Nejmilovanější značky Česka ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Absolutní značkou roku je podle mladých Čechů Mattoni. Milují ji a spontánně si ji vybaví, řeč na minerálky. V první desítce nejoblíbenějších značek se umístily také automobily Škod stanice Evropa 2, televize Nova, čokolády Milka, Plzeňský Prazdroj, Kofola, kosmetika Nive Samsung a diskontní řetězec Lidl. Univerzita Karlova se umístila na celkovém 15. místě. Pět tisíc lidí ve věku 20 až 40 let bylo osloveno přes Facebook nebo e-mailem a vybíralo z které působí na českém trhu. Ty pořádající společnost Značka roku předvybrala z výsledků j Spotřebitelé bodovali značky podle několika kritérií: láska ke značce, její unikátnost, do splňuje potřeby, zda určuje trendy a zda si ji respondent vybaví spontánně. Značky byly ro kategorií. Cílem průzkumu bylo zjistit, jak mladá populace vnímá značky. „Lidé nehodnotili, jak moc z jak je finančně úspěšná. Šanci proto dostaly i malé značky,“ říká Jakub Hořický ze společn Důkazem je úspěch značek Svijany, Air Bank nebo Kofola. Nejmilovanější značkou je podle výsledků jednotlivých kritérií Milka. Kategorie cukrovinek zaplavena láskou. V první třicítce nejmilovanějších značek se umístilo hned sedm cukrovine Raffaella šlo o čokolády). „Souvisí to s potřebou rozmazlovat se a s tím, co je vnímáno jako kvalitní,“ říká Milan Pr agentury Millward Brown, která pro průzkum působila jako konzultant. Firma každoročně dává globální žebříček BrandZ, který měří celosvětově hodnotu značek a vychází přitom z hospodá Češi milují také Evropu 2 a Pilsner Urquell – značky dle tohoto kritéria obsadily druhé a V desítce nejmilovanějších se možná překvapivě umístila také DM drogerie. „Lidé si k obcho vztah, vyplňují jim čas,“ vysvětluje Průša. Za zvláště unikátní považují mladí Češi značku Apple, na druhém a třetím místě pak značky Mercedes. Apple je zároveň podle spotřebitelů značkou, která nejvíc nastavuje trendy. V zá daří také rádiu Evropa 2 a výrobci elektroniky Samsung. Na druhém konci žebříčku, mezi nejméně milovanými značkami, se umístila síť prodejen potra „Kamenné prodejny mají ten rys, že poskytují zážitky a pocit pestrosti s občasným překvape spíš o málo atraktivní nouzové řešení s nulovým zážitkem,“ říká marketingový expert. Žabku, patřící do řetězce Tesco, spolu s bulvárním deníkem AHA a prodejcem nábytku XXXLutz dotěrné reklamě „ta-ta-ta-ta“) mladí Češi ocenili nejméně. Na chvostu celkového pořadí sko malých mobilních operátorů. „Pokud malá značka není specialista nebo, řekněme, kultovní, j to lidé obecně nemají důvod milovat,“ vysvětluje Průša. Překvapením naopak je, že diskont Lidl skončil celkově osmý. Podle marketérů se mu daří na zpříjemňovat prostředí a nabízí zajímavý sortiment, například široký výběr sýrů a vína. Částečně udivilo rovněž vítězství Air Bank ve své kategorii. „Značka má jednu z nejviditel historii,“ říká Průša. Je proto vnímána dobře, i když nakonec většina lidí zvolí kamennou Zato u pojišťoven lidé příliš nerozlišují. „Pro lidi je jejich produkt nesrozumitelný, mus vysvětlovat. Velká emoční náklonnost v této kategorii neexistuje,“ říká expert. Umístění nejprodávanějšího deníku Blesk, který je patnáctou nejméně milovanou značkou, pod nepřekvapuje. „Existuje skupina lidí, která to programově odmítá, a velká skupina, která t vysvětluje Průša. MF DNES se umístila na celkově osmnáctém místě, internetový portál iDNES čtrnáctý.