Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
České studentky z Univerzity Karlovy dosáhly historického úspěchu v soutěži mezinárodních investičních arbitráží. V konkurenci více než stovky škol z celého světa skončily na druhém místě před Harvardem nebo ruskou Lomonosovou univerzitou, a to navzdory tomu, že jejich soupeři měli daleko lepší podmínky, třeba tým Harvardu se věnuje výhradně přípravě celý rok, zatímco zástupkyně Karlovy univerzity začaly až v srpnu vedle zaměstnání a brigád. My máme na lince jednu ze soutěžících Helenu Švandovou, studentku 5. ročníku Právnické fakulty. Dobrý den.
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Dobrý den.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A vedle ní je kouč týmu Michal Stanek. Zdravím vás.
Michal STANEK, kouč týmu
--------------------
Dobrý den.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Já vám hned gratuluji k takovému umístění, slečno Švandová. Všechno nejlepší.
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Díky, díky.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A můžete nám osvětlit, jak vlastně ta soutěž probíhala, jaká má pravidla.
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Ano, tak ta soutěž, ta se vlastně skládá ze 2 fází. Ta první fáze je písemná, kdy studenti vyhotoví podání za obě strany, za žalobce, i za žalovaného, a to je vlastně taková dlouhá fáze, kdy studenti se věnují právní rešerši a sepisování těch podání. A druhá fáze je potom fáze ústní, kdy se studenti mezi s sebou utkávají opravdu v takových soudních slyšeních v podstatě, a vždycky ten vítěz potom postupuje dále.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A fakticky jste museli řešit nějaký případ mezinárodní arbitráže, který vycházel ze skutečného soudního případu, ze skutečné soudní pře?
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Ano, tak ten případ byl smyšlený, ovšem všechny ty otázky, které zahrnoval, tak byly otázky, které momentálně se hodně řeší a jsou nedořešené, takže vlastně studenti měli prostor argumentovat na obě dvě strany a vymýšlet argumenty za, za, i za ten stát, i za toho investora.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Pane Stanku, a můžete nám říci, o jak prestižní soutěž se vlastně jedná?
Michal STANEK, kouč týmu
--------------------
Jedná se celosvětově o jednu z nejprestižnějších soutěží vůbec mezi studenty právnických fakult, je to, tuším, momentálně třetí největší soutěž a jediná ve své oblasti, takže světové univerzity to berou velmi vážně, protože uspět v této soutěži pro studenty často znamená zajistit si místo v nejlepších kancelářích nebo na nejlepších místech.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A co bylo podle vás, slečno Švandová, klíčem k vašemu výjimečnému výsledku?
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Tak jednak to určitě bylo skvělé vedení našeho kouče, ale zároveň si myslím, že to, co jsme měli trošku jiné oproti jiným týmům, bylo to, že jsme byly opravdu v první řadě kamarádky, takže jsme se navzájem hodně podporovaly a pomáhaly si. A myslím si, že nám možná také trochu pomohlo, že jsme si moc nevěřily, jely jsme tam s takovým pocitem, že se jedeme spíš jenom zúčastnit, ale o to více jsme tomu věnovaly svého času a své energie.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
I vaše kolegyně Zuzana Strnadová se vyjádřila, že vaší silnou stránkou byla soudržnost a improvizace. V čem se to třeba projevilo?
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Tak vlastně ta slyšení probíhají tak, že člověk prezentuje ty své argumenty a ti rozhodci mu do toho neustále skáčí otázkami. A tím, jak my jsme hodně improvizovaly, tak vlastně jsme byly schopny pohotově na ty otázky reagovat a neměly jsme žádnou naučenou řeč, takže nám nemohlo být nepříjemné, když nám ty otázky chodily.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Vy jste se, pane Stanku, v minulosti už zapojil do té soutěže jako účastník, co jste vlastně jako kouč svým svěřenkyním radil, právě slečna Švandová tu říkala, že vaše rady ji pomohly, tak v čem?
Michal STANEK, kouč týmu
--------------------
Tak bylo to už, už v tom, co bylo řečeno, bylo to zejména vedení k tomu, aby studentky nad tím případem přemýšlely a aby si vymyslely pozici svého klienta, kterou potom mohly obhajovat a aby se právě neučily řeč nazpaměť a neučily se pouze tu prezentace, ale aby opravdu do hloubky rozuměly tomu problému a věděly, uměly rozeznat, na co se jich ten rozhodce ptá.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
No, a jak jste se vlastně připravovaly na tohle klání, slečno Švandová?
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Tak my, protože vlastně všechny pracujeme a musíme chodit do školy, tak většinou ta naše příprava probíhala tak různě po večerech, v knihovnách a v kavárnách a občas i doma v obýváku, takže to bylo poměrně krušné a časově opravdu náročné.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
A v tom srovnání, pane Stanku, jak se připravují a jaké podmínky vlastně mají ty další týmy?
Michal STANEK, kouč týmu
--------------------
Tak ono záleží na přístupu, většina těch týmů se snaží studenty /nesrozumitelné/ opravdu tím způsobem, že se, že se cvičí každý den na tom finálovém kole, dokonce jsme viděli některé univerzity cvičit každý den dvakrát až třikrát ještě nad rámec toho, co absolvovaly za klání, kdežto ten, ten náš přístup už byl od začátku vlastně využít, využít toho, že nemáme tolik času toho, že nemáme tolik zdrojů a v podstatě na tom postavit naši konkurenční výhodu, že budeme flexibilnější.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Ano, ta improvizace se nakonec ukázala jako dobrá konkurenční výhoda, jenom na závěr se zeptám, slečno Švandová, jestli se s tímhle oceněním v kapse budete pokoušet uplatnit nějaké významné právní kanceláři, třeba v cizině?
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Tak já se přiznám, že zatím jsem na to úplně nepomýšlela, protože pořád mám nějaké další studijní povinnosti, ale uvidíme, co přinese budoucnost.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Tak budete mít určitě dveře otevřené, tolik Helena Švandová, studentka 5. ročníku Právnické fakulty. A mluvili jsme také s koučem týmu s Michalem Stankem. Oběma vám děkuji, na shledanou.
Helena ŠVANDOVÁ, studentka 5. ročníku Právnické fakulty
--------------------
Děkujeme, na shledanou.
Michal STANEK, kouč týmu
--------------------
Na shledanou.
Tomáš PAVLÍČEK, moderátor
--------------------
Tím končí publicistika hlavních zpráv. Tomáš Pavlíček přeje příjemný večer.