit podmínky přijetí, a ten je půlroku před přijímacími zkouškami. budou svá kritéria rozhodovat během několika následujících měsíců. Se státní maturitou jso pouze z jednoho roku, takže jim nelze vyčítat, že chvíli čekají. A to nejen z tohoto důvod hlediska demografického vývoje. Musí totiž také odhadovat, jaká kritéria potřebují vzhlede poptávky v jednotlivých oborech. Na straně vysokých škol je velká vstřícnost a zájem využí maturit. V tom jsem optimista. * Co byste poradil studentům, kteří si vybírají soukromé školy?             Díval bych se na to, co o sobě vysoká škola zveřejňuje a jak navenek působí. P se podrobně na web školy, co se tam o škole dozvíte. Zjišťoval bych si informace od součas a všechny možné reference. Doporučil bych také zjistit, jaké partnerství se zahraničím ško nabízí stáže, jaké má výměnné pobyty. Dobrá školamá důvod být transparentní. Usoukromých š velké rozpětí, část jich jsou velmi specializované instituce, velmi konkrétně zaměřené a n veřejných. *** „V zemích podobných Česku má zhruba 34 % populace vysokoškolské vzdělání, toho ještě stále FAKTA Plánované změny zákona o VŠ * více dostupných informací o jednotlivých vysokých škol školného, ale i studijních půjček a grantů * kreditní systém umožňující individuálně si ro studia * zavedení diplomových programů * jasná struktura studijních programů * jasná krite studentů