Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       „Malá maturita“ už za dva roky. Ministr ukázal testy

„Malá maturita“ už za dva roky. Ministr ukázal testy

Mladá fronta DNES, 18.1.2011, rubrika: Z domova, strana: 2, autor: Radka Wallerová

Ministerstvo školství včera zveřejnilo plán na srovnávací zkoušky žáků pátých a devátých tříd. Psát je bude už za dva roky více než 200 000 dětí. Odpůrci tvrdí, že se školy budou snažit zbavit nejslabších žáků, kteří potřebují největší podporu.

Za dva roky by dnešní třeťáci a sedmáci měli přesně vědět, jak jsou na tom se znalostmi ve srovnání s vrstevníky z celého Česka.

Srovnávací zkoušky v 5. a 9. ročnících základních škol, jakási malá obdoba státních maturit, by měly naostro vypuknout právě v roce 2013. Včera to oznámil ministr školství Josef Dobeš (VV).

„Zkoušky se budou skládat z českého a cizího jazyka, všeobecného přehledu a matematiky plus z dalšího předmětu navíc, přičemž školy nebudou dopředu vědět, který to bude,“ upřesnila Jana Holíková z tiskového odboru ministerstva.

Žáky tak může čekat kromě zkoušek z hlavních předmětů plošné testování třeba z výchovy ke zdraví, dějepisu, zeměpisu či výtvarky - nebudou muset všichni malovat, ale patnáctiletí by měli umět rozlišit, zda na předložených obrázcích vidí příklad malby, ilustrace, architektury či předmět denní potřeby.

Ministerstvo včera představilo ukázky takzvaných standardů, tedy požadavků, jejichž splnění se bude testovat. Ukázalo i několik vzorových testů, jak by mohly přibližně vypadat.

Celkové výsledky budou v prvních letech neveřejné, každý žák se dozví jen to, jak uspěl ve srovnání s ostatními. Nepůjde přitom o známkování dětí jako u maturity, ale především o srovnání úrovně škol.

Ministr si nicméně představuje, že časem by výsledky testů mohly sloužit i místo přijímaček na střední školy. Pak už by příprava na ně byla podobně důležitá jako maturita.

Poškodí testy slabší žáky?

V nedávné debatě na téma plošného testování, kterou pořádala společnost EDUin, zazněly ke zkouškám hodně protichůdné názory.

Podle Jany Strakové ze společnosti ISEA se školy v Británii, kde se začalo se zkouškami v 90. letech, zaměřily na lehce podprůměrné děti, aby si vylepšily výsledky, a úplně se přestaly věnovat nejslabším, které přitom potřebovaly největší podporu. „Školy se navíc začaly zbavovat špatných žáků,“ tvrdí Straková.

Oldřich Botík ze společnosti Kalibro zase poukazuje na to, že testy jdou proti reformě škol běžící již čtvrtým rokem, která dala školám svobodu učit podle vlastních vzdělávacích plánů. „Reforma zvýšila důraz na dovednosti žáků, které se zaškrtávacími testy nedají otestovat. Plošné testy by reformu úplně zastavily,“ míní Botík.

To ministr Dobeš odmítá. „Neruším školní vzdělávací plány, nastavuji standardy,“ ohradil se. Podle něj by standardy měly učitele navigovat, co učit, a díky tomu se úroveň výuky zvedne.

Dominik Dvořák z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze se testování zastává. Podle něj by škola, která ani po několika letech testů nedokáže táhnout děti nahoru, měla být „prostě zrušena“.

Nejde přitom o to, aby se ocitla na prvních místech žebříčků, ale aby se zlepšovaly výsledky jejích žáků ve srovnání s minulostí.

Některé školy jsou bez počítačů

Ministerstvo školství hodlá do března vypsat výběrové řízení na firmu, která bude testy připravovat. „V jaké výši zakázka bude, nemůžu nyní říct, protože bych tím řízení ovlivnil. Ale cena bude výrazně nižší než u státní maturity,“ řekl Dobeš. Podle něj se ušetří i tím, že zkoušky proběhnou on-line, a nebude tak třeba nikam rozvážet zadání.

Je pravděpodobné, že do výběrového řízení se přihlásí firma Scio, která už teď pořádá vlastní srovnávací zkoušky. Ale přihlásit se může třeba i pořadatel státních maturit Cermat. Ministr nevyloučil, že Cermat by na testování mohl spolupracovat se soukromými firmami.

Problém je, že ne všechny školy mají vybavení - podle Dobeše jich asi 600 ze zhruba 4 500 techniku nemá, přestože stát vynaložil na zavedení internetu do škol kolem pěti miliard. Ministr vyzývá školy, aby využily peníze z EU, které se právě teď rozdělují - jde o 4,5 miliardy.

***

FAKTA Vzorové testy Matematika, 5. ročník Zaokrouhli čísla v uvedených číselných řádech: a) Na desítky 57 688. b) Na tisíce 439 180. c) Na desetitisíce 7 689 154. d) Na stovky 57 688. Čeština, 9. ročník „Zdrhám do Prahy na letiště. No, zdrhám, spíš jdu škarpou, trošičku obestřen mrákotným mrakem, protože piju. Poslední dobou jsme se studenty terezínského Koménia pili dost. Takže teď jdu podél silnice, často se ploužím příkopem, protože nechci, aby mě viděli policajti z hlídkovýho vozu. Nechci, aby mě chytili, nechci, aby se mě ptali na požár v Terezíně. Jáchym Topol: Chladnou zemí“ 1. V textu označ kliknutím myši nespisovné výrazy. 2. Napiš spisovné synonymum, jímž lze nahradit slovo „zdrhám“. 3. Napiš, jakého účinku na čtenáře dosahuje autor užíváním nespisovných výrazů. Výchova ke zdraví, 9. ročník Spoj rizikové chování (kouření, nedostatek pohybu, nadváhu apod.) s popisem důsledků pro zdraví organismu (vyznač orgány, které jsou přímo ohroženy).




Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

28.06 2014 21:19

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 30.07 2024 21:08 , © Univerzita Karlova v Praze