Průzkum: Děti často nepoznají skrytou reklamu na sociálních sítích ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají oblíbení youtubeř Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že bloge jejich děti ovlivňují. Vyplývá to z průzkumu, který pro Fakultu sociálních věd Univerzity agentura Ipsos. S jeho výsledky dnes novináře seznámili zástupci fakulty. Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mla poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnutí videa, míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzo jedna pětina dětí v průzkumu. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získ publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 pr tipovalo zábavu. Výzkumu se v dubnu 2018 zúčastnilo 330 dětí ve věku mezi devíti a 15 lety. Zhruba 58 proce že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kter někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného blogera, kter Mezi nejsledovanější youtubery či blogery patří Jirka Král, Kovy či Gejmr, uvedli zástupci fanoušků mají mezi dětmi ve věku od 12 do 14 let. Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtu vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se vš komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklam médiích. K nalezení jsou na webových stránkách Férováreklama.cz. Podle Hejlové by se reklama v příspěvcích na sociálních sítích měla označovat nejlépe jen #reklama. Tuto značku rozeznalo v průzkumu 87 procent dětí, ale skoro nikdo z českých infl nepoužívá. Anglická označení internetové reklamy #sponsored a #ad jsou mezi českými dětmi o nich zhruba dvě třetiny dětí, a to hlavně chlapců. Špatné znalosti dětí podle zástupců f zřejmě i s nedostatečnou výukou mediální výchovy. Téměř polovina dětí ji podle průzkumu ve neměla, další se v ní učily především o internetové bezpečnosti. Hlavním důvodem, proč děti youtubery sledují, je zábava, uvedla Hejlová. Příspěvky takzvan jak se youtuberům či blogerům také říká, podle ní připadají dětem zajímavější než cokoli j médiích. Rodiče to přitom často nechápou. Podle psychologa Marka Vranky ale nemá cenu děte zábavy zakazovat. Místo toho by dospělí měli svým potomkům vysvětlovat souvislosti a učit myslet, řekl. Univerzita Karlova využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorský Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakým je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.