„Malá maturita“ už za dva roky. Ministr ukázal testy ****************************************************************************************** * „Malá maturita“ už za dva roky. Ministr ukázal testy ****************************************************************************************** Mladá fronta DNES, 18.1.2011, rubrika: Z domova, strana: 2, autor: Radka Wallerová Ministerstvo školství včera zveřejnilo plán na srovnávací zkoušky žáků pátých a devátých t už za dva roky více než 200 000 dětí. Odpůrci tvrdí, že se školy budou snažit zbavit nejsl kteří potřebují největší podporu. Za dva roky by dnešní třeťáci a sedmáci měli přesně vědět, jak jsou na tom se znalostmi ve vrstevníky z celého Česka. Srovnávací zkoušky v 5. a 9. ročnících základních škol, jakási malá obdoba státních maturi naostro vypuknout právě v roce 2013. Včera to oznámil ministr školství Josef Dobeš (VV). „Zkoušky se budou skládat z českého a cizího jazyka, všeobecného přehledu a matematiky plu předmětu navíc, přičemž školy nebudou dopředu vědět, který to bude,“ upřesnila Jana Holíko odboru ministerstva. Žáky tak může čekat kromě zkoušek z hlavních předmětů plošné testování třeba z výchovy ke zeměpisu či výtvarky - nebudou muset všichni malovat, ale patnáctiletí by měli umět rozliš předložených obrázcích vidí příklad malby, ilustrace, architektury či předmět denní potřeb Ministerstvo včera představilo ukázky takzvaných standardů, tedy požadavků, jejichž splněn testovat. Ukázalo i několik vzorových testů, jak by mohly přibližně vypadat. Celkové výsledky budou v prvních letech neveřejné, každý žák se dozví jen to, jak uspěl ve ostatními. Nepůjde přitom o známkování dětí jako u maturity, ale především o srovnání úrov Ministr si nicméně představuje, že časem by výsledky testů mohly sloužit i místo přijímače školy. Pak už by příprava na ně byla podobně důležitá jako maturita. Poškodí testy slabší žáky? V nedávné debatě na téma plošného testování, kterou pořádala společnost EDUin, zazněly ke protichůdné názory. Podle Jany Strakové ze společnosti ISEA se školy v Británii, kde se začalo se zkouškami v zaměřily na lehce podprůměrné děti, aby si vylepšily výsledky, a úplně se přestaly věnovat které přitom potřebovaly největší podporu. „Školy se navíc začaly zbavovat špatných žáků,“ Oldřich Botík ze společnosti Kalibro zase poukazuje na to, že testy jdou proti reformě ško čtvrtým rokem, která dala školám svobodu učit podle vlastních vzdělávacích plánů. „Reforma dovednosti žáků, které se zaškrtávacími testy nedají otestovat. Plošné testy by reformu úp míní Botík. To ministr Dobeš odmítá. „Neruším školní vzdělávací plány, nastavuji standardy,“ ohradil s standardy měly učitele navigovat, co učit, a díky tomu se úroveň výuky zvedne. Dominik Dvořák z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze se testování zastává. Podl která ani po několika letech testů nedokáže táhnout děti nahoru, měla být „prostě zrušena“ Nejde přitom o to, aby se ocitla na prvních místech žebříčků, ale aby se zlepšovaly výsled srovnání s minulostí. Některé školy jsou bez počítačů Ministerstvo školství hodlá do března vypsat výběrové řízení na firmu, která bude testy př jaké výši zakázka bude, nemůžu nyní říct, protože bych tím řízení ovlivnil. Ale cena bude u státní maturity,“ řekl Dobeš. Podle něj se ušetří i tím, že zkoušky proběhnou on-line, a nikam rozvážet zadání. Je pravděpodobné, že do výběrového řízení se přihlásí firma Scio, která už teď pořádá vlas zkoušky. Ale přihlásit se může třeba i pořadatel státních maturit Cermat. Ministr nevylouč na testování mohl spolupracovat se soukromými firmami. Problém je, že ne všechny školy mají vybavení - podle Dobeše jich asi 600 ze zhruba 4 500 přestože stát vynaložil na zavedení internetu do škol kolem pěti miliard. Ministr vyzývá š peníze z EU, které se právě teď rozdělují - jde o 4,5 miliardy. *** FAKTA Vzorové testy Matematika, 5. ročník Zaokrouhli čísla v uvedených číselných řádech: a 688. b) Na tisíce 439 180. c) Na desetitisíce 7 689 154. d) Na stovky 57 688. Čeština, 9. Prahy na letiště. No, zdrhám, spíš jdu škarpou, trošičku obestřen mrákotným mrakem, protož dobou jsme se studenty terezínského Koménia pili dost. Takže teď jdu podél silnice, často příkopem, protože nechci, aby mě viděli policajti z hlídkovýho vozu. Nechci, aby mě chytil se mě ptali na požár v Terezíně. Jáchym Topol: Chladnou zemí“ 1. V textu označ kliknutím m výrazy. 2. Napiš spisovné synonymum, jímž lze nahradit slovo „zdrhám“. 3. Napiš, jakého úč dosahuje autor užíváním nespisovných výrazů. Výchova ke zdraví, 9. ročník Spoj rizikové ch nedostatek pohybu, nadváhu apod.) s popisem důsledků pro zdraví organismu (vyznač orgány, ohroženy).