Sociální povaha kognitivních procesů: Co nám výsledky TIMSS nemohou říct o významu Hej ****************************************************************************************** * Sociální povaha kognitivních procesů: Co nám výsledky TIMSS nemohou říct o významu Hejné ****************************************************************************************** Přednáška Radima Šípa z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a z Pedagogické fakulty UK se bude matematiky, ale její obsah je širší. Přednáška shrnuje závěry předcházející přednášky (aud "https://1url.cz/UujXa"] , prezentace [ URL "https://1url.cz/yujXV"] ) a dále ji rozvíjí. V nedávné době byla zveřejněna výzkumná zpráva, která porovnávala úspěšnost v testech TIMS vyučovaných a žáků nevyučovaných podle Hejného metody (Greger et al., 2022). Ze zprávy vyp metoda by měla být respektovanou metodou výuky matematiky, protože dociluje přibližně stej v některých položkách je dokonce mírně úspěšnější. Přednáška však doloží, že výsledky test vycházejících výzkumů nemohou detekovat skutečný přínos H-metody. Testy jsou totiž konstruovány na základě tradičních epistemologických východisek. Ta dlouh nerespektují kognitivně-psychologické výzkumy, které dokládají klíčový význam sociální báz procesů. Testy tak systémově straní tradičním metodám a konzervativním tendencím. V tomto kontextu by zpráva měla být vnímána jako velký úspěch Hejného metody, neboť ta nej „neškodí“, ale především staví na dlouhodobě a systémově opomíjeném faktoru lidské kognice sociální povaze, což se ovšem ve výsledcích výzkumu z podstaty konstrukce samotných testů